صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آخرین وضعیت کاخ سوخته سرهنگ آباد زواره

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: به دستور مقام قضایی صحنه جرم در کاخ سرهنگ آباد برهم زده نشد تا کارشناسان فعالیت خود را انجام دهند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: به دستور مقام قضائی صحنه جرم در کاخ سرهنگ آباد برهم زده نشد تا کارشناسان فعالیت خود را انجام دهند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا صدوقی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پیرو صورت جلسه‌ای که با حضور معاونت میراث فرهنگی کشور در شهرستان تنظیم شد، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان دو نفر نگهبان در محل کاخ تاریخی سرهنگ آباد مستقر کرده است.
وی با بیان اینکه به دستور مقام قضائی صحنه جرم برهم زده نشد تا کارشناسان فعالیت خود را انجام دهند، افزود: کارشناس رسمی دادگستری معتقد است که ایجاد آتش سوزی به صورت عمدی و به قصد تخریب اثر تاریخی بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: در حال حاضر پرونده آتش سوزی در آگاهی شهرستان اردستان است و دو نفر مطلع فراخوانده شده و مورد سوال قرار گرفته‌اند.
صدوقی تاکید: طبق قانون هر فردی که در ضربه زدن به یک اثر تاریخی مجرم شناخته شود به یک تا ۱۰ سال حبس و جبران خسارت محکوم می‌شود. با نظر کارشناسان ۸۵ درصد سازه چوبی از بین رفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر به دستور معاون میراث فرهنگی کشور تا دو ماه موضوع حفاظت در دستور کار است. در تلاش هستیم که موضوع مالکیت کاخ سرهنگ آباد حل شود و در صورت تفاهم با مالکین ادامه کار که سرمایه گذاری و احیا است پیگیری می‌شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در پاسخ سوال خبرنگار ایسنا درباره حفاظت از سایر بناهای تاریخی شهرستان افزود: موضوع دوربین حفاظتی در بناهای عمومی یک کار هزینه و زمان بر است، اما در اسرع وقت بناهای تاریخی شهرستان را با توجه به اولویت آنها مجهز به دوربین مدار بسته می‌کنیم. در حال حاضر مسجد جامع اردستان و موزه مردم شناسی زواره مجهز به دوربین مدار بسته است.