صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

مرزنشینان اکنون سمبل دفاع از اقتصاد مقاومتی هستند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه زمانی مرزنشینان سمبل مقاومت و دفاع از تمامیت ارضی کشور بودند، گفت: امروز مردم استان های مرزی به نماد دفاع از اقتصاد مقاومتی تبدیل شده اند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه زمانی مرزنشینان سمبل مقاومت و دفاع از تمامیت ارضی کشور بودند، گفت: امروز مردم استان‌های مرزی به نماد دفاع از اقتصاد مقاومتی تبدیل شده‌اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سعید جلیلی روز چهارشنبه در نشست صمیمی با دانشجویان دانشگاه آزاد مریوان اظهار کرد: مرزنشینان می‌توانند دوباره حماسه ساز شوند و بازارهای مناسبی برای تولید داخلی ایجاد کنند.
به گفته وی، مرزهای کشور باید به دروازه‌های صادرات کالاهای ایرانی تبدیل شود تا اقتصاد و تولید ما به حرکت بیفتد و اشتغال پایدار فراهم کند.
وی یکی از فرصت‌های خوب کشورمان را همسایگی با ۱۵ کشور دانست و افزود: حجم مبادلات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه حدود یک هزار میلیارد دلار است که اگر بتوانیم تعاملات مناسب و گسترده داشته باشیم مرزهای مشترک یکی از بهترین راه‌های بی اثر کردن تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا و کشورهای غربی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر می‌خواهیم با فشارهای اقتصادی غرب مقابله درست و جدی داشته باشیم این مهم مستلزم داشتن روابط اقتصادی و گسترده با دوستان و همسایگان است.
جلیلی به شعار سال (حمایت از کالای داخلی) اشاره کرد و یادآور شد: اولین جایی که می‌تواند برای فروش و صادرات تولید داخلی مطرح شود کشورهای همسایه هستند و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با مطرح کردن این سوال که چرا باید جوان ما به جای اینکه بخواهد مجوز کولبری بگیرد به یک صادرکننده عمده و مهم برای همین مناطق تبدیل نشود؟ اضافه کرد: ایجاد شرایط لازم برای صادرات عمده، اقتصاد و تولید کشور را فعال و زمینه توسعه همه جانبه را فراهم می‌کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در ارتباط با نحوه بکارگیری دانش فارغ التحصیلان برای پیشرفت اقتصادی کشور گفت: ما امروز باید از ظرفیت‌های علمی کشور به خوبی بهره ببریم و از علم دانشجویان برای تولید ثروت و توسعه اقتصادی استفاده کنیم.
جلیلی افزود: دانشجویان براساس آموخته‌ها، دانش خود را باید مبنایی برای کسب ثروت قرار دهند ضمن آنکه دولت نیز باید پشتیبان جامعه علمی کشور باشد.
به گفته وی، دانشگاه مریوان از طریق جذب دانشجویان کشور همسایه از جمله اقلیم کردستان عراق می‌تواند به قطب علمی کشور تبدیل شود.
جلیلی خواستار تشکیل هسته‌های علمی در کشور شد و گفت: با همکاری اساتید دانشگاه می‌توان علوم را به فرآورده و تولید کالا و فن آوری تبدیل کرد.
** آمریکا و غرب حادثه دوماً را بهانه‌ای برای جبران شکست‌های خود کردند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره واقعیت حادثه دوماً در سوریه اظهار کرد: این اتفاق فارغ از همه اتفاقات سوریه نیست و طرح آمریکا و غرب برای حمله به سوریه به بهانه بمباران شیمیایی، در واقع اقدامی در جهت جبران شکست‌هایشان در این کشور بود.
جلیلی با بیان اینکه غربی‌ها همه تلاش خود را بکار گرفتند که جریان مقاومت را در سوریه تضعیف کنند، اضافه کرد: با وجود آنکه سران آمریکا می‌دانستند و اذعان هم کردند که شواهدی برای استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه وجود ندارد اما به نوعی باید شکست‌های خود را با تبلیغات و حرکت‌های انحرافی جبران می‌کردند.
