صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روحانی: گردشگری از مسیرهای تعامل سازنده با دنیاست

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اولویت این دولت برای تعامل سازنده با دنیا، گفت: گردشگری از مسیرهای تعامل سازنده و گسترده با دنیاست.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در آئین گشایش رسمی رویداد گردشگری تبریز 2018 افزود: ما از روز اول آغاز به کار دولت به جهان اعلام کردیم که به دنبال تعامل سازنده با جهان هستیم و رهبر معظم انقلاب نیز بر تعامل گسترده با جهان تاکید کردند. 
وی ادامه داد: تعامل سازنده و گسترده با جهان تنها به خاطر قرارداد هسته ای نبوده بلکه به معنای آن است که ایران به دنبال منافع مشترک در منطقه و جهان است. 
وی اظهار کرد: راه حل صحیح تعامل و توافق برد برد است تا هم منافع ما و هم منافع دیگران در آن لحاظ شود؛ تعامل و توافقی که به نفع خود و به ضرر دیگر باشد پایدار نمی ماند. 
رییس جمهوری با بیان اینکه ما می خواهیم با دنیا در ارتباط باشیم، یادآوری کرد: اولویت در این تعامل شناخت از همسایه ها، دیگران و جهان پیرامون به شمار می رود که در حقیقت داشتن فهم از جهان و تمدن گذشته است. 
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه گردشگری تمدن گذشته را به آینده مرتبط می سازد، ادامه داد: گردشگری می تواند اشتغال ایجاد کند و موجب رونق اقتصادی شود به طوری که طبق آمار در سال 2017 حدود یک میلیارد و 300 میلیون نفر گردشگری را پذیرفتند. 
دکتر روحانی با بیان اینکه انسان ها نیز موبایلی شده و در حال حرکت از این شهر به آن شهر هستند، افزود: روابط با همسایه ها می تواند زندگی مردم را بهتر کند و همه باید برای شهر گردشگری خودشان کاری کنند تا جاذبه آن دایمی باشد. 
وی گفت: مراکز گردشگری در ایران از جمله تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام باید جاذبه اش دایمی باشد و هر کسی که ی کبار به تبریز آمد، مداوم به این شهر سفر کند. 
رییس جمهوری با اشاره به اینکه انسان در سفر خیلی چیزها از جمله آداب و رسوم شهرها را یاد می گیرد، افزود: در کنار زیبایی شهر و برخورداری از ابنیه تاریخی، مهمترین چیز در گردشگری رفتار مردمان آن شهر است. 
وی به اخلاق زیبا و لهجه قشنگ ترکی مردم تبریز اشاره کرد و افزود: تبریز دارای شخصیت ها و بزرگان زیادی بوده و شهریارپرور است و شهریارهای زیادی از این شهر پا به عرصه خواهند گذاشت. 
روحانی با خواندن بخشی از شعر 'علی ای همای رحمت' شهریار افزود: کجا می توان شعری را به این زیبایی، استحکام و قشنگی پیدا کرد، شهریار همیشه زنده است. 
وی فرهنگ مردم را بزرگترین جاذبه گردشگری دانست و افزود: ایران، آذربایجان و تبریز مملو از ادب، فرهنگ و انسانیت است. 
دکتر روحانی با بیان اینکه فرهنگ و رفتار مردم نشانگر تمدن آن منطقه به جهانیان است، اظهار کرد: انقلابی و اسلامی بودن باید در کلام و رفتار مردم نمایان شود. 
وی، توسعه صادرات را یکی از راهکارهای شناساندن ظرفیت های داخلی ایران در عرصه بین المللی عنوان کرد و گفت: اینکه فرش ایرانی در خانه های مردم اروپا و آمریکا به عنوان کالایی ارزشمند تلقی می شود، نشانگر ذره ای از این ظرفیت عظیم است. 
رئیس جمهوری با بیان اینکه تبریز با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم همواره در تاریخ به عنوان دروازه ای به سمت غرب محسوب می شود، اظهار کرد: تبریز مرکز تجارت منطقه و سرزمین جاذبه هاست. 
وی با اشاره به برخی ظرفیت های گردشگری تبریز، بیان کرد: فرهنگ اصیل مردم، تمیز بودن خیابان ها، نبود متکدی و معتاد متجاهر در سطح شهر، مفاخر ارزشمند، غذاهای لذیذ و آثار تاریخی و گردشگری بی نظیر این کلانشهر را به مرکز گردشگری 2018 کشورهای اسلامی تبدیل کرده است. 
