صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

موفقیت محصولات داخلی در کیفیت و قیمت تمام شده است

برندهای برتر کیف و کفش چرم تولید داخل کدامند؟

چرم از آن دسته مواد اولیه ساخت کالاست که در ایران و جهان طرفداران بسیاری دارد. امروزه کالاهایی به سبک‌های مدرن و سنتی از چرم تهیه می‌شود که توانسته ارزآوری بسیاری برای کشورها داشته باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب وکار نیوز، چرم از آن دسته مواد اولیه ساخت کالاست که در ایران و جهان طرفداران بسیاری دارد. امروزه کالاهایی به سبک‌های مدرن و سنتی از چرم تهیه می‌شود که توانسته ارزآوری بسیاری برای کشورها داشته باشد. همچنین به دلیل رونق دامپروری و همچنین با توجه به میزان بالای ذبح گوسفندی که در کشور ایران انجام می‌شود، صادرات چرم و پوست در کشور ما با تعداد بالا صورت می‌گیرد. با توسعه صنعت چرم‌سازی و مصنوعات آن می‌توان ارزش‌افزوده بیشتری برای کشورمان ایجاد کرد. بنابراین بهترین شیوه برای بالا بردن ارزش‌افزوده صادرات چرم ایرانی، فرآوری چرم و پوست است. به همین منظور برندهای مختلفی در کشور وجود دارند که با تولید منسوجات چرمی و محصولات متنوع در بالا بردن نرخ صادرات چرم ایرانی و همچنین کمک به عرصه اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کنند. در ایران فعالیت در زمینه چرم به جایگاهی رسیده که توانسته‌ایم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. برندهای مطرح چرم درسا، چرم مشهد، پاندورا و نوین‌چرم در ایران تولیداتی عرضه می‌کنند که با نمونه‌های خارجی آن نه تنها برابری کرده، بلکه چند قدم هم جلوتر رفته‌اند. البته برای ساخت اقتصاد پایدار در کشور، باید سهم ساخت داخل را در صنعت پوشش زنده کنیم. صرفاً ارزآوری به صادرات نیست. اگر ما بتوانیم تولیدات داخل را به صورت صحیح به فروش داخلی برسانیم، یعنی توان ارزآوری را افزایش داده‌ایم. به ازای ورود هر کالای خارجی، به صورت ناخواسته هم فرهنگ دیگر کشور‌ها را وارد ایران کرده‌ایم و هم ارز کشور را از دست می‌دهیم.

تولید داخلی هم می‌تواند در بازار خواهان داشته باشد
بهروز که در یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات چرم درسا مشغول به کار است، در گفتگو با «کسب‌وکار» می‌گوید: سبک محصولات چرم درسا که امروزه نه تنها در ایران، بلکه در دنیا طرفداران خود را دارد، سبکی مدرن و همه‌پسند است که با استفاده از چرم و مدرنیته وارد بازار شده است. وی ادامه داد: در این چند سالی که در این نمایندگی مشغول به کار هستیم، مشاهده کرده‌ایم که تولید داخلی هم می‌تواند در بازار خواهان داشته باشد و برابر با کالاهای وارداتی فروش کند. برندسازی یکی از عوامل مهم در زمینه موفقیت در بازار است، چراکه نیاز بازار در حال حاضر برند است. نمایندگی‌های خارجی برندها در ایران را مشاهده می‌کنیم که روزانه فروش‌های میلیونی دارند و تمام اقشار مردم از خرید در این نمایندگی‌ها استقبال می‌کنند.
تولید داخلی اگر می‌خواهد موفق باشد، باید به سمت برندسازی و بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی برای صادرات باشد. کالای ایرانی تولیدشده باید صادرات‌محور شود که اگر این اتفاق نیفتد و کالایی تولید شود که قیمت نازلی داشته باشد و هدف تنها فروش آن به اقشار متوسط باشد، شکست‌خورده است. لوکس بودن کالا در کنار کیفیت و قیمت مناسب شروط موفقیت در این بازار رقابتی است و اگر هر کدام از این عوامل به تنهایی وجود داشته باشد هم تولید شکست خورده است. به گفته وی، فروش بیشتر در این بازار نیز استراتژی‌های خودش را دارد. فروش بیشتر به مشتریان موجود به وسیله گسترش معماری محصولات و افزایش تنوع آن عملی می‌شود. همچنین جذب مشتریان بیشتر از طریق فروشگاه‌ها، ایجاد بوتیک‌های لوکس، تبلیغات، تمرکز روی مدیریت ارتباط با مشتری و حمایت از حوزه‌های فرهنگی، سینمایی، تئاتر، مراکز علمی، ورزشی و خیریه صورت می‌گیرد.

