صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در جلسه علنی امروز

مجلس با یک فوریت طرح حقوق ورودی خودروهای سواری موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو موافقت کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو موافقت کردند.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی ابتدا با طرح دو فوریتی تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو با 142 رأی موافق، 76 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 251 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
در ادامه یک فوریت این طرح به رأی گذاشته شد که نمایندگان با 162 رای موافق، 68 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 251 نماینده حاضر با آن موافقت کردند.
در ماده واحده این طرح آمده است: به منظور ساماندهی واردات خودرو و تعیین حقوق ورودی موثر باهدف دستیابی به افزایش رقابت پذیری و کیفیت خودروهای تولید داخل، افزایش استانداردهای ایمنی و زیست محیطی، کاهش آلایندگی،‌کاهش مصرف سوخت و مدیریت برواردات و بازار خودرو،‌ دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را براساس حجم موتور ، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی 55 درصد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین کنند.
درابتدا بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس از طراحان طرح دو فوریتی تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو گفت: طرح مذکور را 217 نماینده مجلس امضا کرده اند و ضرورت دارد بازار خودرو کشور ساماندهی مناسبی شود.
وی ادامه داد: اگر سیستم خودروهای داخلی اصلاح شود این کار در جهت حمایت از کالای ایرانی است، اگر خودروهای داخلی را با خودروهای کشور ترکیه مقایسه کنیم متوجه می شویم حدود 10 برابر ترکیه خودروهای کشور مصرف سوخت دارند که باید این موضوع اصلاح شود.
پارسایی یادآور شد: هیچ نظارتی بر قیمت گذاری خودرو نیست، اگر حمایت هایی که از صنعت خودرو انجام می شد از صنعتی مانند فرش انجام می شد مطمئنا جایگزین خوبی برای موضوع اشتغالزایی محسوب می شد. کشور کره 2 سال بعد از ما شروع به خودروسازی کرد اما در حال حاضر در بازار جهانی نقش دارد.
درادامه همایون هاشمی نماینده میاندواب درمجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: اگر در طول چهل سال ما از هر صنعت دیگری به جز خودرو حمایت می کردیم الان شکوفا شده بود.
وی ادامه داد: دراین چهل سال چه خدمتی به صنعت خودرو کردیم اما خودرو ما در جا زد. چقدر در این حوزه ما به مردم خیانت کردیم .هرسال 68 هزار معلول به معلولان کشور اضافه می کنیم.
بعد از آن نادر قاضی پور نمایده مردم ارومیه درمخالفت با این طرح گفت: به جای این طرح ، باید طرح بهینه سازی خودروهای ایرانی را به مجلس می آوردند. باید تشویق صادرات صورت بگیرد نه تشویق واردات باشد.
وی ادامه داد: این طرح خیانت به تولید داخل است. به اشتغال جوانان ضربه می زند و صدها کارگاه تولیدی قطعه خودرو را به تعطیلی می کشاند.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت:‌ با تصویب این طرح می خواهید تولید یک و نیم میلیون خودرو در ایران را تعطیل می کنید.