صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات

نظام مدیریت و برنامه ریزی کشور باید پاسخگوی مهاجرت فارغ التحصیلان IT باشد

معاون نوآوری و فناوری وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات به اجرای سیاست تسهیل مهاجرت پذیری در رشته های تخصصی مثل آی.تی از کشورهایی چون ایران و هند توسط کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل قدرت اقتصادی آنها اشاره کرد و گفت: نظام مدیریت و برنامه ریزی کشور باید پاسخگوی این مساله باشد.
معاون نوآوری و فناوری وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات به اجرای سیاست تسهیل مهاجرت پذیری در رشته های تخصصی مثل آی.تی از کشورهایی چون ایران و هند توسط کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل قدرت اقتصادی آنها اشاره کرد و گفت: نظام مدیریت و برنامه ریزی کشور باید پاسخگوی این مساله باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ، نصراله جهانگرد روز چهارشنبه در همایش روز جهانی دختران و آی.سی.تی افزود: کشورهای اروپایی و آمریکا نیاز خود در بخش تخصص هایی مانند آی.تی را تامین نکرده اند بنابراین به اجرای سیاست های پذیرش مهاجران روی می آورند که با مهاجرت فارغ التحصیل سطح دکترای از کشورمان به دلیل اجرای این سیاست، یک میلیون فرصت به آن کشورها منتقل می شود.
وی ادامه داد: اجرای این سیاست که تحت عنوان خروج مغزها مطرح می شود به دلیل قدرت اقتصادی آن کشورها است.
جهانگرد ادامه داد: کشورمان در شرایط توسعه نیازمند این مغزها است بنابراین نظام مدیریت و برنامه ریزی باید پاسخگوی این مساله بوده و راه حل های لازم را فراهم کند.
این مقام مسوول نسبت حضور خانم ها در لایه های نخبگی در بازار اروپا و آمریکا به نسبت کشورمان راپایین تردانست و خاطرنشان کرد: امروز بیش از 50 درصد فارغ التحصیلان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان را خانم ها تشکیل می دهند که باید این منبع انرژی بتواند برای کارآفرینی وارد بازار کار شود.
جهانگرد بر تدوین مقررات در سطح دولت و وزارتخانه ها برای حضور فارغ التحصیلان خانم دانشگاهی و غیردانشگاهی که مهارت لازم را دارند، برای افزایش تولید، ارزش افزوده و ارایه خدمات تاکید کرد.
معاون وزیرارتباطات خاطرنشان کرد: امروز سهم تحصیلی و سهم فارغ التحصیلان دختران به ویژه در رشته های ارتباطات و فناوری اطلاعات(ICT )بالا است، بنابراین می توان با اعمال سیاست ها و مقررات مناسب زمینه بهره برداری از انرژی این بخش از جامعه را بیشتر کرد.
وی بر بهره برداری از انرژی و خلاقیت نیمی از جمعیت کشور(خانم ها) تاکید کرد و افزود: فراهم شدن شرایط فرصت های شغلی، فرصت های کسب و کار، فرصت های پذیرش خلاقیت و بازار بسیار با ارزشی را برای جذب و بکارگیری ظرفیت خانم ها در کشور به دنبال خواهد داشت.
جهانگرد، گردش بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان سال 95 را 40هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بناست در طول برنامه ششم توسعه کشور این حجم از بازار به حدود سه برابر سال مرجع یعنی 110 تا 120 هزار میلیارد یعنی 5.5 درصد سطح کل درآمد ایران برسد.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در آستانه یک تحول و دگردیسی مهمی تحت عنوان تحول دیجیتال هستیم و امروز شبکه های اجتماعی پلتفرمی برای این تحول تغییر کردند، گفت: امروز به طور کامل می توان با استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه(اپلیکیشن ها) زندگی را مدیریت کرد.
جهانگرد به وقوع دگردیسی در ساختار زندگی اجتماعی از ساختار سنتی به مدرن اشاره کرد و افزود: کسب مهارت های لازم برای حضور در چنین دوره تحولی بسیار استراتژیک است .
جهانگرد با تاکید بر برنامه ریزی و اتخاذ سیاست های اجرایی مناسبت و برنامه های عملی وسیع در کشور خاطرنشان ساخت: در آمریکا در دهه گذشته طی سیاست ترغیبی شرکت هایی که اکثر صاحبان سهام آن را خانم ها تشکیل می دهند از یک ظرفیت بخشودگی مالیاتی بهره می برند و همچنین به دیگر شرکت ها ابلاغ کردند که باید 30 درصد از حجم قراردادهای خود را به این نوع از شرکت ها واگذار کنند تا زمینه کسب و کار برای هسته هایی که توسط خانم ها شکل می گیرند را فراهم کنند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برگزاری پنجمین مراسم روز جهانی دختران و ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط اتحادیه جهانی ارتباطات دور (ITU) اشاره کرد و گفت: هدف این است تا زنان که به طور فیزیکی بیش از 50 درصد جامعه را تشکیل می دهند به دلیل نقش موثرشان در تعیین ظرفیت های خانواده، جامعه و حتی مردان، اگر به مهارت های بیشتری در حوزه ICT برسند و توانمند شوند، نقش موثری را در افزایش بهره وری نهادها، رشد اشتغال ، بهبود درآمد و ثروت آفرینی در کشور خواهند داشت که به همین مناسبت در همه دنیا برنامه های زیادی در این خصوص برنامه ریزی شده است.