صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

زرآبادی: با وضعیت موجود، شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک یک دروغ بزرگ است

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت که با وضعیت موجود شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک محقق نمی‌شود و یک دروغ بزرگ است.
یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت که با وضعیت موجود شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک محقق نمی‌شود و یک دروغ بزرگ است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سیده حمیده زرآبادی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان طرح سوال مشترک خود و سیده فاطمه حسینی از وزیر ارتباطات درباره دلیل جایگزین شدن قرارداد نگهداری شش ماه زودتر از موعد و حجمی شدن قراردادها، گفت: با توجه به اینکه قراردادهای نگهداری جهت امور نگهداری، رفع خرابی و تست سیستم‌ها در زیرساخت هستند عملاً با تغییرات ایجاد شده در قراردادها علاوه بر بیکاری نیروهای متخصص، شرکت زیرساخت میلیاردها تومان در سال هزینه می‌کند و هیچ بهره‌وری وجود ندارد.
وی افزود: زمانی باید قرارداد حجمی بسته شود که ما اطلاعات کافی در زمینه این موضوع داشته باشیم در حالی که اطلاعات کافی وجود ندارد و در این قراردادها نیروهای متخصص در نظر گرفته نشده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: در شرکت زیرساخت تخصص پرسنل در نظر گرفته نمی‌شود و نیروهای متخصص استان‌ها تعدیل نیرو شده‌اند. این مسائل در زمانی بوده که آقای جهرمی عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت زیرساخت بوده و خیلی از موارد در زمان مدیریت ایشان انجام شده است.
زرآبادی ادامه داد: قراردادهایی که بوده به این صورت است که از سال ۹۱ تا ۹۴ طی سه سال بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده و در آن موارد قابل تأملی وجود دارد از جمله اینکه خریدها ۱۰ برابر ظرفیت مورد نیاز بوده است.
وی اضافه کرد: تمامی قراردادها به صورت ترک تشریفات و با صنایع الکترونیک زعیم بوده که مسلط بر شرکت زیرساخت است و کلیه پروژه‌های زیرساخت را با قیمت بالاتر از بازار در اختیار گرفته است.
زرآبادی با بیان اینکه قیمت پروژه‌های صنایع زعیم ۳۷.۵ درصد بالاتر از بازار بوده، تصریح کرد: به عنوان مثال این شرکت برای یک پروژه با یک کارکرد سه بار تجهیزات خریداری کرده است.
نماینده مردم قزوین ادامه داد: با وضعیت موجود بحث‌هایی مثل شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک محقق نمی‌شود و یک دروغ بزرگ است.
زرآبادی در ادامه در طرح سوال دیگر مشترک خود با سیده فاطمه حسینی مبنی بر اینکه سرانجام پروژه ارتقا و توسعه انتقال برنامه پنج ساله پنجم ارتباطات چه شده، اظهار کرد: پروژه ارتقا و توسعه پنج ساله پنجم که قراردادش با شرکت داخلی سدید ارتباطات و با پشتیبانی مالی آستان قدس رضوی و با تجهیزات کمپانی فرانسوی ایتالیایی آلکاتل در سال ۹۰ بسته شده بود، بعد از گذشت پنج سال هیچ پیشرفت و دستاوردی جز از بین رفتن بیت‌المال نداشته و شفاف‌سازی در خصوص سرانجام این پروژه ضروری است.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در مورد قراردادهای بین‌المللی چرایی واگذاری مهمترین بخش حاکمیتی کشور به بخش خصوصی مورد سوال است، گفت: در زمان آقای جهرمی این مشکلات نه تنها حل نشده بلکه گسترده‌تر هم شده و نظارت و ارزیابی کلان هم حذف شده است. مساله ما زیرساخت ارتباطات کشور و مدیریت بحران است و باید بدانیم عدم نظارت و ارزیابی و نگهداری چه تأثیری می‌گذارد.
وی ادامه داد: برای کیفیت شبکه پارامترهایی وجود دارد. من با اطمینان می‌گویم آستانه کیفیت در شبکه دستکاری شده، ما پول سرویس با کیفیت را از مردم می‌گیریم اما به آنها سرویس بی‌کیفیت ارائه می‌کنیم.
وی خطاب به وزیر ارتباطات، گفت: برای نظارت بر شبکه لیسانس پرستاری و کودک‌یاری استخدام کردید، مگر چنین فردی می‌تواند شبکه زیرساخت را کنترل کند.
نماینده مردم قزوین در مجلس اضافه کرد: آقای جهرمی خیلی از متخصصانی که ۳۰ سال کار کرده بودند را بازنشسته کرد که کار خوبی بوده اما فردی که فساد اخلاقی و سیستمی داشته به وزارتخانه بازگردانده است. ایشان در کارهای ژورنالیستی و تبلیغاتی خوب است اما در کار اجرایی عملکرد موفقی نداشته است.
زرآبادی یادآور شد: من به آقایان کرباسیان و سیف پیشنهاد کردم استعفا بدهند اما آقای جهرمی از بین هزاران شعار رئیس‌جمهور، شعاری هستند که محقق شده‌اند و این جوانگرایی است. ما فرصت پیدا کرده‌ایم که نشان بدهیم باید به مدیریت جوانان اطمینان داشت اما آقای جهرمی هیچ عزمی برای حل این مشکل ندارد در حالی که این مشکل مربوط به امنیت کشور است و کشورها بر اساس ارتباطات، معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی‌شان تغییر می‌کند.
زرآبادی در پایان با اشاره به اهمیت وزارتخانه ارتباطات، تصریح کرد: آقای جهرمی وزیر جوانی هستند و من دوست ندارم پیشنهاد آقایان کرباسیان و سیف را به ایشان بدهم بلکه دوست دارم عملکردها تصحیح شود اما پاسخ‌های آقای جهرمی مرتبط با سوالات من نبود و من از پاسخ‌های ایشان قانع نشدم.
در نهایت سوال زرآبادی به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان پاسخ وزیر را قانع‌کننده تشخیص دادند.