صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ادامه واکنش‌ها به سقوط هواپیمای روسی

استقرار سامانه اس400 روسیه در لاذقیه سوریه

در پی سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که روسیه سیستم دفاع هوایی اس 400 خود را در پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه سوریه مستقر می‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیروز تاکید کرد، پس از ساقط شدن جنگنده سوخوی 24 روسیه بر فراز سوریه، نمی‌تواند احتمال رویدادهای دیگر را رد کند. اگر رویدادهای دیگری رخ دهد باید به نوعی به آن واکنش نشان دهیم. شهروندان ما در ترکیه ممکن است با خطراتی مواجه باشند که وزارت امور خارجه باید به آن رسیدگی کند. چون شهروندان ما با خطرات جدی در ترکیه روبه‌رو هستند. در همین حال پوتین از نجات خلبان دوم جنگنده روسی که در نزدکی مرز سوریه با ترکیه ساقط شد، خبر داد. 
وی پس از سخنرانی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به خبرگزاری‌های کشورش گفت: این خلبان طی یک عملیات 12 ساعته که اوایل صبح دیروز پایان یافت نجات پیدا کرد و هم‌اکنون در پایگاه هوایی روسیه در منطقه تحت کنترل دولت سوریه در امنیت کامل به سر می‌برد. دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه نیز دیروز با مجرمانه خواندن اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده سوخو 24 گفت: اقدامات مجرمانه بی‌پروای مقام‌های ترکیه در ساقط کردن هواپیمای روسیه سه پیامد دارد. اول، به وخیم شدن خطرناک روابط روسیه و ناتو می‌انجامد که نمی‌توان با هیچ‌گونه منافعی از جمله حفاظت از مرزهای کشورها توجیه شود. دوم اینکه ترکیه در حقیقت با اقداماتش پشتیبانی از شبه‌نظامیان و گروه تروریستی داعش را نشان داده است. این اصلا برای ما جای تعجب ندارد خصوصا وقتی اطلاعات موجود درباره منافع مالی مستقیم برخی از مقام‌های ترکیه را با خرید محصولات نفتی از برخی از پالایشگاه‌هایت تحت کنترل داعش در نظر می‌گیریم. نخست‌وزیر روسیه افزود: مورد سوم این است که روابط دیرینه و دوستانه روسیه و ترکیه از جمله فضای اقتصادی و انسان‌دوستانه تضعیف شده است. جبران این پیامدها بسیار دشوار خواهد بود. پیامدهای مستقیم ممکن است به لغو برخی از پروژه‌های مشترک بینجامد که در واقع به معنای از دست رفتن جایگاه شرکت‌های ترکیه‌ای در بازار روسیه است. 
 
لاوروف: اقدام ترکیه عمدی بود
وزیر امور خارجه روسیه در نشستی خبری درباره تحولات اخیر در روابط این کشور با ترکیه تاکید کرد که مسکو در روابط خود با آنکارا به طور اساسی بازنگری خواهد کرد و نه سفری به ترکیه انجام خواهد شد و نه به مقامات ترکیه اجازه داده می‌شود که به مسکو بروند.
به گزارش (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس خبری در مسکو گفت: اقدام ترکیه در سرنگون کردن یک جنگنده نظامی ما بسیار عواقب بدی دارد و ما امیدواریم از این مساله به عنوان دستاویزی به عنوان منطقه پرواز ممنوع در سوریه استفاده نشود.
وی گفت: ترکیه بارها خواستار ایجاد "منطقه‌ای امن" در مرزهای خود با سوریه شده بود و اقدام روز سه شنبه نیز در راستای همین خواست ترک‌هاست. اقدام آنکارا در سرنگون کردن جنگنده ما یک اقدام تحریک کننده عمدی از نظر ماست.لاوروف گفت: پیشتر نیز چنین حوادثی در مرز با ترکیه رخ داده بود و هواپیماهای ما اشتباها چند ثانیه‌ای در حریم هوایی ترکیه وارد شده بودند اما هیچ گاه کار به درگیری هوایی نکشید. گرچه در مورد این حادثه باید اطمینان بدهم که جنگنده روسیه وارد حریم هوایی ترکیه نشده بود. در زمانی که یک جنگنده ترکیه توسط سوریه هدف قرار گرفت اردوغان که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود با این ادعا که ورود یک جنگنده به حریم هوایی کشور دیگر برای چند ثانیه دلیل قانع کننده‌ای برای هدف گرفتن آن نیست این اقدام ارتش سوریه را محکوم کرد. اما چگونه اکنون خود دست به چنین اقدامی می‌زنند و از آن 
دفاع می‌کنند؟!
 
پوتین: صبر ما در مقابل اردوغان رو به اتمام است 
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفت: از آمریکایی‌ها می‌خواهیم دهان سگ هارشان را در ترکیه ببندند. پوتین اظهار داشت: صبر ما در مقابل اردوغان و گروه جنایتکارش که در همه اقدامات تجاوزکارانه گروه تروریستی داعش نقش دارد، در حال تمام شدن است. 
وی افزود: ترک‌ها با سرنگون کردن جنگنده ما، به روسیه اعلام جنگ داده‌اند. پوتین تصریح کرد: انتقام، پاسخی است که دیکتاتور ترکیه به زودی دریافت خواهد کرد.
 