به گفته وی، آمریکا که ادعای مبارزه و امحای سلاح شیمیایی دارد، ادعا می‌کند به این مهم تعهد نداشته و دارای بیشترین سلاح‌های شیمیایی در جهان است.
وی افزود: اگر کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس ادعای دموکراسی و دفاع از حقوق بشر دارند چرا زمانی که صدام به شهرهای حلبچه و سردشت حمله شیمیایی کرد، هیچ واکنشی از خود نشان ندادند؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: این اقدام آنها نشان از دو پهلو بودن سیاست‌های غربی‌ها در حمایت از حقوق بشر و ریاکاری شان دارد.
جلیلی در بخشی دیگر به سوال دانشجویی در رابطه با افزایش غیر معقولانه قیمت دلار در روزهای اخیر اشاره کرد و یادآور شد: امروز دنیا و دشمنان ما به صراحت بیان می‌کنند گزینه نظامی راه حل مقابله با ایران نیست بنابراین به این نتیجه رسیدند که از طریق اقتصادی به کشور ما ضربه بزنند.
وی با بیان اینکه ترامپ می‌گوید باید از طریق ابزارهای اقتصادی ایران را تحت فشار قرار داد، تاکید کرد: باید آمادگی این را داشته باشیم که با مدیریت اقتصاد کشور و توسعه اقتصادی مانع تحقق این تهدید شویم.
** یکی از مهمترین بسترهای توسعه امنیت است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهمترین بسترها برای پیشرفت کشور را امنیت دانست و گفت: مردم ایران توانستند امنیت خوبی در کشور به کرسی بنشانند آنچنان که امنیت ایران اسلامی در منطقه و دنیا مثال زدنی است.
جلیلی اظهار کرد: غربی‌ها بویژه آمریکا از وحدت و امنیتی که در کشورمان حکمفرماست بشدت نگران هستند و به همین خاطر دائم به فکر ایجاد اختلاف در بین اقوام و مذاهب هستند.
وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها همه آن شرارتی را که خواستند در طول انقلاب انجام دادند، افزود: آنان بعد از انقلاب برای اولین بار در تاریخ ملت ایران و دوران دفاع مقدس، دیدند که ایران اسلامی با وحدت خود اجازه نداد یک وجب از خاک کشور به یغما برده شود و این مدیون خون شهدا و پیشمرگان کُرد است.
جلیلی یادآور شد: سردمداران آمریکا به وضوح مشاهده کردند قدرتی که در ایران شکل گرفته است، قدرتی است که در مقابل آنان می‌تواند بایستد و مقاومت و پیشرفت کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دشمنان می‌دانند با وجود این همه فشار اقتصادی و تحریم‌هایی که به ایران وارد کردند به اهداف خود نرسیده‌اند و طبق اعلام صندوق بین الملی پول، ایران در حوزه اقتصادی رتبه ۱۸ دنیا را دارد و در حال پیشرفت است.
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود برتری نظام اسلامی ایران را در مردم سالاری بودن آن دانست و افزود: در کشور ما مردم تصمیم گیرنده هستند و آرای آنان محترم شمرده می‌شود.
وی اضافه کرد: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی انتخابات زیادی در کشور برگزار شد اما ساز و کار نظام اسلامی اجازه نداد رای مردم در سال‌های ۸۸، ۹۲ و ۹۶ وتو شود.
وی با این عنوان که نه شورش اشرافیت می‌تواند رای مردم را وتو کند و نه طغیان منیت، اظهار کرد: این نشان از آن دارد که رای مردم محترم است و آنها در مقاطع مختلف تصمیم گیرنده نهایی بوده و هستند.
جلیلی با بیان اینکه باید به حق انتخاب مردم احترام گذاشت تا چرخ پیشرفت انقلاب اسلامی همچنان به جلو پیش برود، گفت: همه باید برای رفع نواقص کمک کنند و اگر جایی نیز کار خوبی انجام می‌گیرد، تقویت شود.
شهرستان مریوان در ۱۳۵ کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.