صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل میراث فرهنگی‌ اردبیل

نصب سازه حفاظتی برای شهر

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: سازه شهر یئری طراحی شده و در صورت تایید شورای میراث فرهنگی و تامین 15 میلیارد ریال اجرایی می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: سازه شهر یئری طراحی شده و در صورت تأیید شورای میراث فرهنگی و تأمین ۱۵ میلیارد ریال اجرایی می‌شود.
کریم حاجی زاده در جریان بازدید از منطقه تاریخی شهریئری در جمع خبر نگاران با اشاره به قدمت این مکان تاریخی گفت: بر اساس کاوش‌های باستان شناسی قدمت منطقه باستانی شهر یئری در مشگین شهر به چهار هزار سال قبل بر می‌گردد، بطوری‌که این محوطه باستانی با وسعت ۴۰۰ هکتار از مهم‌ترین مناطق باستانی ایران به شمار می‌رود که از سه قسمت معبد‌، قلعه و قوشا تپه تشکیل شده است.
مدیر‌کل میراث فرهنگی اردبیل با بیان اینکه منطقه شهر یئری قابلیت ثبت جهانی دارد، اضافه کرد: برای این منطقه از سال ۸۵ تا کنون سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته، بطوری‌که برای تکمیل ثبت اطلاعات آن برای ثبت جهانی هستیم.
وی با اشاره به کذب بودن اخبار منتشر شده در فضای مجازی در خصوص تخریب ۸۰ درصدی این آثار تاریخی گفت: نهایت آسیبی منطقه وارد شده کمتر از ۴۰ درصد است، بطوری‌که برای جلوگیری از فرایش سنگ‌های این منطقه سازه‌ای طراحی شده و در صورت تأیید شورای میراث فرهنگی و تأمین ۱۵ میلیارد ریال اجرایی می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه حال آثار تاریخی در کشور چندان خوب نیست‌، گفت: در کل کشور اعتبارات بناهای تاریخی اندک است، بناهای تاریخی در اردبیل هم با مالکیت دولت قابل واگذاری برای بهره‌برداری بخش خصوصی است.
به گفته حاجی زاده، مشکلات بسیاری از جمله نبود اعتبارات کافی در سازمان میراث فرهنگی و عدم اولویت حفاظت از میراث تاریخی در بودجه‌بندی‌های شهرستانی از جمله مسائلی است که باعث شده تا این مجموعه مورد حفاظت بیشتر قرار نگیرد.