صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

موزه های دانشگاه تهران

رکورد بازدیدکنندگان موزه های دانشگاه تهران شکست

بیش از 43 هزار گردشگر طی 10 روز تعطیلات نوروزی از باغ موزه نگارستان و موزه مقدم دانشگاه تهران بازدید کردند.
بیش از ۴۳ هزار گردشگر طی ۱۰ روز تعطیلات نوروزی از باغ موزه نگارستان و موزه مقدم دانشگاه تهران بازدید کردند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا؛ جشنواره نوروزی باغ موزه نگارستان و موزه مقدم در ایام نوروز ۹۷ برگزار شد و طی آن در ۱۰ روز تعطیلات نوروزی، ۳۱ هزار و ۱۵۸ گردشگر از باغ موزه نگارستان و ۱۲ هزار و ۳۰۷ گردشگر از موزه مقدم دیدن کردند.
باغ موزه نگارستان همزمان با فرا رسیدن ایام نوروز، با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در قالب جشنواره نوروزی میزبان گردشگران و علاقه مندان بود.
چهره‌هایی مانند عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی دایی و هنرمندان و بازیگران سینما از جمله
شخصیت‌هایی هستند که در ایام نوروز از دو مجموعه باغ موزه نگارستان و موزه مقدم بازدید کردند.
در نخستین جمعه پس از تعطیلات نوروزی (۱٧ فروردین) هم دو هزار و ۴۴۰ نفر از باغ موزه نگارستان و یکهزار و ۷۴۰ نفر از موزه مقدم بازدید کردند.
با بررسی آمار و نظرسنجی‌ها، میزان رضایت مراجعه‌کنندگان حداکثری بوده و میزان بازدید گردشگران در این بازه زمانی نسبت به سالهای گذشته رشد چشمگیری داشت و توانست رکورد بازدید نوروزی خود را ارتقا دهد.
بازدید از باغ موزه نگارستان در نوروز ۹۷ نسبت به مدت مشابه در نوروز ۹۶، حدود صد درصد رشد داشته است.
به گزارش ایرنا، موزه مقدم دانشگاه تهران از جمله خانه‌های مجلل دوران قاجار، متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمد تقی خان احتساب الملک بوده است.
فرزند کوچک احتساب الملک به نام محسن پس از بازگشت از سفر اروپا که با هدف ادامه تحصیل صورت گرفت، به همراه همسر فرانسوی خود در خانه پدری (محل کنونی موزه مقدم) ساکن شد.
آنها در کنار فعالیت‌های علمی به گردآوری آثار و اشیای تاریخی و فرهنگی پرداختند. استاد مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع آوری شده مانند کاشی و قطعات سنگی تراشیده شده را با الهام از فضاهای سنتی تاریخی به نحو چشمگیری در جای جای این عمارت قدیمی نصب و برخی دیگر مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری کرد.
زنده یاد استاد مقدم (استاد ممتاز دانشگاه تهران) در سال ۱۳۵۱ با توجه به علاقه وافر به علم و تاریخ و هنر، خانه پدری خود را به همراه آثار نفیس گردآوری شده وقف دانشگاه تهران کرد.
استاد محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ دارفانی را وداع گفت و پس از مرگِ همسر وی در سال ۱۳۶۹، تولیت موزه مقدم در اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت.
از ویژگی‌های بارز این موزه، همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است؛ فضایی که با مساحتی برابر با دو هزار و ۱۱۷ مترمربع شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است.
این موزه در خیابان امام خمینی (ره) در تهران، بین خیابان شیخ هادی و ولیعصر واقع است.