صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت

سطح سواد سلامت روان مردم مطلوب نیست

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: سطح سواد سلامت روان مردم مطلوب نیست و باید این سطح از سواد، افزایش یابد.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: سطح سواد سلامت روان مردم مطلوب نیست و باید این سطح از سواد، افزایش یابد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علی اسدی افزود: این مهم، هم اینک با وجود کارشناسان سلامت روان درحال بهبود است؛ چرا که یکی از وظایف این کارشناسان، آموزش جمعیت عمومی است، اما نباید انتظار داشت که این اتفاق به سرعت به وقوع بپیوندد.
اسدی تاکید کرد: رسانه‌های جمعی، مراکز علمی و دانشگاه‌ها باید روی این موضوع کار کنند، چرا که تا زمانی که سطح سواد سلامت روان مردم به حد مطلوب نرسد، با مشکلاتی از قبیل عدم مراجعه مردم به روانپزشک و روانشناس و همچنین ترس از انگ روانی مواجه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است افراد به دلیل عدم آگاهی از نوع بیماری یا اختلالی که دارند، برای پیگیری اختلال خود به پزشک مراجعه نکنند؛ در بسیاری مواقع نیز مردم به دلیل انگ بیماری روانی مشکلات خود را پنهان می‌کنند و به روانپزشک مراجعه نمی‌کنند.
وی به اختلالات روان در شماری از ایرانی‌ها اشاره کرد و گفت: درحال حاضر ۲۳ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور از یک اختلال روانپزشکی رنج می‌برند، یعنی از هر چهار نفر در این گروه سنی یک نفر دچار یکی از اختلالات روانپزشکی است.
اسدی در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که این میزان اختلالات در هموطنان به معنای آن نیست که نسبت به کشورهای دیگر در وضعیت نامناسبی قرار داریم، بلکه درحال حاضر همین آمار در آمریکا ۲۶ درصد است و در برخی کشورها بیشتر است.