صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ناکامی حفاران غیرمجاز آرامگاه سیدحسن غزنوی جغتای

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جغتای گفت: با اقدام به موقع ماموران انتظامی، اقدام حفاران غیرمجاز و سارقان آثار تاریخی با هدف کشف عتیقه از آرامگاه سیدحسن غزنوی این شهرستان ناکام ماند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جغتای گفت: با اقدام به موقع مأموران انتظامی، اقدام حفاران غیرمجاز و سارقان آثار تاریخی با هدف کشف عتیقه از آرامگاه سیدحسن غزنوی این شهرستان ناکام ماند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مهدی اکبری‌راد، با بیان این مطلب اظهار کرد: در پی گزارش دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر حفاری در اطراف آرامگاه سیدحسن غزنوی، بلافاصله مأموران نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث فرهنگی به منطقه اعزام شدند.
وی با اشاره به اینکه سارقان با مشاهده مأموران متواری شدند، تصریح کرد: تلاش برای شناسایی حفاران غیرمجاز در آرامگاه سیدحسن غزنوی ادامه دارد.
اکبری‌راد افزود: در بررسی میدانی مشخص شد سارقان دو بخش از آرامگاه را با هدف کشف عتیقه و اشیای تاریخی حدود ۱۰۰ سانتی‌متر حفاری کردند اما شواهدی مبنی بر کشف اشیای عتیقه از سوی حفاران مشاهده نشده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جغتای گفت: جهت حفاظت کامل از این اثر تاریخی با مشارکت خیران دوربین مدار بسته خریداری شده که هفته آینده در آرامگاه سیدحسن غزنوی نصب می‌شود.
بقعه سید حسن غزنوی شاعر غزل‌سرای قرن ششم هجری با پلان مربعی شکل متعلق به اواخر دوره ایلخانی و اوایل دوره تیموری و ایوان‌ها و غرفه‌های الحاقی آن متعلق به دوره صفوی است.
اشرف‌الدین ابومحمد حسن بن محمد حسینی غزنوی مشهور به «اشرف» و با تخلص حسن شاعر و واعظ سده ششم هجری است که بخش عمده عمر خویش را به خدمتگزاری پادشاه غزنوی، بهرام شاه و نیز مدتی را هم به خدمت سلطان سنجر سلجوقی گذراند. بقعه سیدحسن غزنوی در فاصله ۶۰ کیلومتری جغتای و دو کیلومتری روستای آزادوار واقع شده است.