صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

حمید رضا خانپور، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران در گفتگو با «کسب و کار»:

ایجاد مشاغلی متناسب با نیاز‌های روز

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران در گفتگو با «کسب‌وکار» با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مجموعه‌ای عام‌المنفعه و مادام‌العمر است، به مهم‌ترین مزیت آن از جمله تربیت نیروی انسانی برای رونق کسب و کار اشاره کرد و در ادامه گفتگوی خود، نقش مهم این سازمان در ایجاد روابط تولیدی، صنعتی و اصناف و همچنین آموزش‌های بازاریابی و فروش برای رونق بهره‌وری و تربیت نیروی کار و ایجاد اشتغال را تشریح کرد.
حمیدرضا خانپور در این باره که اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای اشتغال و رونق کسب و کار چه آموزش‌هایی را می‌تواند در نظر بگیرد، می‌گوید: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان مجموعه‌ای عام المنفعه و مادام العمر متولی آموزش‌های غیررسمی فنی و حرفه‌ای با قابلیت‌های فراوان در تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد و شکوفایی اقتصاد کشور است. تدوین و توسعه آموزش‌های کوتاه‌مدت و کاربردی تقاضامحور متناسب با نیاز صنعت و بازار کار را بر اساس آمایش ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خاص جغرافیایی هر استان در نظر می‌گیرد. وی درباره مهم‌ترین اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با توجه به اشباع ظرفیت برخی از مشاغل در کشور، می‌گوید: سیر تحول مشاغل نشان می‌دهد که هر یک از زمینه‌های شغلی طول عمر مشخصی دارند و این مشاغل توسط مشاغل دیگر حذف یا جایگزین می‌شوند و افراد در آینده باید مشاغلی جدید متناسب با نیازهای آینده و پیشرفت‌های نوین در علم و فناوری را انتخاب کنند و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران با ایجاد ارتباط با واحدهای صنعتی و تولیدی، اصناف و... و شناسایی نیازهای آموزشی تربیت نیروی انسانی ماهر و کاربلد و ارائه آموزش‌های منتهی به اشتغال مولد و پایدار گام‌هایی اساسی در این راستا برداشته است. 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران ادامه می‌دهد: یکی از دغدغه‌های مسئولان، بحث اشتغال و حمایت از تولید ملی و سرمایه‌های ایرانی است. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با همکاری کارآفرینان کشور آموزش‌های بازارمحور با محوریت آموزش، تولید، بازاریابی و فروش ارائه می کند که منتهی به اشتغال مولد و پایدار می‌شود و افزایش بهره‌وری کار، تولید و ایجاد اشتغال پایدار و تضمین فروش کالا از طریق افزایش توانمندی منابع انسانی و نیروی کار ماهر را به دنبال دارد و توسعه طرح بازارمحور را جزو برنامه‌ها و مسئولیت‌‌های خود قرار داده است و در ارائه آموزش مهارتی بازارمحور فعالیت بیشتری کرده است. برگزاری مسابقات ملی آزاد مهارت در رشته جوشکاری، سیستم‌های تهویه مطبوع، محصولات صوتی و تصویری و محصولات خانگی از اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای است که با هدف سوق دادن جامعه به کسب مهارت‌های حرفه‌ای و توسعه فرهنگ مهارت گرایی به جای مدرک‌گرایی صورت پذیرفت. 
وی همچنین از برگزاری شانزدهمین مسابقات ملی مهارت در هفته پایان آذر ماه سال جاری خبر داد و افزود: برگزیدگان شانزدهمین مسابقات ملی مهارت پس از شرکت در اردوهای آماده‌سازی در چند رشته منتخب به مسابقات جهانی دوسالانه مهارت 2017 ابوظبی اعزام خواهند شد. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران پایداری کسب‌ وکار در شرایط ایمن را از مزایای کسب مهارت در هر شغل عنوان و اذعان کرد: سرفصل‌های آموزشی بازارمحور جهت بهسازی نیروی انسانی مجموعه‌ای از کنش‌های هدفمند از پیش طراحی شده با هدف افزایش اثربخشی فرد است که به صورت مداوم و نظام مند به بهبود و ارتقای سطح مهارت و عملکرد شغلی کارکنان در حال و آینده می‌پردازد. 
خانپور نیروی انسانی را عامل اصلی رشد یا افول یک بنگاه اقتصادی دانست و گفت: رشد روز افزون پیشرفت‌های فنی، افزایش تخصص و مهارت بیشتر کارکنان و رضایت آنان از نوع کارشان را می‌طلبد و منابع انسانی راضی و پر انگیزه در پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های تنظیمی بنگاه‌های اقتصادی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. 
او در پایان یکی از برنامه‌های اصلی سازمان را حضور در عرصه‌های بین‌المللی با شعار دیپلماسی مهارت عنوان کرد و گفت: چند مرکز آزمون الکترونیکی دولتی و خصوصی در کشور جهت برگزاری آزمون‌های بین‌المللی و فراهم کردن بستر اعزام نیروی ماهر به خارج از کشور راه‌اندازی شده است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر آن است تا با به‌کارگیری بهترین و زبده‌ترین نخبگان مهارتی گامی موثر در صنعت کشور بردارد. 
شناسایی زمینه‌های جدید مشاغل، معرفی الگوهای مناسب کارآفرینی، ارائه آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خاص جغرافیایی هر منطقه از برنامه‌های سال جاری این مجموعه است.