صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در حضور اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

آخرین وضع پیشرفت طرح توسعه میدان آذر تشریح شد

مجری طرح توسعه میدان آذر در شرکت مهندسی و توسعه نفت، آخرین وضع پیشرفت مراحل توسعه این میدان مشترک را در حضور اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  شانا، کیوان یاراحمدی روز گذشته (دوشنبه، ۳ اردیبهشت ماه) در جریان بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از طرح توسعه میدان آذر، به تشریح وضع فعلی طرح پرداخت و گفت: پیشرفت این طرح در بخش خطوط لوله جریانی و تاسیسات سرچاهی به بیش از ۸۰ درصد و در بخش احداث اقامتگاه دائم بهره‌بردار به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.
وی پیشرفت طرح احداث واحد فراورش مرکزی میدان آذر را ۵۷ درصد اعلام کرد و گفت: ۳۰ درصد از این میزان پیشرفت در یک سال اخیر حاصل شده است و ترین نخست این واحد فراورشی تا پایان سال به مدار می‎آید.
یاراحمدی میدان آذر را یکی از پیچیده‎ترین و سخت‎ترین میدان‌های نفتی برشمرد و از ساختار زمین‎شناسی پیچیده و غیرمتعارف، تعداد زیاد رشته‎های جداری و آستری، زون‎های متعدد با هرزروی بالا و مواردی از این دست به عنوان مصادیق پیچیدگی‎های این میدان مشترک نام برد و خاطرنشان کرد: کار در چنین میدان پیچیده‎ای، تجارب ارزشمندی برای صنعت نفت کشور به همراه داشته است.
وی به بهره‎مندی ۵۰ درصدی این طرح از نیروهای بومی منطقه نیز اشاره کرد و گفت: هم‎اکنون حدود هزار و ۱۷۰ نفر از نیروهای بومی در این طرح مشغول فعالیت هستند.
بر اساس این گزارش، نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز گذشته (سوم اردیبهشت ماه) با سفر به استان ایلام، از تاسیسات در حال احداث ان‎جی‎ال ۳۱۰۰ دهلران و همچنین طرح توسعه میدان مشترک آذر بازدید کردند.
اجرای طرح توسعه میدان مشترک آذر با هدف تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت در چارچوب قرارداد بیع متقابل در دستور کار شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شرکت اویک قرار گرفت و عملیات اجرایی توسعه آن به شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر محول شد؛ میدانی که از نظر ژئوفیزیک و حفاری از پیچیده‌ترین میدان‌های نفتی به شمار می‎رود و از حیث شرایط و کیفیت کار با دیگر میدان‌های نفتی ایران تفاوت دارد.در همین حال، حدود یک سال پیش و در اواخر سال ۹۵، برداشت نفت از میدان مشترک آذر به میزان ۱۵ هزار بشکه در روز کلید خورد و پس از گذشت حدود ۲ ماه، این رقم به ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
عمق بالای مخزن و نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی و توالی لایه‎های پرفشار و کم فشار، عملیات حفر چاه در این میدان پیچیده را بسیار دشوار کرده است، به طوری که در حفاری این میدان و برای گذر از لایه‌ها و سازندهای مختلف زمین، از عملیات شکافت اسیدی استفاده شده است که یکی از روش‌های متداول و مؤثر برای افزایش تولید به شمار می‌رود.
میدان نفتی آذر با حدود ۴ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا یکی از میدان‌های هیدروکربوری مشترک با کشور عراق است که در بلوک اناران واقع در دماغه کوه‎های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) میان دو شهر مهران و دهلران قرار گرفته است.