صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / عیار بخش معدن در صادرات بالا رفت
عیار بخش معدن  در صادرات بالا رفت

«كسب‌وكار» گزارش می‌دهد

عیار بخش معدن در صادرات بالا رفت

بر اساس گزارش هفته جاری هیأت دولت و آنچه رئیس هیأت عامل ایمیدرو در روز گذشته اعلام کرده، حوزه معدن در بخش فلزات رشد صادرات داشته و نزدیک به ۴۰۰ محدوده امیدبخش به اکتشاف رسیده است....
گروه صنعت و معدن
بر اساس گزارش هفته جاری هیأت دولت و آنچه رئیس هیأت عامل ایمیدرو در روز گذشته اعلام کرده، حوزه معدن در بخش فلزات رشد صادرات داشته و نزدیک به ۴۰۰ محدوده امیدبخش به اکتشاف رسیده است که برمبنای آن باید روند تقویت بخش معدن را مثبت ارزیابی کرد. هرچند برخی کارشناسان معتقدند بازار معدن تنها تابع سیاست‌های داخلی نیست و گرچه قوانین و مقررات و حتی تدوین سیاست‌هایی بدون در نظر گرفتن مواد معدنی به صادرات این محصولات آسیب وارد می‌کند.
به گزارش «کسب‌وکار»، هیأت دولت در جلسه هفته جاری که به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار شد، گزارش عملکرد حوزه صنعت و معدن در سال ۹۶ را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد: در پی فعالیت‌های اکتشافی جدید در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ۴۰۰ محدوده امیدبخش در چارچوب طرح‌های واگذاری پهنه‌ها شناسایی شده که قرار است اکتشافات تکمیلی توسط دارندگان پهنه‌ها و متقاضیان جدید انجام شود.
در این رابطه رئیس هیأت عامل ایمیدرو با بیان اینکه اکتشافات معدن در سال ۹۶ با قوت ادامه یافته، در نشست خبری ۲۸ فروردین امسال از انجام ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف معادن و پی‌جویی ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع در سال گذشته خبر داده و تاکید کرده است: در حوزه اکتشاف ایمیدرو طی سال گذشته ۱۱۹ هزار متر حفاری با سرمایه‌گذاری ۱۱۵ میلیارد تومان انجام شد و این بخش‌ها آماده واگذاری به بخش خصوصی برای تکمیل است. بیشتر ذخایر این محدوده‌ها در حوزه سنگ‌آهن، طلا، بوکسیت وغیره است.
همچنین براساس گزارش دولت در سال ۹۶ افزایش ۱.۵ میلیارد تنی ذخایر فلزی کشور و رشد ۲٫۳۹ درصدی در میزان اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری مصرفی صادرشده نیز از دیگر دستاوردهای این بخش در سال ۹۶ بوده است.
در همین رابطه مهدی کرباسیان با اشاره به تولید و صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته، گفته است: در بخش کنسانتره ۱۸ درصد، گندله ۲۲ درصد، آهن اسفنجی ۱۴ درصد، شمش فولاد ۲۰ درصد، کنسانتره مس ۶ درصد و پودر آلومینا ۲ درصد افزایش تولید داشتیم. در بخش اند و کاتد نیز تولید به دلیل انفجار کارخانه مس سرچشمه در ماه‌های پایانی سال، با کاهش مواجه شد. همچنین در حوزه فولاد، حدود ۹٫۵ میلیون تن محصول به بازار‌های کانادا، مکزیک، اروپا و شرق آسیا صادر شده است که افزون بر این، ۷۴۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱۸ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن صادر شد که امیدواریم در سال جاری با تکمیل زنجیره تولید، این محصولات نیز در داخل مصرف شود. هرچند اعمال تعرفه آلومینیوم و فولاد از سوی آمریکا برای چین، موجب می‌شود تا رقیب سختی برای بازار فولاد ما ایجاد شود.
تحریم روسیه نیز موجب می‌شود تا بتوانیم با شرکت‌های بخش معدنی این کشور همکاری‌های دوجانبه داشته باشیم. در همین راستا سازمان و شرکت‌های تابعه در سال ۹۶ با وجود همه محدودیت‌ها حدود ۲ میلیارد دلار پروژه افتتاح کردند و پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری، ۶ میلیارد دلار پروژه جدید اعم از ۳ طرح آهن اسفنجی (سبزوار، بافت و قائنات)، گندله و کنسانتره فولاد مبارکه در سنگان و کارخانه صبا فولاد افتتاح شود. همچنین کارخانه ۳۰۰ هزار تنی شمش آلومینیوم جنوب، ۳۶ هزار تنی شمش آلومینیوم جاجرم، کارخانه‌های حوزه مس نظیر اسید کرمان و نیز پروژه‌های شرکت میدکو قابل افتتاح خواهد بود.
او با بیان اینکه اواخر سال گذشته برنامه مقدماتی تأسیس کنسرسیومی با تجمیع شرکت‌های معدنی و فولادی با شرکت معادن و فلزات صورت گرفت تا کار اکتشاف را انجام دهند، افزود: امسال به طور جدی پیگیری خواهد شد. همچنین انجام اکتشافات عمیق از دیگر برنامه‌های سال جاری است و از آنجایی که سال گذشته، نقشه‌راه ۴ ساله معدن و صنایع معدنی به توصیه وزیر صنعت، معدن و تجارت تهیه شد و خوشبختانه ۸۸ مورد آن تکمیل شده است.
تدوین سیاست‌های حمایتی براساس مواد معدنی
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بررسی عواملی که صادرات مواد معدنی به ویژه فلزات را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، گفت: در بخش معدن به ویژه سنگ‌آهن، گاهی اوقات شاهد ورود تنش‌هایی چه در سطح بازار داخلی و چه در سطح بازار جهانی هستیم که بر بدنه این بخش از اقتصاد تأثیر می‌گذارد. برای نمونه کاهش قیمت‌های کامودیتی‌ها در جهان، بی‌ثباتی قوانین و مقررات، متغیر بودن نرخ حقوق دولتی، تحمیل مالیات‌ها و وضع عوارض صادراتی بر مواد معدنی از جمله مهم‌ترین این عوامل هستند که فعالیت بیشتر بنگاه‌های معدنی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و این مساله برای بنگاه‌های کوچک خطرناک‌تر است.
بهرام شکوری با تاکید بر اینکه دولت در تدوین سیاست‌های حمایتی برای افزایش صادرات در بخش معدن باید تفاوت محصولات معدنی را در نظر بگیرد، افزود: نمی‌توان تمام مواد معدنی و معادن را با یک دید نگریست، چراکه تفاوت‌های ذاتی در نوع ماده معدنی، مقیاس پروژه معدنی، عیار، ظرفیت معدن و خصوصیات زمین‌شناسی معدن در هزینه‌های عملیاتی و سود معادن تاثیر‌گذار است.

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.