صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اداره حفاظت و مرمت اداره کل موزه‌ها:

اشیای تاریخی کرمانشاه به مخزن امن یزد فرستاده شدند

رئیس اداره حفاظت و مرمت اداره کل موزه‌ها با اعلام پایان مرمت ۵۰ اثر منقول فرهنگی ـ تاریخی در استان کرمانشاه، از تجهیز و پایان ساخت مخزن امن در خانه نواب وکیل یزد و انتقال ۳۵۰۰ شی فرهنگی و تاریخی به این مخزن خبر داد.

رئیس اداره حفاظت و مرمت اداره کل موزه‌ها با اعلام پایان مرمت ۵۰ اثر منقول فرهنگی تاریخی در استان کرمانشاه، از تجهیز و پایان ساخت مخزن امن در خانه نواب وکیل یزد و انتقال ۳۵۰۰ شیء فرهنگی و تاریخی به این مخزن خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، رئیس اداره حفاظت و مرمت اداره کل موزه‌های کشور توضیح داد: سال گذشته ۵۰ شیء فرهنگی – تاریخی در مخزن کرمانشاه شامل ۴۶ عدد سکه نقره و چهار عدد سفال، توسط مرمت‌گر بخش خصوصی مرمت شد. اقدامات انجام شده روی ۵۰ شیء فرهنگی تاریخی کرمانشاه شامل بررسی و مشاهدات ماکروسکوپی، آسیب‌شناسی اشیا و انجام آزمایشات اولیه برای شناسایی عوامل آسیب‌رسان، پاکسازی به دو روش مکانیکی و شیمیایی و تثبیت نهایی اشیا است.
رئیس اداره حفاظت و مرمت اداره کل موزه‌های کشور در ادامه به پایان ساخت مخزن امن در خانه نواب وکیل شهر تاریخی یزد و تجهیز آن به قفسه‌های فلزی استاندارد اشاره کرد و افزود: به دنبال پایان ساخت مخزن امن در خانه نواب وکیل شهر تاریخی یزد و تجهیز آن به قفسه‌های فلزی استاندارد، عملیات انتقال ۳۵۰۰ شیء از گنجینه‌ی «لاری‌» ها و انبار «موزه قصر آئینه» به مخزن جدید به پایان رسید.
وی گفت: با توجه به اینکه مخزن خانه نواب وکیل در شهر تاریخی یزد به پایان رسیده است، به همین دلیل ۳۵۰۰ شیء فرهنگی تاریخی با جنسیت‌های مختلف مانند سفال، فلز، منسوجات و پوشاک متعلق به گنجینه‌های استان ساماندهی حفاظتی شد.
او ادامه داد: اقدامات انجام شده شامل پاک‌سازی اشیا، بازکردن پوشش‌های قبلی و قرار دادن مجدد آنها در پوشش‌های جدید با توجه به جنسیت، ابعاد و اندازه، طبقه‌بندی بر اساس جنسیت و چیدمان آنها در داخل قفسات، فهرست‌برداری از اشیا، نصب شماره اموالی و اطلاعات آنها می‌شود.