صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تحلیلگر مسائل بین الملل

ایران تدابیرلازم را درصورت خروج آمریکا از برجام اندیشیده است

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: باتوجه به این که در تصمیمات ترامپ و دستیارانش عقلانیتی به چشم نمی خورد درمورد برجام هر احتمالی وجود دارد و در صورتی که از این توافق خارج شود، جمهوری اسلامی ایران همه تدابیر لازم را اندیشیده است.
تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: باتوجه به اینکه در تصمیمات ترامپ و دستیارانش عقلانیتی به چشم نمی‌خورد درمورد برجام هر احتمالی وجود دارد و در صورتی که از این توافق خارج شود، جمهوری اسلامی ایران همه تدابیر لازم را اندیشیده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،
محمد علی مهتدی روز شنبه درمورد تهدید ترامپ برای خروج از برجام و تبعات این موضوع برای کشور افزود: این تهدید در آمریکا مخالفان زیادی دارد زیرا آنها عواقب این کار را می‌دانند.
وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی هم به شدت مخالف خروج آمریکا از برجام هستند، ادامه داد: تحلیل بسیاری ازصاحبنظران این است که انجام این اقدام از سوی ترامپ، آمریکا را منزوی می‌کند.
تحلیلگر مسائل بین الملل به سخنان علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درخصوص خروج آمریکا از برجام و واکنش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اشاره کرد و گفت: ایران برنامه‌های خود را در این زمینه در واکنش به تصمیم غیرعقلانی ترامپ خواهد داشت و دراین مورد جای نگرانی وجود ندارد.
مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه افزود: سخنان صالحی شعار نیست و به طور حتم بررسی‌های علمی و دقیقی در این زمینه صورت گرفته و ایران راهکارهای مختلفی را در پیش رو دارد.
مهتدی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اجرای برجام بدون آمریکا اظهارداشت: ادامه این توافق به سود ایران است هر چند که به صورت کامل بویژه در مراودات بانکی منافعی نصیب ما نشده است اما در مجموع باقی ماندن ایران در برجام به نظر می‌رسد مثبت‌تر و مفید تر است تا اینکه از آن خارج شویم.
وی همچنین به لابی صهیونیست‌ها و نقش دلارهای نفتی عربستان در پرداخت رشوه به مسئولان آمریکایی در موضوع برجام اشاره کرد و یادآور شد: این احتمال وجود دارد که فشارها بر جمهوری اسلامی ایران زیادتر شود، ما در این صورت باید برنامه‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم در برخورد با گزینه‌های مختلف منافع کشور حفظ شود.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است تصمیم خود درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها و ادامه اجرای برجام را روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) اعلام کند، اروپایی‌ها نیز به تلاش‌های خود برای حفظ برجام ادامه می‌دهند.
دنیس رأس مشاور پیشین هیلاری کلینتون و دستیار رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اخیراً در این زمینه اظهارداشت: نگرانی‌های من درباره خروج آمریکا (از برجام) عمیق است، چنین کاری، بدون هیچ گونه تأثیر عملی، یک توهم درباره سرسخت بودن در برابر ایران ایجاد می‌کند. خروج از توافق (برجام) سبب انزوای آمریکا خواهد شد ولی ایرانی‌ها منزوی نخواهند شد.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در مورد احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: دشمنان باید بدانند در شرایط برگشت‌پذیری برجام شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد و زمانی که مسؤولان بلندپایه نظام اراده کنند، ضرب شست ویژه‌ای برای برهم زنندگان این توافق خواهیم داشت.»
** نشست آنکارا اوج تفاهم‌های ایران، روسیه و ترکیه بود
مهتدی تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر دکتر روحانی به ترکیه و حضور در نشست آنکارا گفت: این نشست اوج تفاهماتی بود که بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست‌های پیشین درمورد سوریه برگزار شد.
وی به بیانیه پایانی در نشست آنکارا اشاره کرد و یادآور شد: این بیانیه اصولی است که هیچکس نمی‌تواند آن را نایده بگیرد، انکار کند یا زیرپا بگذارد، در واقع این بیانیه نوعی اعلام پیروزی نشست‌های آستانه در مقابل طرح‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان برای تجزیه سوریه و سرنگون کردن نظام قانونی این کشور بود.
مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه افزود: نتایج نشست آنکارا در حوزه سیاسی بسیار مثبت بود و در واقع اعلام نتایج چندین دور مذاکرات در آستانه و اقداماتی است که به شکل میدانی در سوریه انجام شد.
مهتدی همچنین با یادآوری آزاد سازی مناطق بسیار گسترده به خصوص مناطق غوطه شرقی خاطرنشان کرد: آزاد شدن مناطق غوطه شرقی در جنوب دمشق اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا دشمنان سوریه بر حضور تروریست‌ها در این منطقه به دلیل نزدیکی این منطقه به جنوب سوریه و مرز اردن حساب می‌کردند.
وی ادامه داد: گروه‌های تروریستی هنوز امیدوار بودند در شرایطی بتوانند از این مسیر به دمشق حمله کنند و آرامش پایتخت را به هم بزنند یا احتمالاً پایتخت را اشغال کنند.
تحلیلگر مسائل غرب آسیا اضافه کرد: تمام این احتمال‌ها با پیروزی ارتش سوریه در غوطه شرقی نقش بر آب شد و همین مسئله باعث شد که عربستان و رژیم صهیونیستی به شدت از این موضوع عصبانی شوند.
مهتدی تصریح کرد: هم اکنون آخرین نقطه در این منطقه، یعنی شهر دوماً در محاصره است و تروریست‌ها در حال ترک این شهر هستند و به زودی شاهد پاکسازی کامل غوطه شرقی خواهیم بود.