اردوغان: فقط به خاطر دفاع از امنیت‌مان جنگنده روسی سرنگون شد
رجب طیب اردوغان دیروز اعلام کرد: ترکیه نمی‌خواهد هیچ‌گونه بزرگ‌نمایی بعد از حادثه سقوط جنگنده روسی اتفاق بیفتد. 
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: اقدام ترکیه مبنی بر سرنگونی جنگنده روسی تنها در جهت دفاع از امنیت خود و حقوق برادرانش در سوریه بوده است. 
وی افزود: این جنگنده زمانی مورد هدف قرار گرفت که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود اما در داخل سوریه سقوط کرده است. اگرچه برخی از بخش‌های این جنگنده در ترکیه به زمین افتاده که باعث مجروح شدن دو شهروند ترکیه شده است. اردوغان افزود: ما هیچ گونه قصد و نیتی مبنی بر بزرگ نمایی این حادثه نداریم. 
وی تاکید کرد: سیاست ترکیه در سوریه تغییر پیدا نمی‌کند. ما به تلاش‌های انسان‌دوستانه خود در هر دو طرف مرز سوریه ادامه می‌دهیم. ما تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه ایجاد موج جدیدی از مهاجرت اتخاذ خواهیم کرد. اردوغان ادامه داد: ترکیه همواره برای صلح، گفتگو و راه‌حل‌های دیپلماتیک تلاش کرده است و پس از این نیز ما اینگونه رفتار خواهیم کرد. اما هیچ کس انتظار نداشته باشد که ما نسبت به نقض حریم هوایی، مرزها و تمامیت ارضی کشورمان کر وکور باشیم. انهدام جنگنده روسی نزدیک مرز سوریه که روز گذشته سه‌شنبه اتفاق افتاد، یکی از مهم‌ترین تنش‌ها میان ترکیه به عنوان یک کشور عضو ناتو و روسیه در طول نیم قرن گذشته بوده که علنی شده است. همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از این اتفاق اعلام کرده است که این جنگنده زمانی مورد هدف قرار گرفت که یک کیلومتر در داخل حریم هوایی سوریه بوده است. 
 
 
آمادگی مسکو برای تشکیل ستاد مشترک علیه تندروها با مشارکت واشنگتن، پاریس و حتی آنکارا
به گزارش ایسنا، الکساندر اورلوف، سفیر روسیه در پاریس در گفتگو با رادیو «اروپا 1» گفت: احتمالا این ائتلاف چارچوب متفاوتی خواهد داشت به عنوان مثال هماهنگی امری ضروری است اما ما آماده گام برداشتن فراتر از آن هستیم تا حملات علیه داعش را با هم برنامه‌ریزی کنیم و ستاد مشترک با مشارکت فرانسه و آمریکا و تمامی کشورها، آماده ائتلاف با ما هستند. سفیر روسیه افزود: اگر ترکیه هم تمایل داشته باشد ما از آن استقبال می‌کنیم. 
 
دعوت طرفین به خویشتنداری و هوشیاری
دبیرکل سازمان ملل، نخست وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین و چند تن دیگر از مقامات جهان خواهان اتخاذ اقدامات برای پایان تنش‌ها میان روسیه و ترکیه و ممانعت از تکرار حوادث مشابه شدند. 
 
 صدراعظم آلمان درباره وخامت درگیری‌ها در سوریه هشدار داد
به گزارش ایرنا، مرکل چهارشنبه طی سخنانی در پارلمان آلمان در برلین گفت: سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه، اوضاع را وخیم‌تر کرده است. وی با اشاره به گفتگوی تلفنی روز سه‌شنبه‌اش با «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه افزود: ما باید بیشترین تلاش را برای جلوگیری از وخامت اوضاع به کار بندیم. وی با اشاره به «تحولات امیدوارکننده» به دنبال مذاکرات سوریه در وین، ابراز امیدواری کرد اوضاع کنونی در رابطه با ترکیه و روسیه به شکست مذاکرات صلح سوریه منتهی نشود. 
 
معاون مرکل: عامل خطر واقعی در منطقه ترکیه است نه روسیه
زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان در واکنش به اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده سوخوی روسیه در مرزهای سوریه این اقدام آنکارا را شدیدا مورد انتقاد قرار داده و گفت: فاکتور خطر واقعی غیرقابل پیش‌بینی در منطقه آنکاراست و نه مسکو. وی که در گفتگو با خبرگزاری آلمان سخن می‌گفت همچنین تصریح کرد که اول این حادثه نشان می‌دهد که ما یک بازیگر همراه خود داریم که بر اساس اخبار بخش‌های مختلف منطقه غیرقابل پیش‌بینی است و آن بازیگر ترکیه است و نه روسیه. هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران اظهار داشت: خاورمیانه شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد و خویشتنداری روسیه و ترکیه می‌تواند، به آرام‌تر شدن وضعیت موجود کمک کند. وی ضمن دعوت طرفین به هماهنگی برای حل مشکل پیش آمده، از آنان خواست نسبت به این حادثه رفتاری توام با آرامش داشته باشند. دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اظهار کرد که تمامی جناح‌ها در راستای حل این مناقشه باید آرامش خود را حفظ کنند. وی در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: در شرایط کنونی ما خواستار آرامش و تنش‌زدایی هستیم.