صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تاریخ را زیر این سنگ‌ها دفن کرده‌اند

بحث‌های حقوقی امامزاده عبدالله پابرجاست

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری می‌گوید: پیش‌بینی برنامه‌ای برای مطالعه، مستندنگاری و ساماندهی قبرهای امامزاده عبدالله در این شهرستان را برای امسال در دستور کار داریم.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری می‌گوید: پیش‌بینی برنامه‌ای برای مطالعه، مستندنگاری و ساماندهی قبرهای امامزاده عبدالله در این شهرستان را برای امسال در دستور کار داریم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سنگ‌های مُد روز و به صف شده در صحن صاف شده‌ی ورودی امامزاده عبدالله شهرری یکی یکی کنار همدیگر قرار می‌گیرند تا پایی لنگ نماند و جا برای بازی کودکان و فضای سبز باز شود. سنگ‌هایی با یک نام و دو عدد از سال تولد و سال درگذشت!
هر چند برخی سنگ‌قبرهای قدیمی و بخشی از آخرین کف‌پوش قبرستان در این بخش صاف شده با لودر همچنان لجوج باقی مانده بودند و قد راست کرده بودند تا برای همیشه در محوطه‌ای که به قول متولیان اوقاف شهرری جزو قبرستان محسوب نمی‌شود، جا بمانند. به اندازه‌ای که متولیان طرح ساماندهی قبرستان امامزاده عبدالله را مجبور کرد تا قول دهند از این سنگ‌قبرها و کف‌پوش باقی مانده در طرح استفاده می‌کنند، اما....
چیزی حدود ۹۰ روز از انتشار خبرهایی که برای نجات امامزاده عبدالله منتشر شدند، می‌گذرد و بعد از کلنجارهای فراوان میراث و اوقاف و فرمانداری، تا امروز بخش‌های قدیمی‌تر قبرستان در امامزاده قرار است دست‌نخورده بمانند تا طرحی تهیه شود و ساماندهی فضاهای تاریخی قبرستان را در دست بگیرد.
امیر مصیب‌رحیم‌زاده، مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری، با اشاره به اتفاقات رخ داده در ورودی امامزاده، به ایسنا می‌گوید: به دلیل اتفاقات رخ داده، در هر صورت باید کار ساماندهی آن بخش توسط اوقاف انجام شود، اما از یک سو بحث شکایت میراث فرهنگی به دلیل این کار همچنان محفوظ است و از سوی دیگر، دیگر اجازه انجام هیچ کاری در بخش‌های دیگر امامزاده به اوقاف داده نمی‌شود.
وی با بیان این‌که چند سنگ قدیمی به جامانده در این بخش از قبرستان را در جای خود قرار داده‌اند، اما می‌گوید: متأسفانه سنگ‌فرش‌های باقی مانده از گذشته را پوشانده و آن را حفظ نکرده‌اند. با این وجود در نقاط دیگر سنگ همکف را داریم و گفته‌ایم اگر بخواهند در هر نقطه‌ای کاری انجام دهند باید حتماً نظر میراث فرهنگی نیز گرفته شود.
او با تاکید بر این‌که نباید بدون نظر میراث فرهنگی هیچ فعالیت دیگری انجام شود، ادامه می‌دهد: برای بخش‌های دیگر قبرستان، باید وارد بحث حقوقی شد، چون به مالکان قدیمی برمی‌گردد، اما یکی از برنامه‌های ما برای پروژه‌های جدید امسال، بحث مستندنگاری و ساماندهی این قبرستان است تا با پیش‌بینی یک طرح مطالعه، بررسی برای ساماندهی آن‌ها انجام شود و بر اساس آن کارهای همسان‌سازی انجام شود.