صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب وکار » از وقوع حوادث در معادن کشور گزارش می دهد

87 درصد معادن کشور فاقد واحد ایمنی

براساس گزارش مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۴۳۰۵ معدن کشور یعنی 87.6 درصد از کل معادن در حال بهره‌برداری فاقد واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست هستند.
گروه صنعت و معدن
براساس گزارش مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۴۳۰۵ معدن کشور یعنی 87.6 درصد از کل معادن در حال بهره‌برداری فاقد واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست هستند. برخی کارشناسان معتقدند در معادن کوچک از نظر ارزیابی ایمنی ضعیف عمل می‌شود، در حالی که معادن روباز نیز باید مورد نظارت سازمان‌های مربوطه قرار گیرند.
به گزارش «کسب‌وکار»، سازمان ایمیدرو باید پس از ارزیابی وضعیت ایمنی معادن براساس اولویت‌ها فهرست‌بندی کند تا ابتدا تجهیزاتی که به ایمنی کارگر و گازسنج تونل معادن مربوط است، تهیه شده و همچنین در برنامه بلندمدت پایگاه‌های امداد و نجات، زیرساخت‌هایی همچون برق و... فراهم شود. در حال حاضر بسیاری از معادن به دلیل نداشتن ایمنی با سوانحی روبه‌رو شده‌اند که تعطیلی موقت را برای آنها به همراه داشته است؛ ازاین‌رو هرقدر با ایمن‌سازی، آمار حوادث معادن کاهش یابد علاوه بر جلوگیری از تلفات جانی، از توقف تولید معادن نیز جلوگیری می‌شود. به همین دلیل این برنامه می‌تواند در بلندمدت در افزایش تولید معادن زغال‌سنگ کشور نیز اثرگذار باشد. در کنار تهیه ابزار و تجهیزات مورد نیاز کارگران، برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی سازمان نظام مهندسی معدن از دیگر برنامه‌هایی است که می‌تواند به ارتقای ایمنی معادن کمک کند. از سوی دیگر سازمان نظام مهندسی به عنوان بازوی نظارتی این وزارتخانه می‌تواند در بازرسی‌های به‌موقع و اعلام نواقص معادن در بهبود ایمنی معادن نقش موثری ایفا کند.
رعایت ایمنی پایین در معادن کوچک
کارشناسHSE  معدن در گفتگو با «کسب‌وکار» درباره مشکلات ایمنی معادن گفت: معادن بخش خصوصی به دو صورت بزرگ‌مقیاس و کوچک‌مقیاس هستند که بیشتر مشکلات ایمنی نیز در معادن کوچک است، چراکه در معادن کوچک با ظرفیت کمتر از ۱۰ هزار تن در سال کمتر به بحث ایمنی ‌پرداخته می‌شود. هرچند در گذشته طرحی برای افزایش ایمنی معادن اجرا شد و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن با ارائه تسهیلات در قبال خرید تجهیزات معدنکاران حمایت‌هایی انجام داده، اما خیلی از آنها به جای تجهیزات پول نقد گرفتند و همین مساله منجر شد این طرح سطح ایمنی معادن را بالا نبرد. به همین دلیل امروز کاملا طبیعی است اگر تعدادی از معادن به دلیل نداشتن ایمنی تعطیل شوند. حتی در برخی معادن روباز نیز موضوع ایمنی اهمیت بالایی دارد زیرا دیواره حفاری‌شده به قدری خطرناک شده که ممکن است جان کارگران معدن را به خطر بیندازد. به همین دلیل است که بخشی از حوادث در معادن شن و ماسه و سنگ‌های تزئینی رخ می‌دهد.
امیرمسعود ستایش با اشاره به عوامل دیگری که باعث بروز حادثه در معادن می‌شود، افزود: فضای معدن پر از گاز متان است و با روشن شدن کبریت یک کارگر منفجر می‌شود که یک عمل غیرایمن است، اما در برخی موارد معادن شرایط غیرایمنی دارند که گاز زیادی تولید می‌کنند یا کنترل گاز امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی اگر این موضوع برطرف نشود مشکلات زیادی را برای کارکنان و خود معادن به وجود می‌آورد.
