صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

دولت به بخش خصوصی در زمینه معدن اعتماد دارد

اولین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در سال 97 با حضور مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
اولین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در سال ۹۷ با حضور مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، در ابتدای جلسه بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به التهابات بازار ارز گفت: اگر هر سال اجازه می‌دادیم قیمت ارز هم‌زمان با افزایش تورم بالا رود، اکنون شاهد بسیاری از این اتفاقات نبودیم، چرا که افزایش نرخ ارز به شیب ملایم اتفاق می‌افتاد. اما دولت با فشار زیاد سعی در پایین نگه داشتن این نرخ داشت که باعث شد ناگهان مانند فنر رها شود.
او با اعتقاد به اینکه یکی از دلایل تصمیمات هیجانی دولت مشورت نگرفتن از فعالان بخش خصوصی است، ادامه داد: در سال حمایت از کالای ایرانی باید اهمیت بیشتری به فعالان بخش خصوصی دهیم. همین مدیریت دولتی عامل انهدام بسیاری از برندهای ایرانی شد و اگر امروزه صاحب برند نمی‌شویم، به دلیل عدم خصوصی‌سازی واقعی است. تنها در بخشی از بدنه دولت یعنی ایمیدرو این اتفاق افتاد و مدیریت آن به بخش خصوصی داده شد که عملکرد مثبت آن را شاهد هستیم.
شکوری سپس به توضیح نشست‌هایی که قرار است این کمیسیون در سال جاری برگزار نماید اشاره کرد.
او در بخش دیگری از سخنانش ضمن گلایه از شورای عالی معادن اظهار کرد: در این شورا حکم‌هایی بدون مبنای کارشناسی صادر می‌شود و فعالان بخش خصوصی از عمده تصمیمات آن بی‌اطلاع هستند. از سوی دیگر تعداد نمایندگان ما در شورای عالی معادن کم است و به همین دلیل رأی دولتی‌ها غالب است.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی با تاکید بر لزوم پایش قوانین در زمینه معادن تصریح کرد: کارگروه‌هایی در سال جدید تعریف شده است، در این کارگروه‌ها درباره قوانین گفت و‌گو و نهایتاً نتیجه پایش قوانین به دولت ارائه می‌شود.

در ادامه نشست فعالان حاضر در جلسه به بیان برخی مشکلات موجود در زمینه معدن پرداختند که از جمله آن می‌توان به عدم ارائه اطلاعات کافی و واقع‌بینانه در این زمینه به مسئولان و تصمیم‌گیرندگان و عدم انسجام درونی معدن‌کاران اشاره کرد.
سپس رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ضمن اعلام آمادگی برای حضور در جلسات کمیسیون معادن گفت: این وظیفه ماست که گوش شنوای فعالان بخش خصوصی باشیم، حتی اگر نتوانیم به تمام خواسته‌های آنان عمل کنیم.
او با اعتقاد بر اینکه اقتصاد کشور باید دولتی باشد، افزود: به دلیل ضرورت دوران جنگ اقتصاد دولتی گریبان گیر ایران شد و اقتصاد دولتی و متمرکز شکل گرفت. با این اوصاف تغییر خصوصاً در تفکر کار دشواری است. از سوی دیگر فشارهای اقتصادی غرب باعث شد حتی اگر کشور جایی هم می‌خواست حرکت مثبت اقتصادی داشته باشد، نتواند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نرخ ارز گفت: تعدادی از اعضای دولت معتقد به تصمیم اخذ شده در این باره نبودند، اما برای جلوگیری از تبعات بدتر باید اقداماتی انجام می‌شد.
کرباسیان در ادامه با بیان اینکه معدن در اقتصاد کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، تاکید کرد: شناساندن بخش معدن و مشکلات و راهکارهای آن به دولت و مسئولان نکته مهمی است. در اکثر جلسات تصمیم‌گیری دولت نماینده بخش خصوصی حضور دارد که باید به مباحث معدن تسلط داشته باشد تا بتواند از حقوق فعالان در این زمینه دفاع کند.
او توصیه کرد که بخش خصوصی تنها به نقد دولت اکتفا نکند و پس از نقدهایش پیشنهاد ارائه دهد، چرا که این‌گونه تأثیر بیشتری خواهد داشت.
رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) معتقد است واگذاری بخش‌های این سازمان به جز حوزه معدن سنگان به بخش خصوصی باعث سبک شدن بار دولت شده است. او در این زمینه گفت: دولت دیگر معدن دار نیست چرا که در این زمینه به بخش خصوصی اعتماد کرده است.