بازار را در تمام حوزه‌ها به تولید‌کننده ایرانی بازگردانیم
این در حالیست که فروشنده دیگری که در نمایندگی فروش نوین‌چرم در غرب تهران مشغول به کار است، دلایل موفقیت کالای داخلی را اینگونه به «کسب‌وکار» توضیح داد: چرم و محصولات و کالاهای وابسته به آن به دلیل قدمتی که در ایران دارد، توانست جای خود را در میان مردم باز کند. در این بین چندین برند توانستند بازار داخلی را در دست بگیرند و پا به پای محصولات خارجی و وارداتی فروشداشته باشند. کمالی ادامه داد: موفقیت تولید داخلی در کیفیت محصولات و قیمت تمام‌شده آن است که باید با کیفیت بالا در کالاها و قیمت‌های نازل عرضه شوند تا رضایت مشتری را جلب کنند. همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم برندهای خارجی توانسته‌اند با کیفیت بالا و تنوع در محصولات در بازار ایران گردش مالی بالایی داشته باشند. بنابراین باید همین شرایط را الگو قرار دهیم و بازار را در تمام حوزه‌ها به تولید‌کننده ایرانی بازگردانیم. همچنین همان‌طور که کالاهای خارجی مزیت صادرات‌محور بودن را دارند باید در ایران نیز کالاهایی تولید شود که قابلیت صادرات‌محور بودن را داشته باشند و برای صادرات تولید شوند. این بدان معناست که کیفیت باید آنقدر بالا باشد که مورد توجه بازارهای بین‌المللی نیز قرار بگیرد. به گفته وی، در حال حاضر محصولات چرمی این برند سابقه صادرات به امارات، کویت، ژاپن، آذربایجان، قزاقستان و کشورهای اروپایی از جمله آلمان، روسیه، دانمارک، سوئد و جمهوری چک را دارد. از سوی دیگر حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی از جمله نمایشگاه بولونیای ایتالیا، آیسف و آی‌مد ترکیه از مزیت‌های شایسته این برند تلقی می‌شود.

توان رقابت بی‌قید و شرط کالای ایرانی با وارداتی‌ها
ایمانی در نمایندگی برند چرم مشهد مشغول به کار است. در گفتگوی کوتاه با «کسب‌وکار» می‌گوید: سهم بازاری که در اختیار داریم، گویای میزان موفقیت است. تولید ایرانی اگر طبق اصول پیش برود و حمایت لازم را در کنار پتانسیلی که دارد، داشته باشد توان رقابت بی‌قید و شرط را با کالاهای وارداتی دارد. به گفته وی، خدمات پس از فروش مهم‌ترین گام بعد از تولید باکیفیت است. اگر تولیدکننده مانند کالای خارجی به تولید خود اطمینان کافی داشته باشد چندین سال خدمات پس از فروش را برای کالای خود در نظر می‌گیرد که این موضوع خود نظر خریدار را جلب خواهد کرد، چراکه اگر کیفیت در کالا حرف اول را بزند خدمات پس از فروشی به آن صورت لازم ندارد و چندین سال خدمات پس از فروش به معنای اطمینان به جنس فروخته‌شده است. بنابراین ارائه خدمات پس از فروش اعتقاد به اصل مشتری‌مداری است. مشتری باید از طریق ارائه محصولات متنوع با کیفیت بالا و قیمت قابل قبول و برخورداری از شبکه خدماتی پس از فروش گسترده و آموزش‌دیده متناسب همواره از خرید خودراضی باشد.