چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی در گفتگو با «کسب‌وکار»:

نصابان سیستم‌های حفاظتی شناسنامه‌ دار می‌شوند

صنایع الکترونیک، پایه صنایع کشور در تولید قطعات الکترونیکی و نیز تجهیزات صنعتی هستند اما تولیدات این صنعت براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حجم تولیدات صنعتی کشور تنها ۳ درصد سهم داشته است. تولیدات صنعت الکترونیک از حجم ۴۴۰ هزار میلیارد تومانی تولیدات صنعتی کشور تنها ۱۳هزار میلیارد تومان ارزش داشته است. پیش‌بینی وزارت صنعت، معدن و تجارت از حجم تولیدات صنعتی کشور ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، معتقد است با توجه به تحصیل بهترین نیروی انسانی کشور در رشته‌های برق و الکترونیک باید سهم این حوزه در اقتصاد کشور افزایش یابد. استفاده از سیستم‌های حفاظتی و دوربین‌های مداربسته نیز در دنیای امروز برای هر سازمان، اداره و هر خانه و آپارتمانی ضرورت دارد. از این‌رو و با فراگیر شدن استفاده از دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های حفاظتی در بین مراکز، پارکینگ‌ها،مغازه‌ها و...
صنایع الکترونیک، پایه صنایع کشور در تولید قطعات الکترونیکی و نیز تجهیزات صنعتی هستند اما تولیدات این صنعت براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حجم تولیدات صنعتی کشور تنها ۳ درصد سهم داشته است. 
تولیدات صنعت الکترونیک از حجم ۴۴۰ هزار میلیارد تومانی تولیدات صنعتی کشور تنها ۱۳هزار میلیارد تومان ارزش داشته است. پیش‌بینی وزارت صنعت، معدن و تجارت از حجم تولیدات صنعتی کشور ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، معتقد است با توجه به تحصیل بهترین نیروی انسانی کشور در رشته‌های برق و الکترونیک باید سهم این حوزه در اقتصاد کشور افزایش یابد. 
استفاده از سیستم‌های حفاظتی و دوربین‌های مداربسته نیز در دنیای امروز برای هر سازمان، اداره و هر خانه و آپارتمانی ضرورت دارد. از این‌رو و با فراگیر شدن استفاده از دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های حفاظتی در بین مراکز، پارکینگ‌ها،مغازه‌ها و... تعداد فعالان این صنف نیز رو به افزایش است و می‌طلبد که این افراد دارای شناسنامه و قانونمند شوند و چه‌بسا افرادی غیرمسئول و بی‌مسئولیت اقدام به نصب و سوءاستفاده از این ابزار برای کارهای خلاف خود می‌کنند. 
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی در گفتگو با «کسب‌وکار»، گفت: با توجه به الحاق رسته تولید نصب و خدمات فنی پس از فروش سیستم‌های حفاظتی و امنیتی و دوربین‌های مداربسته در سال 1388 به رسته‌های زیرمجموعه اتحادیه و همچنین ایراد گرفتن فرهگستان زبان فارسی از کلمه «تکنیک» که در عنوان اتحادیه بود، فرصتی به‌دست آمد تا اتحادیه به‌جای واژه تکنیک کلمه دیگری را که با ذات فعالیت اعضا مرتبط باشد، در دستور کار قرار دهد که پس از پیگیری‌های فراوان عنوان اتحادیه به «اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی» به تصویب اتاق اصناف و درنهایت به تایید وزارت صنعت، معدن تجارت و کمیسیون نظارت شهرستان تهران و ضوابط خاص صدور پروانه کسب رسید. 
صادق فیض‌آبادی افزود: اتحادیه الکترونیک به‌عنوان تنها مرجع قانونی صدور پروانه کسب در رسته تولید، نصب و خدمات فنی پس از فروش دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های حفاظتی نیز براساس وظایفی که قانون نظام صنفی برای ما تعیین کرده، است، در این خصوص مشغول پیگیری است و هیچ‌ راهکاری را بهتر از شناسنامه‌دار و قانونمند کردن کسانی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، نمی‌داند. 
فیض‌آبادی ادامه داد: از فعالیت‌های این اتحادیه صدور کارت شناسایی برای دارندگان پروانه کسب از این اتحادیه و افراد شاغل در مجموعه آنهاست که شامل 12 رسته زیرمجموعه اتحادیه است. به‌دلیل حساسیت‌های موجود در رسته سیستم‌های حفاظتی و دوربین‌های مداربسته نخستین اقدام شناسنامه‌دار کردن نصابان دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های حفاظتی است. 
به گفته این فعال صنفی، پروسه کار بدین‌صورت است که مدیر مسئول واحد صنفی (صاحب پروانه کسب) نفراتی را که می‌خواهد برای آنان کارت شناسایی نصاب یا تکنسین صادر کند را به اتحادیه معرفی کرده و اتحادیه نیز از طریق هماهنگی‌هایی که با مقام محترم پلیس اماکن انجام داده، مدارک گرفته شده را به اداره اماکن فرستاده (نیاز به مراجعه حضور متقاضی نیست و این کار را اتحادیه انجام می‌دهد) و پس از استعلام از آنان مبنی بر نداشتن سوءپیشینه و پس از تست آزمون فنی اقدام به صدور کارت شناسایی می‌کند. 
فیض‌آبادی گفت: این کارت‌ها دارای هولوگرام امنیتی مخصوص و از نوع پی‌وی‌سی بوده که امکان جعل آن را به حداقل می‌رساند. 
وی همچنین با اشاره به حجم بالای واردات سیستم‌های حفاظتی و دوربین‌های مداربسته گفت: 20 درصد نیاز کشور در این حوزه از تولید داخل تامین شده و 80 درصد آن وارداتی است که چین در این میان بیشترین سهم را در واردات به کشورمان دارد. 
 
