چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مرمت و احیای بافت تاریخی و توانمندسازی مالکان حمایت می‌شوند؟

3 سال از آغاز بررسی طرحی میراثی در مجلس می‌گذرد اما ...

مدیرکل امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام تصویب کلیات طرح «حمایت از مرمت و احیای بافت تاریخی و توانمندسازی مالکان»، اعلام کرد: این طرح، یک بسته کامل حمایتی است.
‌‌‌‌‌‌‌مدیرکل امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام تصویب کلیات طرح «حمایت از مرمت و احیای بافت تاریخی و توانمندسازی مالکان»، اعلام کرد: این طرح، یک بسته کامل حمایتی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا؛ در نخستین قدم‌ها برای بررسی و تصویب طرح «حمایت از مرمت و احیای بافت تاریخی و توانمندسازی مالکان» بیستم دی ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی آن را بررسی کرد و موافقان و مخالفان این طرح نظرات خود را اعلام کردند.
عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در آن جلسه در توضیح علت مخالفت خود با این طرح، به این نکته اشاره کرد که با توجه به نیاز به انجام کار گسترده‌ای در طرح حمایت از مرمت بافت‌های تاریخی، تعاملات لازم بین دستگاه‌ها در این رابطه صورت نگرفته و ادامه داد: در طرح مذکور برای ۱۰ تا ۱۲ دستگاه اجرایی تعیین تکلیف می‌شود، این در حالی است که برنامه‌ریزی برای هماهنگی آنها صورت نگرفته است و اینگونه که مجلس برای دستگاه‌ها در رابطه با طرحی تعیین تکلیف کند، دشواری‌هایی به همراه دارد.
او با بیان این‌که در بند اول طرح که در رابطه با مرمت و احیای بناهای تاریخی است، بار مالی به دولت وارد می‌شود و همچنین آموزش استادکاران بناهای تاریخی نیز نیاز به هزینه دارد، گفت: تعیین تکلیف برای وزارت علوم، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در طرح حمایت از مرمت از بافت‌های فرهنگی و تاریخی صورت گرفته که این موضوعات جای تعامل دارد و به دلیل ایجاد بار مالی، شورای نگهبان این موضوعات را رد خواهد کرد.
وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که؛ «نباید برخلاف قانون برنامه پنجم توسعه هزینه‌هایی مانند عوارض و مالیات بر ارزش افزوده حذف شود، همچنین ایجاد ساختار جدید اداری برای دولت مخالف با منطق کوچک‌سازی است که در طرح مذکور رعایت نشده، بنابراین با مخالفت نمایندگان با این طرح این فرصت فراهم می‌شود که دولت در نشست‌های تخصصی با طراحان طرح مذکور، همه جوانب را بسنجند تا زمینه ارائه لایحه از سوی دولت فراهم شود.»
از سوی دیگر حسین گروسی، یک نماینده دیگر مخالف این طرح نیز در آن جلسه اعلام کرد «با توجه به کاهش قیمت نفت، باید به موضوعاتی مانند رونق گردشگری توجه ویژه شود. با سرمایه‌گذاری در این موضوع زمینه اشتغالزایی و کسب درآمدهای ارزی و معرفی پیشرفت‌های بعد از انقلاب به جهانیان فراهم شود. ضرورت توجه ویژه به بخش گردشگری باعث می‌شود که تمامی موضوعات در طرح مذکور لحاظ شود، بنابراین برای تقویت طرح باید چکش‌کاری‌هایی در این زمینه دیده شود.»
تا این‌که در ششم شهریور سال گذشته نیز با ۱۲۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع ازمجموع ۱۹۶ نماینده حاضر با فوریت طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی – فرهنگی موافقت کردند.
بر اساس مقدمه این طرح به علت نبود مشوق‌های لازم برای احیا و مرمت بافت‌های تاریخی – فرهنگی و بی‌توجهی به توانمندسازی مالکین و ساکنین آن‌ها، روند مهاجرت جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی از این بافت‌ها سرعت گرفته است هر چند این بافت‌ها بخشی از سرمایه‌های هر کشور و ملت محسوب می‌شود ولی به درستی از این سرمایه‌ها حفاظت و حراست نشده و ساکنان و مالکان این بافت‌ها در جهت‌های پایین درآمدی قرار می‌گیرند.
از سوی دیگر تملک واحدهای میراثی اگر چه توسط سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است ولی نه منابع این سازمان برای تملک بیشتر پاسخگوست و نه این سازمان از واحدهای تملک شده به خوبی استفاده کرده است.
رفع خلأ‌ها و کمبودهای قانونی و حذف قوانین مزاحم کمک می‌کند تا سرعت احیا و مرمت این بافت‌ها و آثار و ابنیه تاریخی سرعت گرفته و ساکنان و مالکان این آثار توانمند شود.
۱۸ مهر سال گذشته نیز اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با اشاره به بررسی طرح یک‌فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداران بناهای تاریخی- فرهنگی، اظهار کرد: کلیات این طرح به تصویب رسید و بر اساس نظر نمایندگان پیش بینی شده شوراهای استان و شهرستان در این طرح به عنوان شورای ناظر قرار بگیرند.
۱۳ اسفند نیز احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح مصوبات این کمیسیون در مورد امتیازات مالی و فرهنگی برای مرمت و احیای بافت‌های تاریخی گفت: مواد پنج تا هشت طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی - فرهنگی بررسی و با تغییرات جزئی به تصویب رسید.
نماینده مردم ملایر ادامه داد: براساس مصوبه کمیسیون وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش اصلاح و به‌روز رسانی سرفصل‌های متون آموزشی و رشته‌های مرتبط با گردشگری را با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی انجام خواهند داد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین بانک‌های عامل و مؤسسات اعتباری مجاز را طبق مصوبه کمیسیون موظف به ارائه تسهیلات بانکی برای ترمیم خانه‌های قدیمی و تاریخی دانست.
تا این‌که سر انجام مرتضی شکوهی، مدیرکل امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت تاریخی، فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداری بناهای تاریخی، فرهنگی در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این طرح در اواخر مجلس نهم در شش ماده ارائه شد که بررسی آن در مجلس دهم آغاز شد و بعد از ماه‌ها کار کارشناسی و برگزاری جلسات مختلف تخصصی، در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تصویب اعضا رسید.
او با ابراز امیدواری برای تصویب این طرح در صحن علنی مجلس نیز بیان کرد: با تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس و تبدیل آن به قانون، شاهد اتفاقات خوبی در حوزه آثار فرهنگی‌تاریخی خواهیم بود.
وی افزود: در حال حاضر برخی از آثار فرهنگی تاریخی در حال تخریب است، از طرفی نیز خلاءهای قانونی برای مرمت، احیا و بهره‌برداری از این اماکن وجود دارد که تصویب این طرح می‌تواند این خلاءها را بپوشاند.
به گفته‌ی مدیرکل امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ در این طرح مسائلی مانند ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، تغییر کاربری و معافیت از پرداخت عوارض دیده شده و مشوق‌هایی برای مرمت، احیا و بهره‎برداری از آن‌ها در نظرگرفته شده است.
شکوهی افزود: خوشبختانه مجلس به حوزه میراث‌فرهنگی توجه دارد و همکاری خوبی در این حوزه دارد و تصویب این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس یک گام عملی برای صیانت و کمک به بهره‌برداری و احیای آثار فرهنگی تاریخی است.