صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با «کسب‌وکار» مطرح کرد

سود هنگفت فروش‌ غیر قانونی طلاهای دست دوم

خرید طلا، فروش طلا، فروش طلا برای خرید خانه، ماشین و هزار و یک مورد غیرمنتظره، همه و همه جایگاه این فلز زرد دلربا را فراتر از بعد زینتی آن بالا برده است.

کارشناسان اما معتقدند که طلا در درازمدت سودآور است و کسی که طلا را برای سودآوری کوتاه‌مدت تهیه می‌کند متضرر خواهد شد.
این در حالی است که وقتی پشت ویترین پر زرق و برق طلافروشی به مصنوعات طلا نگاه کرده، و مدل‌های آن را سبک و سنگین می‌کنیم، کمتر به مشکلات این بازار و جایگاه طلا در زندگی مردم دقت می‌کنیم.
فعالان بازار، از عرضه مصنوعات طلای دست دوم بسیار گله‌مند هستند و بر این عقیده‌اند که فروش بیش از پیش طلاهای دست دوم، تولید را در این بازار با مشکل مواجه ساخته است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این باره و در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: فروش طلای دست‌دوم از سوی طلافروشان قانونی نیست و با آن برخورد می‌شود. طلای دست دوم به لحاظ بهداشتی می‌تواند سرمنشأ‌ مشکلات و بیماری‌های بسیاری باشد؛ نکته بعد درباره کنترل عیار طلاهای دست دوم است. عیار‌سنجی طلاهای دست‌دوم امکان‌پذیر نیست و در بسیاری از موارد ممکن است بدلیجات به اسم طلای دست دوم در برخی طلا‌فروشی‌ها فروخته شود. اعلام کرده‌ایم این اقدام تخلف است و به کسب و کار فروشندگان واقعی ضربه می‌زند و با این فروشندگان برخورد‌های لازم صورت می‌گیرد. محمد کشتی‌آرای افزود: با وجود ممنوعیت فروش طلای دست دوم از سوی طلافروشان، مواردی مشاهده می‌شود که مصنوعات طلایی که از مردم به قیمت بسیار پایین خریداری شده دوباره با آب طلا جلوه داده و شفاف‌تر شده و به قیمت بسیار بالاتری فروخته می‌شود و این در حالی است که فروش طلای دست دوم از سوی واحدهای صنفی غیرقانونی است.
به گفته وی، نکته‌ قابل توجه این است که همان طلای دست دوم با احتساب سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده و بعضا با احتساب اجرت ساخت به عنوان طلای نو دوباره به مردم فروخته می‌شود و با یک محاسبه کوچک می‌توان تفاوت فاحش بین خرید و فروش طلا را محاسبه کرد و در این میان سود‌های هنگفت از فروش‌ طلاهای دست دوم - که امری غیرقانونی است- عاید برخی می‌شود.
اجرت ساخت طلاها تفاوت چندانی با هم ندارد
رضا ارجمند، از طلافروشان باسابقه بازار طلا نیز به «کسب‌وکار» می‌گوید: یکی از معضلاتی که در حال حاضر صنف تولیدکنندگان طلا با آن مواجه‌ است فروش طلای دست‌دوم از سوی برخی طلافروشان است که به اعتقاد ما به تولید طلای نو ضربه می‌زند.
هرچند طلای دست دوم به لحاظ عیار مشکلی ندارد اما اینکه برخی از فروشندگان ادعا می‌کنند که این طلا کم‌اجرت است تنها مردم را فریب می‌دهند زیرا اجرت ساخت این طلاها تفاوت چندانی با قیمت طلای نو ندارد.
این فعال بازار اظهار داشت: بازار طلاهای دست دوم مدت‌هاست که داغ است؛ تشخیص طلای دست اول و دست دوم شاید تا حدودی مشکل باشد. ساده‌ترین راه برای شناخت طلای دست دوم یک نگاه به ظاهر آن، به‌ویژه به قفل و‌ بندی است که در آن به کار رفته است. در طلای دست دوم، این قسمت‌ها در مقایسه با بخش‌های دیگر کمتر براق‌اند و به دلیل استفاده‌هایی که از طلا شده، خش‌هایی هم در این بخش‌ها دیده می‌شود.
ارجمند ادامه می‌دهد: برخلاف تصور عموم، خیلی وقت‌ها اصلا نو یا دست دوم بودن طلا پیدا نیست. فروشنده می‌تواند طلای دست دوم را آبکاری کند تا دوباره نو به نظر برسد. مغازه‌دارهایی داریم که وقتی مشتری کار آورده و دیده‌اند کار تمیز و نو است و حیف است آب شود، می‌دهند آبکاری. مثلا چیزی حدود 200 هزارتومان یا حتی بیشتر هم هزینه می‌کنند تا نو شود، بعد دوباره آن را می‌گذارند در ویترین و به عنوان طلای نو می‌فروشند.
این فعال بازار طلا افزود: طلاهایی مثل طلای عروسی که خانم‌ها دو، سه بار بیشتر استفاده نمی‌کنند و بعدها به دلایلی مجبور می‌شوند آن را بفروشند، از این دست هستند. اتفاقا خیلی از عروس و دامادها هم ترجیح می‌دهند طلای دست دوم بخرند به‌ویژه که اختلاف قیمت طلای نو و دست دوم در گرم‌های بالا چشمگیر می‌شود و برای عروس و دامادها که می‌خواهند یک سرویس کامل بخرند، اهمیت پیدا می‌کند.
فقط طلای خام به نرخ روز از مردم خریداری می‌شود
ارجمند همچنین با تصریح اینکه ارائه فاکتور خرید به مشتریان از سوی فروشندگان واحدهای صنفی الزامی است، تاکید کرد: توصیه می‌کنم برابر با قانون چنانچه واحدی از ارائه فاکتور فروش در پایان معامله وخرید از سوی مشتری، خودداری کرد همشهریان از خرید خود منصرف شوند.
وی توضیح داد: به عنوان مثال النگوهای توخالی حاوی مقادیر زیادی جرم هستند که خریدار بلافاصله آن را می‌سوزاند تا از وزن کلی آن و طلا کسر شود همینطور فروش انواع دستبندهای فنر‌دار که بایستی وزن فنر از طلا کم شده و محاسبه شود یا کارهای نگین‌دار که به همین ترتیب باید عمل شود.
بنابراین مشاهده می‌کنید در صورتی که در زمان خرید، فاکتوری که حکم سند برای کالا را دارد، توسط مشتری دریافت نشود، هنگام فروش با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز درباره‌ نحوه خرید مصنوعاتی که در آنها نگین به کار رفته است، اظهار کرد: اگر نگین‌ها بدل باشند در زمان خرید آن از مردم وزن نگین‌ها از وزن طلا کسر می‌شود و فقط   طلای خام به نرخ روز از مردم خریداری می‌شود.
وی افزود: در صورت اصل بودن نگین‌ها طبیعی است که قیمت آنها نیز جداگانه محاسبه و پرداخت می‌شود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که قیمت خرید نگین‌های اصل در زمان خرید از مشتری توسط واحد‌های صنفی بسیار کمتر از زمان فروش آنهاست، ادامه داد: طبیعی است که نگین‌های به‌کار رفته   در مصنوعات در زمان خرید از مردم نگین‌های دست دوم و کارکرده محسوب می‌شوند و قیمت آنها کمتر است و در داد‌وستدها این موضوع امری مرسوم است.