وی از مردم، نمانیدگان مجلس و مسئولان خواست تا تبریز را نه تنها در سال 2018 بلکه به عنوان پایخت گردشگری دائمی در عرصه جهانی معرفی کنند. 
رییس جمهوری همچنین با اشاره به وضعیت منطقه خاورمیانه از جمله سوریه، عراق، یمن، افغانستان و فلسطین، گفت: کاخ سفید می خواهد برای خاورمیانه تصمیم بگیرد و رژیم غاصبی را در منطقه مسلط کند. 
حجت الاسلام روحانی اظهار کرد: آنان درصدد به یغما بردن ذخایر از جمله طلای سیاه و حساب های میلیاردی برخی کشورهای عرب منطقه هستند. 
وی با بیان اینکه طمع ذخایر نفتی و منابع پولی عقل را از مدعیان مدیریت جهانی ربوده است، گفت: آنان هر روز سخنی می گویند که نه با شان منطقه و نه با شان قرن جدید سازگار است. 
رییس جمهوری اظهار کرد: وقتی شما به صراحت می گویید 'اگر پول بدهند، نیروهای مسلح ما در سوریه می مانند و اگر ندهند، نمی مانند' نشانه این است که شما جیره خوار دیگران هستید. 
وی تاکید کرد: برای حضور نیروهای مسلح شما در کشورهای منطقه نیازی نیست و مردم منطقه خود حافظ کشورشان هستند و ما حاضر به حمایت از آنان هستیم. 
حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه در صورت خروج آمریکا از منطقه شاهد امنیت خواهیم بود، خاطر نشان کرد: شما به عراق حمله کردید، افغانستان را ویران کردید، تروریست ها را در منطقه مسلط کردید و تسلیحات نظامی در اختیار عربستان قرار دادید. 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی حسن نیت خود را با امضای برجام به دنیا نشان داد، اظهار کرد: ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و می خواستیم بگوییم پرونده سازی علیه ایران تحت عنوان پی ام دی نادرست بود. 
حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه بر خلاف عقل و قانون ما را زیر فصل هفت سازمان ملل بردند، اظهار کرد: در برجام تهمت ها را زدودیم و ثابت کردیم آمریکا و اسراییل در مورد ایران دروغ می گویند. 
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی صداقت خود را در پایبندی به تعهداتش در برجام نشان داده است، گفت: آمریکا نخست باید بگوید که در 2 سال گذشته در زمینه برجام متعهد بوده است یا نه و سپس درباره آینده این توافق تصمیم بگیرد. 
رییس جمهوری با اشاره به اینکه سازمان همکاری های اقتصادی آسیا(اپک) در مسیر فعالیت های اقتصادی کشورمان خلل ایجاد می کند، فعالیت بانک های بین المللی با ما محدود است، سرمایه گذاران خارجی با موانعی روبرو می شوند و اتباع ما در سفرهای خارجی با مشکلاتی مواجه می شوند، گفت: همه این مشکلات به واسطه تهدیدهای آمریکاست. 
وی با اشاره به اینکه ترامپ قرارداد برجام را بسیار خطرناک عنوان می کند، گفت: شما که کاسب و برج ساز هستید، چگونه می خواهید در مورد مسایل جهانی قضاوت کنید. 
روحانی با بیان اینکه آمریکا درصدد تهدید ملت ماست، گفت: مشکل اصلی ما مواجه شدن با سیاست مدارانی است که ابعاد سخن و تصمیم خود را به خوبی درک نمی کنند. 
به گزارش ایرنا، آیین آغاز به کار رسمی رویداد تبریز 2018 امروز همزمان با سفر رییس جمهوری به تبریز در مرکز همایش های بین المللی این شهر آغاز شد. 
سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال 2015 با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد. 
در این طرح هر سال شهری از کشورهای اسلامی به عنوان 'شهر نمونه گردشگری جهان اسلام ' معرفی می شود. 
در اولین معرفی شهر قدس فلسطین در سال 2015 و در دومین معرفی شهر قونیه ترکیه در سال 2016 به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند. 
برای سال 2017 نیز شهر مدینه عربستان به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد. 
این انتخاب در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد. 
پیش از این انتخاب دو شهر تبریز و یزد از ایران با توجه به معیارهای انتخاب به عنوان نامزد معرفی شده بودند که تبریز توانست این عنوان را نصیب خود کند.