صنعت الکترونیک پایه صنعت کشور است
صادق فیض‌آبادی، همچنین با اشاره به اهمیت صنایع الکترونیک و نقش آن در توسعه اقتصاد اظهار داشت: صنعت الکترونیک پایه صنعت کشور است و با ماشین‌آلات و دستگاه‌های الکتریکی مورد استفاده در صنایع ارتباط مستقیم دارد اما متاسفانه حمایت لازم برای توسعه صنایع الکترونیک در کشور انجام نمی‌شود. 
او با بیان اینکه اکنون تولیدات صنعتی از نشان (برند)های معتبر و مطرح دنیا در واحدهای صنعتی داخلی مونتاژ می‌شود و این امر نشانه توانمندی صنایع داخلی است، ادامه می‌دهد: نیروی انسانی متخصص برای اشتغال در صنایع الکترونیک کشور وجود دارد اما ارتباط دانشگاه و صنعت در این‌باره ضعیف است. 
به گفته وی، اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران الکترونیک و الکتروتکنیک سعی دارد تا این خلا را پر کند اما باوجود گرایش صنایع به سمت استفاده از فناوری‌ها و حتی تجارت به سمت خدمات الکترونیک باید توجه به بهبود فعالیت این صنعتگران افزایش یابد. این در حالیست که حوزه صنایع الکترونیک ظرفیت لازم را برای یک جهش بزرگ در اقتصاد کشور دارد چون محصولات این حوزه دارای ارزش‌افزوده بالا بوده و قابلیت صادرات دارند و نیز ظرفیت اشتغالزایی امروز برای تحصیل کردگان و متخصصان را دارد. 
 
همیشه کار را به کاردان بسپارید
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی در ادامه گفت: برای شما پیش آمده که دستگاه الکترونیکی یا صوتی تصویری خود را برای تعمیر به مغازه‌ای برده‌اید و درنهایت متوجه شدید که شخص تعمیرکار مهارت لازم را در این کار نداشته و باعث ضرر و زیان به شما شده است. 
پیشنهاد ما به شما این است که برای جلوگیری از اینگونه مسائل و برای اینکه شما از صلاحیت و مهارت آن شخص مطمئن شوید، حتما اطمینان حاصل کنید که آن شخص دارای پروانه کسب در آن رسته مورد نیاز شما هست یا خیر، اگر پروانه کسب را رویت کردید، دستگاه خود را با خیالی آسوده برای تعمیر به آن شخص بدهید چراکه شخصی که دارای پروانه کسب است، فردی قانونمند و دارای هویت است و صلاحیت او نیز برای تعمیر دستگاه شما از طرف اتحادیه صنفی مربوطه مورد آزمایش قرار گرفته و تایید شده است. 
فیض‌آبادی افزود: شخص دارای پروانه کسب در مورد کار خود پاسخگو است و تعهد کاری دارد پس چرا باید دستگاه تعمیری خود را به دست کسانی سپرد که از طریق روزنامه‌ها آگهی می‌کنند یا با پخش تراکت فقط از خود یک شماره تلفن می‌دهند؟ واقعا با چه اطمینانی این افراد را به منازل خود راه می‌دهید؟ 
تمام همکاران ما که دارای پروانه کسب هستند، دارای کارت شناسایی از اتحادیه هستند. 90 درصد از شکایات رسیده به اتحادیه‌ها از کسانیست که بدون پروانه کسب هستند؛ توصیه این است که همواره کار را به کاردان بسپارید.