صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس شورای عالی استان‌ها:

شورای عالی استان‌ها طی چهار دوره گذشته هیچ مصوبه و خروجی نداشت

سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس شورای عالی استان‌ها در تشریح سرنوشت مصوبات شورای عالی استان‌ها ظرف چهار دوره گذشته گفت: در بررسی‌ها مشخص شد تا کنون حتی یک طرح تصویب شده شورا هم به سرانجام نرسیده ..

سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس شورای عالی استان‌ها در تشریح سرنوشت مصوبات شورای عالی استان‌ها ظرف چهار دوره گذشته گفت: در بررسی‌ها مشخص شد تا کنون حتی یک طرح تصویب شده شورا هم به سرانجام نرسیده و همه مصوبات چهار دوره قبلی شورای عالی استان‌ها در مجلس شورای اسلامی بی‌سرانجام متوقف شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بهروز نادری نسب اعلام کرد: بر اساس اصل 102 قانون اساسی، شورای عالی استان‌ها می‌تواند لوایح و طرح‌هایی را تهیه و از طریق دولت و مجلس طرح‌ها را در صحن مجلس به تصویب برساند. این امکان بالقوه‌ای که باید بالفعل شود می‌تواند بسیاری از مشکلات شوراها و شهرداری‌های سراسر کشور را در جهت اهدافی که منجر به خدمت رسانی بهتر به شهروندان شود حل و فصل کنیم.
وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی پنج ورودی طرح و لایحه وجود دارد. به این ترتیب که یک ورودی لوایحی است که توسط دولت به مجلس ارسال می‌شود. یک ورودی خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که بنا به ضرورت موضوعاتی که برای آنها به عنوان دغدغه مطرح می‌شود در قالب طرح و با گرفتن امضاء در صحن مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: ورودی دیگری که طرح‌ها به صحن مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود از طریق دستگاه قضایی ارسال می‌شود به دادگستری به عنوان رابط بین دستگاه قضا و دولت این لوایح را به مجلس ارسال می‌کند.
ورودی دیگر شورای عالی استان‌هاست که به استناد اصل 102 قانون اساسی می‌تواند طرح‌ها را به صورت مستقل و یا به صورت لایحه از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال کنند. ورودی پنجم نیز که ورودی جدیدی برای ارسال طرح به مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود و می‌تواند کمک بسیار خوبی به ارسال طرح‌ها از طریق شورای عالی استان‌ها باشد ورودی‌های تنقیحی است که طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قوانینی که نیازمند اصلاحات هستند و در حقیقت تنقیح می‌شوند تهیه می‌شود. این طرح‌ها می‌توانند از موازی کاری جلوگیری کنند و مزیت دیگری که دارند طبق آئین‌نامه خارج از نوبت و بدون صحبت موافق و مخالف رای گیری آنها انجام می‌شود. به این ترتیب این طرح‌ها با سرعت بالاتری به سرانجام می‌رسند.
به گفته مشاور اجرایی و سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس شورای عالی استان‌ها، دولت و شورای عالی استان‌ها می‌تواند از این مسیر استفاده کند و طرح‌های خود را با سرعت و اطمینان بالاتری به سرانجام برساند. متاسفانه بر اساس بررسی‌های انجام شده شورای عالی استان‌ها تا کنون حتی یک طرح ارسالی خود به مجلس شورای اسلامی را نتوانسته در مجلس به سرانجام برساند و در چهار دوره قبلی تمامی مصوبات ارسالی به مجلس شورای اسلامی متوقف مانده است.
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی چه انتظاری از این نهاد می‌توان داشت در شرایطی که مردم مشاهده می‌کنند شورای عالی استان‌ها به عنوان یک نهاد که جایگاه بالقوه‌ای در قانون اساسی دارد اما متاسفانه در چهار دوره هیچ خروجی نداشته است. همه اینها در شرایطی است که مدیریت شهری گرفتار مسائل گوناگونی همچون درآمدهای پایدار متمرکز کردن حسابرسی‌ها و تقویت نظارت و ... است.
وی در خصوص طرح‌هایی که از این پس در شورای عالی استان‌ها تهیه می شود گفت: مقرر شده طرح‌هایی که از این پس تهیه می شود با شرایط روز تطبیق داده شود و در فرآیندی ابتدا به دولت ارسال شود تا روی آنها بحث‌های کارشناسی انجام شود و در مرحله آخر به مجلس شورای اسلامی ارسال شود. چنین فرآیندی برای طرح‌ها در شورای عالی استان‌ها باعت می شود که پیگیری و سرانجام آنها با روال دقیقی پیگیری شود.
وی ادامه داد: طرح‌هایی که به دولت می‌رود در جلسات مشترک مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر نیاز به اصلاح داشته باشند این اصلاحات انجام خواهد شد.
سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: طرح‌هایی که به دولت ارسال می‌شود اکثرا به سرانجام می‌رسند ولی طرح‌هایی که به مجلس ارسال می‌شود چه مستقیما از سوی شورای عالی استان‌ها و چه به صورت لایحه از سوی دولت در مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌شوند. تا در صورت بررسی به صورت عادی یک فوریتی و یا دو فوریتی در دستور کار قرار گیرند و در نهایت با طرح در صحن علنی مجلس به تصویب برسند.
وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی معاونتی به نام "قوانین" وجود دارد که طرح‌های ارسالی از سوی شورای عالی استان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. جای تقدیر دارد که در دوره پنجم این معاونت همکاری بسیار مناسبی را با شورای عالی استان‌ها آغاز نموده ایم.
نادری نسب با تاکید بر اینکه پس از بررسی‌های طرح‌های گذشته متوجه شدیم که طرح‌ها در معاونت قوانین متوقف می‌شود و کسی هم نبوده که سرنوشت آنها را پیگیری کند بیشتر طرح‌ها در همین معاونت بایگانی شده، لذا شورایی را پیشنهاد کردیم که "شورای حقوقی طرح‌ها و لوایح" در شورای عالی استان‌ها شکل بگیرد و تمام طرح‌ها و لوایحی که تهیه می‌شود ابتدا در این شورا مطرح و پس از بررسی‌های کارشناسانه نهایتا به مجلس شورای اسلامی ارسال شود. به این ترتیب تمام مشکلات طرح و لوایح در این شورا اصلاح و در نهایت به مجلس ارسال خواهد شد تا به سرعت در مسیر تصویب قرار گیرد.
وی تاکید کرد: تمامی طرح‌ها و لوایح قبلی نیز در دستور کار این شورا قرار گرفته تا پس از بررسی طرح‌هایی که مورد نیاز است احصا شود و با توجه به شرایط روز، به روز تا نهایتا به مجلس ارسال شود. هدف اصلی ما این است که مصوبات شورای عالی استان‌ها را از این پس پیگیری کنیم تا بر خلاف روال گذشته به سرانجام درستی برسند.