چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران

چکیده آمارهای اقتصادی اسفند 1396 منتشر شد

مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران، چکیده آمارهای اقتصادی شماره 56، مربوط به اسفندماه 1396 را منتشر کرد. در این گزارش، وضع مالی دولت، تسهیلات پرداختی بانک‌ها، شاخص قیمت تولیدکننده، قیمت جهانی طلا و نفت، نرخ خریدوفروش ارز، شاخص بورس و نوسانات این بازارها، بررسی شده است.
مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران، چکیده آمارهای اقتصادی شماره ۵۶، مربوط به اسفندماه ۱۳۹۶ را منتشر کرد. در این گزارش، وضع مالی دولت، تسهیلات پرداختی بانک‌ها، شاخص قیمت تولیدکننده، قیمت جهانی طلا و نفت، نرخ خریدوفروش ارز، شاخص بورس و نوسانات این بازارها، بررسی شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، شماره ۵۶ چکیده آمارهای اقتصادی مربوط به اسفند‌ماه ۱۳۹۶ از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران منتشر شد.
این گزارش متشکل از برخی آمارهای اقتصادی روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه کشور و برگرفته از منابع آماری معتبر همچون بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و... است که بر اساس درجه اهمیت و استفاده آنها توسط فعالان بخش خصوصی، و به‌منظور دسترسی سریع و راحت به این اطلاعات هرماه بر روی سایت اتاق ایران درج می‌شود.
مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران در گزارش اسفندماه، به بررسی قیمت‌های جهانی طلا، نقره و نفت خام و همچنین قیمت ارز در بازار آزاد پرداخته است.
علاوه بر این تغییرات حوزه‌های مختلف اعم از نرخ تورم در همه حوزه‌ها، نرخ ارز آزاد و سکه بانک مرکزی، وضعیت بازرگانی خارجی کشور، در حوزه‌های صادرات و واردات و همچنین تراز بازرگانی و مبادلات تجاری ماهانه نیز بررسی شده است.
در آمارهای فصلی به تولید ناخالص داخلی و سهم اجزای هزینه نهایی در آن، تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی بر حسب اقلام نهایی، وضع مالی دولت و متغیر پولی و رشد آنها، شاخص بازار کار و غیره بررسی شده است.
قیمت‌های جهانی طلا، نقره و نفت خام
آمارهای جهانی طلا، نقره و نفت‌خام برگرفته از سایت‌های بانک مرکزی (بخش اخبار اقتصادی روز)، اوپک (بخش داده و نمودار) و کیتو می‌باشد. آمار اخبار اقتصادی روزانه بر روی سایت بانک و به‌صورت هفتگی نیز در گزارشات بررسی وضع اقتصادی-ارزی کشورهای عمده، بازارهای طلا و نفت این سازمان منتشر می‌شود.
قیمت ارز بازار آزاد
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی و به نقل از اداره صادرات این بانک، نرخ‌های اعلامی مندرج در سایت بانک، بیانگر میانگین وزنی نرخ‌های خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه سنا توسط صرافی‌های مجاز کل کشور و مربوط به معاملات نقدی دلار آمریکا، یورو و درهم امارات می‌باشد (برای روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، ثبت آمار وجود ندارد). معاملات نقدی معاملاتی هستند که خریدار و فروشنده به محض انجام معامله ارز و ریال را مبادله نموده و شامل حواله‌های ارزی نیز می‌باشد.


‌‌‌‌‌‌
‌‌‌‌‌‌‌
‌‌‌‌‌‌‌