صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» ‌از ضرورت توقف تبلیغات کالاهای خارجی گزارش می‌دهد

تقویت پویش‌ های خرید کالای ایرانی

کارشناسان بر این باورند که اگر به کیفیت کالا، نیاز مصرف‌کنندگان و تبلیغ تولید داخلی در ایران توجه شود، به حتم کالاهای خارجی بدون مشتری می‌ماند.
شایلی قرایی
کارشناسان بر این باورند که اگر به کیفیت کالا، نیاز مصرف‌کنندگان و تبلیغ تولید داخلی در ایران توجه شود، به حتم کالاهای خارجی بدون مشتری می‌ماند.
 در کنار این موارد باید توقف تبلیغات کالاهای خارجی و راه‌اندازی پویش‌های خرید کالاهای داخلی را داشته باشیم. 
به کسب و کار نیوز، مصرف‌کننده همواره به دنبال کیفیت کالای خریداری‌شده و مقرون به صرفه بودن آن است و به طور یقین آحاد مردم کیفیت را فدای خرید ارزان نمی‌کنند، چراکه خرید هر چیز ارزان، مقرون به صرفه نیست.
 این کارشناسان می‌گویند اگر کالا باکیفیت و خریدها مقرون به صرفه باشد و به نیاز مصرف‌کنندگان توجه شود، در واقع برند آن کالا بین شهروندان تبلیغ می‌شود که نمونه آن پسته، فرش، زعفران و برنج ایرانی است. احمد جعفری‌صمیمی، استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: از آنجا که امروزه پول بیشتری در اختیار قشر نوجوان و جوان خانواده‌های ایرانی قرار می‌گیرد، نفوذ این قشر در تصمیم خرید خانوارها افزایش یافته است. 
وی با بیان اینکه برای وفادار ماندن این گروه به کالاهای تولید داخل باید کیفی‌سازی را مورد توجه قرار بدهیم، گفت: پس باید از موقعیت و فرصت این گروه سنی که خریدهای خاصی دارند، استفاده کنیم و اگر فرهنگ خرید کالای داخلی از این سنین نهادینه شود، در آینده نه چندان دور، خرید کالای ایرانی در خانواده ایرانی یک اصل می‌شود. 
بانک‌ها بنگاه‌محور عمل می‌کنند
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران

تولید داخلی موضوعی است که همواره بر آن تاکید می‌شود. در چند سال اخیر تمرکز اصناف بر تولید داخلی بوده و با توجه به نام‌گذاری سال جاری به سال حمایت از تولید داخلی ضرورت دارد این انگیزه‌ها به عمل تبدیل شود. مهم‌ترین شرط موفقیت تولید ایرانی استقبال مردم است. باید فرهنگ خرید ایرانی جا بیفتد و همچنین کیفیت کالاها بالا برود تا انگیزه برای خرید در بازار به وجود بیاید. تولید ملی باید تقویت شود، چراکه رابطه مستقیمی با صادرات دارد. باید تولید رقابت‌پذیر و صادرات‌محور داشته باشیم که لازمه این امر نیز تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت‌هاست. از طرفی هنگامی که صحبت از رفع موانع تولید می‌شود ناخودآگاه نام بانک‌ها به میان می‌آید، چراکه اگر قرار است ما تولید ملی را تقویت و آن را به نوعی فرهنگ‌سازی تبدیل کنیم، به صورتی که مصرف‌کننده رغبت به مصرف و استفاده داشته باشد؛ باید تسهیلات و تمهیدات لازم را برای تقویت تولید کشور فراهم کنیم. با توجه به روندی که در بانک‌ها در پیش گرفته شده متاسفانه شاهد تضعیف تولید ملی و کاهش انگیزه تولیدکنندگان هستیم. بانک‌ها بنگاه‌محور عمل می‌کنند و برای خروج از این وضعیت عزم و اراده ملی لازم است. 
مردم باید به پویش خرید محصولات داخلی بپیوندند
ابوالفضل بشارت، کارشناس بازار 

با توجه به اینکه سال جاری سال حمایت از تولید داخلی نام‌گذاری شد، باید تمام شرایط برای احیای تولید داخلی در تمام حوزه‌ها فراهم شود. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به عبارتی بهشت دیگر کشورها برای فروش کالاهای‌شان شده است. سالانه ارزآوری هنگفتی از فروش محصولات دیگر کشورها در ایران نصیب آنها می‌شود. نباید دست روی دست گذاشت، چراکه با ادامه این وضعیت اقتصاد ایران در دنیا دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت و مردم ما به یک مصرف‌کننده صرف تبدیل خواهند شد. ضرورت دارد تمام شرایط برای تولیدکنندگان واقعی فراهم و تسهیلاتی ارائه شود که درخور شرایط تولیدکننده باشد. در چندین سال گذشته مشاهده کردیم آبی از بانک‌ها برای تولید داخلی گرم نشد و موانع بسیاری برای اخذ وام‌ها و تسهیلات به وجود آمد که هر تولیدکننده‌ای را از دریافت آن منصرف کرده و بهترین کار را تعطیلی واحدها و کارگاه‌های تولید داخلی خود دانستند. بنابراین در مرحله اول باید موانع و مشکلات پیش‌روی تولیدکننده داخلی رفع شود و با تحقق کامل این شرایط باید خود تولیدکنندگان با تلاش و انگیزه بیشتر کالاهایی را تولید کنند که در بازار و در رقابت با اجناس خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد. البته در کنار اهمیت به تولید داخلی مهم‌ترین شرط جلوگیری و قطع واردات کالا به کشور است، به‌ویژه در حوزه‌هایی که کالاهای مشابه داخلی با بهترین کیفیت در حال تولید است. مسئولان باید در این رابطه بیشتر نظارت داشته باشند تا برای تحقق شعار حمایت از تولید داخلی شرایط مهیا شود. باید در کنار توجه به بالا بردن کیفیت تولید به برندسازی نیز پرداخته شود. دلیل اینکه همیشه تمایل برای خرید کالاهای خارجی وجود دارد، همین برندسازی است. هر روز شاهد راه‌اندازی مراکز خرید لاکچری در سراسر کشور هستیم که نمایندگی‌های برندهای خارجی در آنها شعبه دارند. هر روز هم این مراکز خرید بیشتر از گذشته طرفدار پیدا می‌کنند و گردش مالی بسیاری در آنها وجود دارد. از سوی دیگر حال که شعار امسال حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی نام گرفته، بهتر است پویشی نیز برای خرید کالاهای ایرانی راه‌اندازی شود و مردم با پیوستن به این پویش از کالاهایی که در کشورشان تولید می‌شود، حمایت کنند، چراکه بخش زیادی از چرخه اقتصادی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و تولید و اشتغال منجر به گردش مالی می‌شود و شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زند که کمتر شاهد مشکلات تولیدکنندگان باشیم. در صورت حمایت نکردن از محصولات داخلی و خرید نکردن از آنها، تولیدکنندگان توان اداره کارخانه‌های خود را نخواهند داشت. البته تولیدکنندگان داخلی نیز باید تمام سعی خود را به کار ببندند  تا کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و با رعایت مشتری‌مداری، حقوق آنها لحاظ شود. امید است تعامل مردم و تولیدکنندگان و درک متقابل از شرایط موجود، به اتفاق‌های خوب برای تولیدکننده و مصرف‌کننده منجر شود. مردم نیز باید به پویش خرید محصولات داخلی بپیوندند و به   سر پا ماندن کارخانه‌ها که در نهایت به حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از افزایش بیکاری در سطح جامعه منجر می‌شود، کمک کنند.