صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پژوهشگر مسائل اقتصادی:

ادامه ارز دو نرخی کنترل بازار را از دست دولت خارج می کرد

دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی، اقدام دولت در یکسان سازی نرخ ارز در شرایط کنونی اقتصاد کشور را مناسب خواند و گفت: اگر در این زمینه اقدامی نمی شد کنترل بازار از دست دولت خارج می شد.
دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی، اقدام دولت در یکسان سازی نرخ ارز در شرایط کنونی اقتصاد کشور را مناسب خواند و گفت: اگر در این زمینه اقدامی نمی‌شد کنترل بازار از دست دولت خارج می‌شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، حامد پاک طینت، درباره اقدام دولت در یکسان سازی نرخ ارز افزود: انتظار می‌رفت با توجه به شرایطی که در بخش ارزی کشور رخ داده بود دولت وارد عمل شود زیرا بدون دلیل شاهد افزایش نرخ ارز بودیم.
وی گفت: در شرایط نوسان نرخ ارز، فعال اقتصادی توان تصمیم گیری ندارد؛ در واقع با افزایش بهای دلار، بسیاری از فعالان اقتصادی، فروش خود را برای بررسی شرایط، متوقف کردند.
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تاکنون دولت در یکسان سازی نرخ به خوبی عمل کرده اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته نرخ ارز رقم ثابت دائمی ندارد.
وی اظهار کرد: نمی‌شود نرخ ارز به عوامل دیگری مرتبط است؛ پیش بینی می‌کنم دولت در بلندمدت سیاست بازتری برای نوسان نرخ ارز در پیش بگیرد.
پاک طینت در ادامه درباره چگونگی تسهیل نظام دیوان سالارانه در فضای کسب و کار گفت: این تصور اشتباهی است که بهتر شدن فضای کسب و کار به حمایت‌های دولت نیاز دارد؛ در واقع بهبود فضای کسب و کار نیازمند کاهش بروکراسی هاست.
وی یادآوری کرد: طبق گفته معاون اول رئیس جمهوری نزدیک به ۱۲۰۰ دستورالعمل در کشور داریم که نتیجه آن چیزی جز بستن دست و پای فعالان اقتصادی نیست.
این کارشناس اقتصادی گفت: در این شرایط سخت، نه تنها فعال اقتصادی زمان و سرمایه خود را بیهوده صرف می‌کند بلکه درگیر فسادهای ناشی از بروکراسی‌ها نیز می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه فضای کسب و کار نیازمند حمایت دولت نیست؛ افزود: دولت به دلیل داشتن منابع محدود، توان حمایت بالا را ندارد؛ در واقع تنها حمایت مهم دولت، بهبود فضای کسب و کار است.
پاک طینت همچنین در زمینه اعطای تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان گفت: فعال اقتصادی اگر به دنبال حمایت دولتی باشد به دنبال کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی است.
این پژوهشگر مسائل اقتصادی درباره مبارزه با قاچاق کالا نیز اظهار کرد: قاچاق در نتیجه یک چرخه معیوب ایجاد می‌شود؛ در جهان مفهوم قاچاق با مفهوم ما متفاوت است.
وی یادآوری کرد: ماهیت بحث تجارت جهانی به این معناست که مایلیم تعرفه‌ها را کم و دروازه‌ها را باز کنیم تا کالاها با تعرفه‌های اندک وارد شود و صادرات ما نیز با تعرفه کم باشد؛ در چنین شرایطی تعریف قاچاق با تعریف‌های کنونی متفاوت خواهد بود.
به گفته وی، در شرایط کنونی حاکم بر تجارت جهانی، قاچاق کالا سودی نخواهد داشت.
این کارشناس معتقد است، افزایش تعرفه با هدف حمایتی داخلی، همیشه چاره ساز نیست و شرایط را برای قاچاق فراهم می‌کند.
پاک طینت با توجه به آمارهای اعلام شده مبنی بر قاچاق سالیانه ۱۲ میلیارد دلاری در کشور، گفت: برای رفع چنین معظلی باید به سمت بهبود فضای کسب و کار و قیمت گذاری از سوی بخش خصوصی رفت.
به گزارش ایرنا، دولت از ۲۱ فروردین ماه یکسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار ۴,۲۰۰ تومان کلید زد و در روزهای گذشته ضمن تهیه و تصویب دستورالعمل‌های تأمین ارز مورد نیاز هموطنان در دولت، شیوه‌های تخصیص ارز نیز از سوی بانک مرکزی اعلام شده است.
به گفته ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی، ارز مورد نیاز برای همه فعالان اقتصادی و هموطنان تأمین می‌شود و با توجه به تراز مثبت ارزی کشور مشکلی از این بابت وجود ندارد.
براساس اطلاعیه جدید بانک مرکزی که شامگاه جمعه منتشر شد، صرافی‌ها از این پس مجاز به انتقال ارز به دستور هر یک از بانک‌های دارای مجوز ارزی، خرید ارز ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی از صادرکنندگان و فروش ارز خریداری شده به متقاضیان از طریق سیستم بانکی هستند.
بر این اساس، همه صرافی‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانک‌ها انجام خواهد شد ضمن آنکه تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور فقط پس از انجام ثبت سفارش و ثبت خدمت امکانپذیر است.
همچنین از این پس انتقال ارز از طریق سیستم بانکی و یا صرافی‌های مجاز با تقاضای بانک عامل انجام خواهد شد.