صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صحت و سقم اخبار فیلترینگ تلگرام مشخص نیست

هفت خوان بیمه بیکاری کسب‌وکارهای تلگرامی

خبرهای زیادی مبنی بر فیلترینگ تلگرام این روزها شنیده می‌شود که صحت و سقم آن تأیید نشده بود، اما طی جلسه‌ای که روز گذشته میان فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی برگزار شد، تصمیم بر آن شده که تلگرام اوایل اردیبهشت فیلتر شود.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، خبرهای زیادی مبنی بر فیلترینگ تلگرام این روزها شنیده می‌شود که صحت و سقم آن تأیید نشده بود، اما طی جلسه‌ای که روز گذشته میان فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی برگزار شد، تصمیم بر آن شده که تلگرام اوایل اردیبهشت فیلتر شود. گویا این تصمیم قطعی بوده و سرانجام این پیام‌رسان محبوب در ایران با بیش از ۴۰ میلیون کاربر بسته خواهد شد. این در حالیست که با وجود فعالیت هزاران کسب‌وکار در این شبکه پیام‌رسان قرار بر این شده که برای تعطیلی کسب‌وکارهای فعال در این شبکه بیمه بیکاری اختصاص پیدا کند. در این رابطه دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: به کسب‌وکارهایی که از تلگرام کوچ می‌کنند، بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد.
یک عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون ولایی با بیان اینکه تلگرام از اوایل اردیبهشت ماه بسته می‌شود، گفت: اگر پیام‌رسان‌های خارجی همچون اینستاگرام و واتس‌اپ نیز قوانین کشورمان را نپذیرند به مرور بسته خواهند شد؛ کما اینکه حدود ۴ پیام‌رسان خارجی با پذیرش قوانین ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. ابوالفضل ابوترابی در توضیح جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: در دنیا، فضای مجازی براساس قوانین کشورها اداره می‌شود و شبکه‌های اجتماعی حتماً باید مجوز بگیرند. بسیاری از کشورها همچون کره‌جنوبی، مالزی، روسیه، انگلیس و فرانسه با فضای مجازی مخرب برخورد کرده‌اند. وی با اشاره به احضار مدیر فیسبوک به کنگره آمریکا گفت: دنیا اجازه نمی‌دهد که فضای مجازی یله و رها باشد. ما نیز طبق تجربه دنیا بر این موضوع تاکید داریم که باید فضای مجازی در کشورمان حساب‌شده با مجوز و تحت قوانین جمهوری اسلامی باشد. ابوترابی تاکید کرد: بر این اساس اگر پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی حاضر به رعایت قوانین ایران باشند، می‌توانند فعالیت داشته باشند. بر همین اساس حدود ۴ پیام‌رسان خارجی برای فعالیت منطبق با قوانین کشورمان اعلام آمادگی کرده‌اند. وی یادآور شد: بارها به تلگرام پیشنهاد دادیم که فعالیتش را ذیل قوانین ایران ادامه دهد، ولی تلگرام این موضوع را نپذیرفت. اگر در ادامه راه، تلگرام یا بقیه پیام‌رسان‌های خارجی حاضر به پایبندی به قوانین ما باشند می‌توانند فعالیت‌شان را ادامه دهند.
