صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده

تولیدکننده داخلی از طرح مشروط بودن صادرات دام زنده ضرر می کند

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده گفت: با وجود خشکسالی ها و شرایط سخت تولید، مشروط بودن صادرات دام زنده به ازای واردات گوشت قرمز، علاوه بر ایجاد فضای دلالی و رانت، تنها ضرر تولیدکنندگان داخلی را در پی دارد.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده گفت: با وجود خشکسالی‌ها و شرایط سخت تولید، مشروط بودن صادرات دام زنده به ازای واردات گوشت قرمز، علاوه بر ایجاد فضای دلالی و رانت، تنها ضرر تولیدکنندگان داخلی را در پی دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «منصور پوریان» روز دوشنبه در گفت و گو اعلام کرد: در واقع تصمیم مشروط کردن صادرات هر کیلوگرم دام زنده در ازای واردات هرکیلوگرم گوشت قرمز و افزایش قیمت نهاده‌های دامی ناشی از نوسانات نرخ ارز، خشکسالی، کمبود مراتع و علوفه دامی مورد نیاز می‌تواند صنعت دامپروری کشور را با مخاطرات جدی روبرو کند.
وی اظهار داشت: براساس شرایط مذکور، صادرکننده در ابتدای امر باید بابت تهیه مجوز صادرات مبلغی بیش از ۶۰ میلیون تومان پول را متقبل و به واردکننده یا دلالان بپردازد تا بتواند مجوز دریافت کند.
پوریان با بیان اینکه چنین اقدامی به معنی حمایت از واردات است، اضافه کرد: طبق آمارها سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن نیاز گوشت قرمز کشور باید از طریق واردات تأمین شود که طی ۱۰ ماه اخیر با واردات گوشت قرمز منجمد و گرم نیاز بازار داخلی تأمین شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
وی براین باور است که یک تولید کننده باید بازارهای مختلف داخلی و خارجی را در اختیار داشته باشد تا تولید صرفه اقتصای پیدا کند، اما شرایط فعلی برای تولید کننده به صرفه نیست.
این مقام مسئول چنین اقداماتی را تهدید برای صنعت دامپروری کشور دانست و افزود: چنین تصمیماتی به نفع صنعت و تولیدکنندگان داخلی نیست.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با تاکید بر اینکه حفظ تولید گوشت قرمز کشور نیازمند صادرات دام زنده بدون شرط و شروط است، اظهار داشت: برای استمرار تولید در صنعت دامپروری کشور باید تصمیم گیر‌ی های تسهیل کننده تولید داشته باشیم تا تولیدکننده بتواند محصول خود را به سهولت به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کند.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور و نامگذاری امسال تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی به نظر می‌رسد تصمیم گیر‌ی های دولت باید در حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی باشد، نه اینکه تولید داخل را با مشکل مواجه کند.
پوریان افزود: این در حالیست که با وجود شرایط سخت تولید، بخشی از تولیدات دامپروری به دلیل وزن بالا نه تنها در بازار داخلی متقاضی ندارد بلکه دامپرور را در تأمین معیشت خود با مشکل مواجه می‌سازد.
رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام زنده اضافه کرد: با وجود اینکه دام سبک با وزن بالا در کشور ما متقاضی چندانی ندارد اما در کشورهای منطقه به قیمت‌های مناسب خریداری می‌شود، بنابراین با ممنوعیت صادرات و مشروط کردن صادرات دام زنده در سال ۹۶ عملاً تولیدکننده ماه از چرخه بازار داخلی و خارجی رانده شده است.
به گفته وی، این در حالیست که بخش عمده تولید کنندگان دام زنده یا دامپروران خود صادرکننده هستند.
پوریان اظهار داشت: بخش عمده تولیدات دامپروری کشور با وجود کمبود مرتع و نبود علوفه مربوط به استان‌های جنوبی از جمله خوزستان، کرمانشاه و فارس می‌شود که باید مورد حمایت قرار گیرند.
وی یادآور شد: در سال ۹۵ نزدیک ۶۰۰ هزار رأس دام زنده سبک با وزن‌های بالا که طرفداری در بازار داخلی نداشت را صادر کردیم اما در سال ۱۳۹۶ ابتدا صادرات متوقف شد و پس از آن صادرات مشروط کلید خورد.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده اضافه کرد: اکنون ۷۰ درصد بازار مصرف تهران در بخش دام سبک از طریق واردات تأمین می‌شود بنابراین نیازی به مشروط بودن صادرات نیست به طوری که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از خرداد تا بهمن پارسال بیش از ۱۲۰ هزار تن واردات گوشت منجمد و گرم انجام شده است.
به گفته وی، از این میزان ۱۰۶ هزار تن گوشت گوساله منجمد برزیلی و ۱۴ هزار تن گوشت گوسفندی گرم از استرالیا، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، داغستان و مغولستان وارد کشور شده است.
پوریان با بیان اینکه ما تنها صادرکننده دام زنده در منطقه نیستیم و استرالیا و آسیای میانه رقبای ایران به شمار می‌روند، تصریح کرد: اکنون صنعت دامپروری ایران آمادگی صادرات یک میلیون رأس دام سبک گوسفند وبز را به کشورهای منطقه را دارد اما با توجه به شرایط مشروط صادرات به نظر می‌رسد ۲۰۰ هزار رأس هم صادر نشود.
رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام زنده با تاکید بر اینکه صادرات دام زنده کشور به قرنطینه نیاز دارد نه خرید مجوز، افزود: ممنوعیت صادرات دام یا مشروط کردن صادرات دام با مجوز فروشی منجر به رانت برای واردکنندگان و برخی دلالان شده است و در صورتی که امسال همانند پارسال باشد صنعت دامپروری ما آسیب جدی می بیند و باید سال‌ها تلاش کنیم به این شرایط برسیم.
به گزارش ایرنا، بیست و پنجم دی ماه امسال نامه‌ای از سوی «علی اکبر مهرفرد» قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی به رئیس کل سازمان توسعه تجارت ارسال شد که در آن «صادرات هر کیلوگرم دام زنده در ازای هر کیلوگرم لاشه گوشت قرمز» قید شده است.
صادرات دام زنده به شیوه گذشته در حالی متوقف شده که به عقیده دست‌اندرکاران صنعت دامپروری، این صنعت با دام مازاد مواجه است و دامپروران در این شرایط متضرر می‌شوند.
سالانه ۸۴۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز نیز وارد می‌شود.
ایران سالیانه ظرفیت صادرات بیش از ۳ میلیون رأس دام سبک دارد، در حالی که سالیانه نزدیک به یک میلیون رأس دام سبک صادر می‌شود.
ماه رمضان امسال (اوایل خرداد) برای تنظیم بازار گوشت قرمز و تنظیم بازار در کنار واردات شرکت پشتیبانی امور دام کشور، واردات گوشت گوسفندی گرم از کشورهای استرالیا، ارمنستان، گرجستان، داغستان، مغولستان، روسیه، قرقیزستان و قزاقستان کلید خورد.
در آستانه سال نو نیز گوشت گرم وارداتی با هدف تنظیم بازار شب عید به ازای هر کیلوگرم ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزار ریال در فروشگاه‌ها به مردم عرضه شد.