صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس مجلس شورای اسلامی خبر داد

طرح حمایت از کالای ایرانی در مجلس تدوین شود

رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44قانون اساسی ماموریت داد که با مشورت مرکز پژوهش ها و کمیسیون های تخصصی و همفکری اتاق های بازرگانی و اصناف و دستگاه های اجرایی طرح حمایت از کالای ایرانی را ارائه کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مأموریت داد که با مشورت مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی و همفکری اتاق‌های بازرگانی و اصناف و دستگاه‌های اجرایی طرح حمایت از کالای ایرانی را ارائه کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،
علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال جدید و تاکید معظم له بر حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی در همه بخش‌های کشور فضای جدیدی برای تلاش در جهت منافع ملت فراهم کرد واز این فرصت باید برای معطوف کردن همگان به تولیدات داخلی بهره جست.
وی با تاکید بر اینکه در این زمینه تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالاها وظایف مهمی را بر عهده دارند، افزود: تولیدکنندگان باید تولیدات با کیفیت فراهم کنند و عرضه کنندگان کالا نیز باید زمینه اعتماد عمومی در مصرف کالای ایرانی را ایجاد کنند و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در جهت تشویق مردم برای استفاده ازکالای ایرانی گام بردارند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: دولت به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در جهت صیانت از تولیدات ملی و ایجاد ممنوعیت برای واردات محصولات که در داخل تولید کافی و مناسب دارند، وظایف مهمی داشته و بانک‌ها نیز مسئولیت سنگین برعهده دارند که در جهت تسهیلات بخش تولید دست به اصلاحات داخلی خود بزنند.
لاریجانی گفت: در همه این امور مجلس آمادگی دارد زمینه قانونی لازم را فراهم کند، در این راستا از کمیسیون ویژه تولید ملی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان محور اصلاحات قانونی می‌خواهم با مشورت مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی، رایزنی با بخش‌های دولتی ذی ربط، هم فکری با اتاق عغبازرگانی و اصناف، پیشنهادهای لازم را تدوین و در مدت سه هفته آینده به مجلس ارائه کند.
وی ادامه داد: همچنین این کمیسیون با استفاده از گزارش‌ها مراکز نظارتی و بررسی‌های خود هر ماه گزارش خود در مورد پیشرفت امور را به مجلس ارائه کند.
**جوانان فلسطینی تخیلات آمریکایی‌ها را به سرابی تبدیل کرده‌اند
رئیس مجلس در ادامه به اقدامات اخیر سعودی‌ها اشاره کرد و گفت: اخیراً مسئولان سعودی اقدامات و اظهاراتی در خصوص منطقه انجام داده‌اند که از جهتی بسیار تاسف آور است و از جهتی به شفافیت فضای واقعی کمک می‌کند.
لاریجانی ادامه داد: این موضوع که سعودی‌ها بعد از سال‌ها با هدایت و حمایت آمریکا جریان‌های تروریستی و تکفیری را سامان داده و هزاران نفر را به خاک و خون کشیده‌اند و امروز این موضوع را با صراحت اعلام می‌کنند که همه اقدامات با هدایت و حمایت آمریکا بوده است، یک هشدارباش برای کشورهای منطقه و جهان است که زیر پوست اظهارات با رنگ و لعاب انسان دوستانه و دینی سال‌های گذشته چه اقدامات پلیدی انجام داده‌اند.
وی افزود: باید تاسف خورد که سعودی‌ها با حضور در آمریکا و تلاش زیاد، بخش قابل توجهی از منابع مردم مسلمان عربستان را تقدیم دولت‌های دلال صفت آمریکا کرده‌اند اما آنها به جای تشکر اعلام می‌کنند اگر آمریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت نکند درمدت دو هفته از بین می‌روند.
رییس قوه مقننه در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا مردم حجاز تحمل این تحقیر بزرگ را دارند که در قبال پولی که از مملکت آنها به جیب سیاستمداران آمریکا سرازیر شده، آن هم برای تحریک علیه کشورهای مسلمان با چنین الفاظی خوار و زبونشان کنند.
وی اضافه کرد: آمریکا برای ماندگاری سربازان خود در سوریه علاوه بر صدها میلیارد دلار که قبلاً از سعودی‌ها به جهات مختلف اخاذی کرده بود، باز باج خواهی کرد، البته صراحت‌های ترامپ در این باج خواهی جدید سخافت حوزه سیاست خارجی آمریکا را بهتر بیان کرد.
وی به افتتاح رسمی پایگاه انگلیس در بحرین نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام در روزهای گذشته امر قابل توجهی بود، دولت انگلیس بدون توجه به خواست مردم بحرین و حضور عادلانه و با رأی خود برای حکومت، با اموال مردم مظلوم و مسلمان این کشور هزینه ایجاد پایگاه و حضور سربازان خود را فراهم کرده است.
لاریجانی گفت: ملت‌های منطقه با سابقه سوء کشور انگلیس از دیرباز آشنایی دارند و با این روش‌های کهنه نمی‌توانند حرکت ملت‌های منطقه را با سر نیزه منحرف کنند.
وی افزود: تلاش‌های مرموزانه توسط آمریکا و برخی کشورهای عربی نظیر سعودی در جریان است که با سخت گیری بر مردم فلسطین و آشفته سازی فضای منطقه به خیال خود ملت فلسطین را در گوشه‌ای از کرانه باختری با محوریت غزه محصور و به قول خود ماجرا را ختم به خیر کنند.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با اعلام ذلیلانه سعودی‌ها در مشروعیت بخشی به رژیم صهیونیستی و منافعی که در رابطه با رژیم صهیونیستی ذکر کرده‌اند، سعودی‌ها علاقمند هستند هم پول ملت خود را در خدمت آمریکا به تاراج دهند و هم پیش قراولی این پروژه منحوس را برعهده گیرند اما جوانان مجاهد فلسطین تخیلات آنها را به سرابی تبدیل کرده است.
**صاحبنظران کشورهای اسلامی جلوی رسوایی بزرگ کشورهای عربی را بگیرند
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن و مجروح کردن مردم مظلوم فلسطین از صاحبنظران کشورهای اسلامی و عربی و مجالس این کشورها خواست که به مسئولیت اسلامی و انسانی خود در این مقطع حساس توجه داشته باشند و جلوی این رسوایی بزرگ کشورهای عربی را بگیرند.
لاریجانی همچنین از دبیرخانه بین المجالس اسلامی و دبیرخانه مجالس آسیایی خواست در دفاع از مردم مظلوم فلسطین در مقابل این ستم بزرگ تلاش و ایستادگی کنند.
وی در ادامه سخنانش از همه دستگاه‌های اجرایی که در ایام نوروز تلاش مضاعف برای آسایش ملت انجام دادند بویژه از نیروی انتظامی که در یک ماه اخیر تلاش جدی تر برای امنیت مردم داشتند، تشکر کرد.
رئیس مجلس همچنین از هلال احمر، وزارت بهداشت، صدا و سیما، نیروهای مسلح، سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی و همه بخش‌های اجرایی که برای اسکان مردم در سفرها و امنیت کشور خدمت کردند، سپاسگزاری کرد.