وقوع حادثه برای ۱۹۰۶ نفر در معادن
به گزارش مهر، براساس مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، نتایج آمارگیری معادن کشور نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۵، تعداد کل معادن در حال بهره‌برداری کشور ۴۹۱۳ معدن و متوسط تعداد شاغلان معادن، ۹۳۴۸۶ نفر بوده است. برحسب استان، استان‌های کرمان، خراسان‌رضوی و اصفهان به ترتیب با 9.8 درصد، 7.4 درصد و 7.3 درصد دارای بیشترین معادن و استان‌های البرز و ایلام به ترتیب با 0.5 درصد و 0.8 درصد و استان‌های گلستان و قم با 1.3 درصد کمترین معادن را دارا هستند. برحسب فعالیت نیز، استخراج شن و ماسه، سنگ آهک، سنگ لاشه و سنگ تزئینی بیشترین معادن و استخراج نیکل، آنتیموان و تیتانیوم، فسفات، پتاس و ید سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، سنگ طلا، سنگ بالاست، بوکسیت و قیر طبیعی جامد، کمترین معادن را دارند. همچنین فعالیت گل سفید، از فعالیت اصلی استخراج سنگ، شن، ماسه فاقد معدن است. براساس نتایج این گزارش، همچنین بررسی معادن در حال بهره‌برداری کشور نشان می‌دهد ۶۰۸ معدن دارای واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست هستند. به عبارت دیگر، فقط 12.4 درصد کل معادن در حال بهره‌برداری در کشور دارای واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست هستند. در این راستا استان‌های کرمان، تهران و فارس دارای بیشترین تعداد معادن دارای واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست هستند. قابل ذکر است معادن در حال بهره‌برداری استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست است.
همچنین برحسب فعالیت، استخراج سنگ آهک، سنگ تزئینی و شن و ماسه از فعالیت اصلی استخراج سنگ، شن و ماسه فعالیت اصلی استخراج سنگ‌های فلزی غیرآهنی دارای بیشترین معادن دارای واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست بوده‌اند. برحسب فعالیت معادن، بیشترین حادثه در سنگ آهک، سنگ تزئینی و شن و ماسه از فعالیت اصلی استخراج سنگ، شن و ماسه اتفاق افتاده است. با این حال در معادن در حال بهره‌برداری با فعالیت‌های منیزیت، صدف دریایی و میکا، تالک، فلدسپات، گل سفید، بنتونیت و گل سرشوی، نیکل، آنتیموان و تیتانیوم و سنگ بالاست، حادثه‌ای اتفاق نیفتاده است.  براساس نتایج طرح در سال ۱۳۹۵، معادل ۳۷۷ معدن دچار حادثه سقوط شده است. در این معادن، در مجموع ۱۹۱۲ مورد حادثه به وقوع پیوسته که متعاقب آن حدود ۱۹۰۶ نفر دچار حادثه شده‌اند.
استان‌های فارس، مازندران و خراسان‌رضوی به ترتیب دارای بیشترین تعداد معدن بوده‌اند که حادثه در آنها اتفاق افتاده است. به علاوه استان‌های خراسان‌جنوبی و کرمان به ترتیب با ۳۸۸ و ۲۶۳ مورد دارای بیشترین تعداد وقوع حادثه بوده‌اند. در همین راستا برای استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد حادثه‌ای گزارش نشده است.
از تعداد ۱۹۰۶ نفر فرد آسیب‌دیده در معادن در حال بهره‌برداری کشور، ۱۷۶۲ نفر بهبودی کامل یافته و ۴۴ نفر فوت کرده‌اند که در این میان استان فارس بیشترین آمار فوت را به خود اختصاص داده است.  براساس نتایج این طرح، نرخ فوت در معادن در حال بهره‌برداری کشور، 4.7 در ۱۰۰۰۰ نفر شاغل است؛ ازاین‌رو از تعداد ۱۹۱۲ مورد حادثه که در معادن در حال بهره‌برداری کشور اتفاق افتاد.