صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان عنوان کرد

وجود 128 هزار مسکن روستایی غیرمقاوم در گلستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۲۲۸ هزار خانه روستایی وجود دارد که از این تعداد ۱۲۸ هزار مسکن روستایی غیرمقاوم است که با مصالح کم دوام و بی‌دوام ساخته شده است و باید مقاوم‌سازی شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۲۲۸ هزار خانه روستایی وجود دارد که از این تعداد ۱۲۸ هزار مسکن روستایی غیرمقاوم است که با مصالح کم دوام و بی‌دوام ساخته شده است و باید مقاوم‌سازی شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، محمد تقی زمانی نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: از این تعداد حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مقاوم سازی گنجانده شده است. از این تعداد ۶۳ هزار واحد مسکونی به بانک‌ها معرفی شده و انعقاد قرارداد انجام دادند و ۵۵ هزار واحد نیز کار ساخت آن به اتمام رسیده و پایان کار دریافت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح ۳۵۰ ناظر روستایی انتخاب و ۴۰ دفتر طراحی ایجاد شده است تا نقشه‌های خانه‌های روستایی تهیه شود.
وی افزود: حدود ۵۰۰ میلیون تومان از محل این حساب کمک بلاعوض به اقشار کم درآمد واز کار افتاده پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: یکی ازفعالیت های بنیاد مسکن که منجر به کاهش مهاجرت از روستا به شهرها شده ساخت مسکن روستایی است که سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور ساخته می‌شود.
وی با بیان اینکه سهم استان در سال ساخت ۶ تا هفت هزار واحد مسکونی روستایی است، تصریح کرد: در گلستان ۲۲۸ هزار خانه روستایی وجود دارد که از این تعداد ۱۲۸ هزار خانه روستایی غیردوام و نیازمند به مقاوم سازی دارند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: حدود ۷۰ هزار از این خانه‌ها در قالب طرح روستایی و مابقی در قالب برنامه ششم طراحی می‌شود.
زمانی نژاد اظهار کرد: تاکنون ۷۲۳ میلیون تومان وام بلاعوض به نیازمندان و افرادی که ساخت خانه‌هایشان به اتمام نرسیده اعطا شده است.
۶۰۰ روستای گلستان تحت پوشش بنیاد علوی است
وی تصریح کرد: ۶۰۰ روستای استان تحت پوشش بنیاد علوی قرار دارد و طی تفاهم با بنیاد علوی برای این ۶۰۰ روستا سند صادر می‌شود.
زمانی نژاد گفت: تاکنون افزون بر ۹۵ هزار جلد سند روستایی صادر شده که وام گرفتن روستاییان را تسهیل می‌کند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان اظهار کرد: انجمن خیرین زیر نظر بنیاد مسکن بوده و ما تاکنون سه پروژه (۳۰ واحدی سرخنکلا، پروژه ۳۶و احدی ویلاشهر و ۷۰ واحدی مینودشت) را آماده و تحویل متقاضیان داده‌ایم.
وی گفت: پروژه اعطای مسکن به خانواده‌های دارای دو معلول در سال ۹۶ طی تفاهم نامه‌ای بین اداره کل بنیاد مسکن، انجمن خیرین و بهزیستی به امضا رسید و ۹۴ خانوار دو عضو معلول در شهرها و ۱۲۹ خانوار دو عضو معلول در روستاهاو تعدادی هم خانواده پنج معلول و هفت معلول شناسایی شدند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: برای بیشتر این خانوارها خانه خریداری شده و یا زمین تهیه شده است.
زمانی نژاد ازاحداث پروژه مسکونی ۲۵۰ واحدی در گنبدکاووس خبر داد و اظهار کرد: کار اجرایی این پروژه به زودی شروع می‌شود.
وی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی یک هزار و ۷۰۰ روستای آسیب دیده در زلزله کرمانشاه را برعهده گرفته است و ۱۲ دستگاه کمپرسی و بیل مکانیکی و تعدادی نیروی ماهر از بنیاد مسکن گلستان در این مناطق حضور دارند.
تهیه طرح هادی برای روستاهای هدف گردشگری در استان گلستان
مدیرکل بنیادمسکن گلستان با اشاره به تهیه طرح هادی برای روستاهای هدف گردشگری گفت: امسال این طرح برای روستاهای افراتخته، چینو، پاقلعه، سرکلاته خراب شهر و بنفش‌تپه تهیه خواهد شد.
زمانی نژاد ادامه داد: اجرای طرح هادی در ۵ روستای دارای بافت تاریخی با ارزش نیز از جمله فارسیان، شاهکوه سفلی، بافت قدیم زیارت، قلعه قافه و ساسنگ در دستور کار قرار گرفت که در روستای فارسیان اجرای طرح به اتمام رسیده است و در بقیه روستاها ادامه دارد.
زمانی نژاد به تهیه طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اظهار داشت: این استان یک‌هزار و ۵۲ آبادی دارد که ۹۴۶ روستای دارای کد بوده و بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.
وی افزود: برای همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی تهیه شده که در ۵۳۰ روستا کار اجرایی آغاز شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با بیان اینکه اقدامات مربوط به تعریض محور، زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت در این روستاها انجام شده، ادامه داد: در ۲۲۹ روستا فازنخست به اتمام رسیده و در ۱۴۴ روستا نیز فاز دوم طرح هادی اجرا شد.
وی گفت: در دهه حساب ۱۰۰ امسال ۱۰۲ پروژه طرح هادی روستایی با اعتبار ۱۷ میلیارد و ۶۹۷ میلیون تومان افتتاح می‌شود.
افتتاح بیش از یکهزار واحدمسکونی روستایی در گلستان
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفت: یک‌هزار و ۴۷ واحد مسکونی روستایی با ۱۴ میلیارد و ۷۲۶ میلیارد تومان در دهه حساب ۱۰۰ امسال افتتاح می‌شود.