صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تسهیلات کم‌بهره یونیدو برای پروژه های صرفه‌جویی انرژی در صنایع

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی در صنایع، تسهیلات کم بهره اعطا می‌کند.
سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی در صنایع، تسهیلات کم بهره اعطا می‌کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به منظور توسعه اهداف پایدار و پیرو توافق با دولت ایران در جهت همکاری مشترک برای دستیابی به اهداف برنامه سوم تا ششم توسعه که یکی از مهمترین این موارد افزایش بهره وری در راستای کاهش شدت مصرف انرژی است، اقدام به ایجاد صندوق مالی گردشگری برای اعطلای تسهیلات کم بهره به پروژه‌های صرفه جویی انرژی نموده است. این صندوق، با حمایت مالی صندوق جهانی محیط زیست (جف)، همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور (ایفکو) و یکی از بانک‌های داخلی تأسیس شده است.
مریم جوان شهرکی، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد با تاکید بر قابلیت‌های این صندوق در این باره بیان کرد: در این پروژه، با اعطای وام‌های کم‌بهره به پروژه‌های بهینه‌سازی و صرفه‌جویی انرژی، تلاش شده است صنایع به اجرای پروژه‌های صرفه جویی انرژی، تشویق شوند.
حوری جعفری، نماینده رسمی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در این پروژه نیز با تاکید بر اینکه طرح‌های صرفه جویی سوخت در اولویت خواهند بود، اظهار کرد: بر اساس قرارداد تنظیم شده، یک سوم تا نصف سرمایه اولیه صندوق گردشی از پروژه مذکور، توسط یونیدو و مابقی آن توسط بانک تأمین می‌شود. پروژه‌‌ها بر اساس معیارهای فنی ارزیابی در کمیته فنی که متشکل از شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان یونیدو و بانک است بررسی و جهت دریافت وام اولویت بندی می‌‌شوند. لازم به ذکر است که ارزیابی‌های مالی توسط بانک انجام می‌‌شود.
بر اساس فراخوان اعطای این تسهیلات از پروژه‌های با حداکثر میزان سرمایه گذاری ۶۰۰ هزار دلار حمایت می‌‌شود این در حالیست که با توجه به ماهیت پروژه‌ها، سهم این تسهیلات بین ۷۵ تا ۹۰ درصد کل سرمایه‌‌گذاری خواهد بود. همچنین دریافت این تسهیلات، زمان اجرایی کمتر از یک سال و بازپرداخت کمتر از ۳ سال را نیازمند است.
نسیم شکاری، هماهنگ‌کننده ملی پروژه بهره وری انرژی در صنایع کلیدی ایران در یونیدو نیز با ارائه توضیحات تکمیلی درباره شرایط و نحوه ارسال درخواست گفت: صنایعی که شرایط اولیه دریافت تسهیلات را داشته و مایل به دریافت وام هستند، می‌‌توانند با تکمیل فرم ارزیابی پروژه و ارسال آن به آدرس‌های الکترونیکی n.shekari@unido.org و azadmehr@ifco.ir حداکثر تا تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ در فرایند ارزیابی شرکت کنند. او همچنین تاکید کرد در این پروژه بانک مسئولیت مدیریت مالی صندوق را در همه مراحل آن شامل قرارداد با متقضیان و بازپرداخت تسهیلات بر عهده خواهد داشت.