ابوترابی اضافه کرد: بر این اساس طبق شنیده‌ها در آینده نزدیک و احتمالاً اوایل اردیبهشت تمامی پیام‌رسان‌های خارجی و در وهله اول تلگرام در صورت عدم پذیرش قوانین کشورمان بسته می‌شوند. این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با تاکید بر اینکه بنایی بر فیلتر وجود ندارد، اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم پیام‌رسانی را فیلتر کنیم، بلکه شرط‌مان رعایت قوانین کشورمان است. به همین دلیل برنامه زمان‌بندی وجود دارد تا بعد از تلگرام سایر پیام‌رسان‌ها همچون اینستاگرام و واتس‌اپ در صورت عدم پایبندی به قوانین ایران به مرور زمان بسته شوند. ابوترابی در عین حال با اشاره به افزایش ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی گفت: از دی ماه تاکنون ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است. ۵ پیام‌رسان داخلی یعنی گپ، بله، ایتا، سروش و ویسپی از جمله پیام‌رسان‌های داخلی هستند که با بیشترین ظرفیت در اختیار مردم بوده و می‌توانند تا مرز ۸۵ میلیون نفر را پوشش دهند. قطعاً در آینده نه چندان دور کیفیت آنها با کیفیت پیام‌رسان‌های خارجی همسان می‌شود. به گفته وی، این پیام‌رسان‌ها زیر نظر بانک مرکزی، صداوسیما و بخش خصوصی است. ابوترابی درباره فعالیت نسخه‌های تلگرام داخلی گفت: موبوگرام و تلگرام طلایی که تحت لیسانس تلگرام فعالیت می‌کنند فعلاً در فاز بسته شدن قرار ندارند چون آنها داخلی‌تر بوده و بک‌آپ داخلی دارند. به همین دلیل تصمیمی برای بسته شدن آنها وجود ندارد. این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان گفت: توصیه ما به مردم آن است که از همین الان پیام‌رسان داخلی مورد نظرشان را انتخاب و نصب کنند و اعضای کانال‌های تلگرامی‌شان را برای حضور در پیام‌رسان‌های داخلی تشویق کنند چون برنامه‌ریزی برای کوچ از پیام‌رسان خارجی به داخلی
وجود دارد.
تضمینی برای اختصاص بیمه بیکاری به تمام کسب‌وکارها وجود دارد؟
مهدی ابوالفضلی، کارشناس فضای مجازی
اختصاص بیمه برای کسب‌وکارهای فعال در تلگرام شاید در حرف کار انجام‌شدنی باشد، اما در عمل خواهیم دید که نمی‌توان برای این تعداد فعال تلگرامی بیمه بیکاری اختصاص داد. کسب‌وکارهای زیادی در این شبکه فعالیت دارند و اختصاص این بیمه بیکاری فعلاً در حد یک حرف است و چه تضمینی وجود دارد که با تعطیلی این کسب‌وکارها و زیان دیدن صاحبان آنکه با مشکلات فراوان به این مرحله رسیده‌اند، بیمه‌ای اختصاص پیدا کند؟ متاسفانه تجربه قبلی فیلتر تلگرام نشان داد که این حرکت نمی‌تواند موثر باشد و انحصار را بشکند و مردم تشویق به استفاده از پیام‌رسان‌های بومی شوند. استفاده از فیلترشکن‌های مختلف گسترش یافت و مردم حاضر شدند به هر سختی که شده حضور خود در تلگرام را حفظ کنند و کسب‌وکارها نیز نه تنها به شبکه‌های داخلی کوچ نکردند، بلکه با ادامه فعالیت خود نشان دادند که به این رویه اعتراض دارند. از آنجا که در کشور ما عمل کردن به وعده‌هایی که داده می‌شود چندان قابل اعتماد نیست یا اگر انجام هم شود فرایندی طولانی داشته و باید هفت خوان رستم را پشت سر بگذارند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود کسب‌وکارهای فعال در این شبکه با همان رویه قبل به حضور خود در این پیام‌رسان ادامه دهند. براساس آمار بیش از هزاران کسب‌وکار اینترنتی از طریق تلگرام و اینستاگرام مشغول فعالیت هستند. البته باید بین فروشگاه‌هایی که صرفاً از طریق شبکه‌های اجتماعی محصولات خود را می‌فروشند با فروشگاه‌هایی که محصولات خود را از این طریق تبلیغ می‌کنند، فرق گذاشت. هرچند مقایسه کردن این دو خیلی هم کاری منطقی نبوده و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به هر دو این کسب‌وکارها آسیب می‌زند. بدون شک امروز فضای مجازی برای تعداد زیادی از مردم فضای کسب‌وکار ایجاد کرده، آن هم در شرایطی که در فضای واقعی بیکاری معضلی جدی است. بعد از فیلترینگ درد مشترک افرادی که در تلگرام کسب‌وکار دارند، تنها از دست رفتن موقتی درآمدشان نیست؛ همه آنها نگران بیکاری هستند.