صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

11رویداد فرهنگی در 10 بنای تاریخی صندوق احیا برگزار می شود

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی گفت: ۱۱ رویداد فرهنگی مستمر در ۱۰ بنای تاریخی صندوق احیا در شش ماهه نخست امسال برگزار می‌شود.
مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی گفت: ۱۱ رویداد فرهنگی مستمر در ۱۰ بنای تاریخی صندوق احیا در شش ماهه نخست امسال برگزار می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی، پرهام جانفشان اظهار کرد: ۱۱ رویداد فرهنگی در ۱۰ بنای تاریخی صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ به صورت مستمر و با محوریت صنایع دستی، گردشگری غذا و میراث ناملموس برگزار می‌شود.
وی افزود: نخستین رویداد فرهنگی سال جاری ۲۹ فروردین ماه تا ۵ اردیبهشت در مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه برگزار خواهد شد و ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت ماه، خانه کلانتر سمنان، میزبان ادامه این برنامه با اتکا به داشته‌های بومی خود خواهد بود.
جانفشان ادامه داد: کاروانسرای تاریخی افضل شوشتر در استان خوزستان، دیگر بنای در حال بهره برداری صندوق احیا در روزهای پایانی اردیبهشت ماه (۲۲ تا ۲۸) با برنامه‌های ویژه، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.
وی گفت: در ادامه برگزاری رویدادهای فرهنگی صندوق احیا و در روزهای آغازین خرداد ماه تا ۹ خردادماه)، این خانه باقری هاست که با توجه به زیبایی‌های کم نظیر شهر گرگان و این بنای تاریخی، علاقه مندان را پذیرا خواهد بود.
مدیرعامل صندوق احیا اضافه کرد: برگزاری مراسم ویژه شب‌های قدر در خانه یزدان پناه قم، بخش دیگری از برنامه فرهنگی است که از ۱۳ تا ۲۰ خرداد ماه در این خانه تاریخی برگزار می‌شود، بعد از این مراسم که با ارائه میراث معنوی شهر قم نیز همراه است، حمام تاریخی سالار سلطانیه استان زنجان، اقدام به برپایی ادامه جشنواره یاد شده خواهد کرد.
 
** آشنایی بیشتر گردشگران داخلی و خارجی با خرده فرهنگ‌ها
جانفشان تصریح کرد: مجموعه عامری‌های کاشان دیگر مقصد گردشگری با موضوعیت رویدادهای فرهنگی است که اجرای رویدادهای فرهنگی در آن از ۲۴ تا ۳۰ تیر برگزار خواهد شد.
به گفته وی، خانه تاریخی صادقی اردبیل و کاروانسرای پیام مرند استان آذربایجان شرقی به ترتیب در تاریخ‌های اول تا ۷ مرداد و ۲۷ مرداد تا ۲ شهریور میزبان گردشگران داخلی و خارجی خواهند بود.
رئیس هیئت مدیره صندوق احیای بناهای تاریخی، یادآور شد: قزوین و مجموعه تاریخی سعد السلطنه این شهر از ۵ تا ۱۲ شهریور ۹۷ شاهد برپایی جشنواره رویدادهای فرهنگی بهره برداران صندوق احیای بناهای تاریخی است و پایان برنامه‌های یاد شده، از ۲۳ تا ۲۹ شهریور همزمان با چهارم تا دهم محرم با مراسم ویژه عزاداری سنتی ابرکوه یزد در مجموعه خانه‌های تاریخی این شهر انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: از جمله اهداف برگزاری رویدادهای فرهنگی صندوق احیا، پرداختن به صنایع دستی، هنرها، آئین‌ها و غذاهای بومی همگام با معرفی ابنیه تاریخی است که می‌تواند نقش اثربخشی در حفظ هویت سرزمینی داشته باشد.
جانفشان یادآورشد: با ارائه و معرفی این داشته‌های ارزشمند جوامع محلی، می‌توان زمینه آشنایی بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را با این خرده فرهنگ‌ها فراهم کرد و بسیاری از این ثروت‌های میان نسلی را از خطر فراموشی نجات داد.
بر اساس این گزارش، صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، مؤسسه‌ای غیرانتفاعی و وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که در زمینه تشویق، هدایت و حمایت از فعالیت‌های قانونی سرمایه گذاران، تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور ایران فعالیت می‌کند.
حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با احیای بناها و اماکن تاریخی برای توسعه ظرفیت‌های فنی و مهندسی در این زمینه و اعطای تسهیلات حمایتی به بهره‌برداران با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، از دیگر وظایف و اختیارت این صندوق تخصصی است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه ۲۶ دی ماه ۹۶، مصوب کردند، به منظور حمایت، توسعه و ترویج صنایع دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع دستی و فرش دستباف عنوان «صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی» به «صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی» اصلاح شود.