چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری ها:

مجوز سه هزار دهیاری در سال 96 صادر شد

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها کشور گفت: حدود 37 هزار دهیاری فعال در کشور هستند و فقط در سال 96 بیش از 3هزار مجوز تاسیس دهیاری برای روستاهای دارای شرایط صادر شد.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها کشور گفت: حدود 37 هزار دهیاری فعال در کشور هستند و فقط در سال 96 بیش از 3هزار مجوز تاسیس دهیاری برای روستاهای دارای شرایط صادر شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سعید رضا جندقیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر حدنصاب صدور مجوز دهیاری 30 خانوار جمعیت است، یعنی روستاهای متقاضی که بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور حداقل 30 خانوار جمعیت دارند واجد شرایط دریافت این مجوز به شمار می‌آیند. 
معاون امور دهیاری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: با توجه به وجود تفاوت‌های بسیار از لحاظ جمعیت، وسعت و درآمد روستاها، درجه‌بندی دهیاری‌ها که پس از استقرار نهاد دهیاری در روستاها و فعالیت آن حداقل برای مدت 2سال انجام می‌گیرد. 
وی اضافه کرد: این درجه بندی می‌تواند نقش بسزایی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها داشته باشد و نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات را نظام بخشد. 
جندقیان گفت: از زمان تاسیس دهیاری‌ها از سال 1382 تا شهریور 96 بیش از 13هزار میلیارد تومان اعتبار بین دهیاری‌های کشور توزیع شد که 9 هزار و 400 میلیارد تومان در دولت یازدهم بوده است.
وی خاطر نشان کرد: صدور مجوز تاسیس دهیاری‌ها و نیز تخصیص اعتبار یکی از برنامه‌های معاونت امور دهیاری‌هاست که از ابتدای راه‌اندازی این معاونت آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.
وی افزود: به منظور عدالت‌محوری و با هدف بهره‌مندی جمعیت روستایی بیشتر از پوشش خدمات نهاد دهیاری از ابتدای این فعالیت در هر مقطع زمانی حدنصاب افراد خاصی برای صدور این مجوز در نظر گرفته می‌شود و صدور این مچوز های تسریع شده است.
وی اعلام کرد: در دولت تدبیر و امید، در رویکرد وزارت کشور توسعه روستایی مورد توجه بیشتر و جدی تری قرار گرفته است و تاکید شده است اعتبارات صرف توانمندسازی و اشتغالزایی روستایی شود و سود حاصل از آن هم در بخش خدمات و عمران روستایی مورد استفاده قرار گیرد. 
وی ادامه داد: به دنبال صدور این مجوز تاسیس دهیاری ها نیز فعالیت نهاد دهیاری با انتصاب دهیار، توسط شورای اسلامی روستا به صورت قانونی آغاز شده است و به این ترتیب بیش از 87 درصد جمعیت روستایی کشور، تحت پوشش مدیریت و خدمات نهاد دهیاری قرار گرفته‌اند. 
جندقیان گفت: 73درصد منابع دولتی در روستاها در دولت یازدهم محقق شده است.
*مدیریت روستایی در دولت یازدهم،آغاز تحولات مدیریت روستایی 
جندقیان اعلام کرد: فرآیند توسعه پوشش مدیریت روستایی در کشور و طی دولت یازدهم، نقطه‌ آغاز تحولات مدیریت روستایی در ایران است. 
وی خاطر نشان کرد: صدور مجوز تاسیس دهیاری‌ها، به عنوان نخستین گام در تشکیل نهاد مدیریت روستایی و به عنوان مستند قانونی اجازه‌ فعالیت رسمی و نیز تخصیص اعتبار یکی از برنامه‌های معاونت امور دهیاری‌هاست که از ابتدای راه‌اندازی این معاونت آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. 
وی افزود: به منظور عدالت‌محوری و با هدف بهره‌مندی جمعیت روستایی بیشتر از پوشش خدمات نهاد دهیاری و با عنایت به محدودیت‌های اعتباری در این زمینه از ابتدای این فعالیت در هر مقطع زمانی حدنصاب جمعیتی خاصی برای صدور این مجوز در نظر گرفته می‌شود. 
هم اکنون 21میلیون 366هزار و 914 روستایی در 61هزار و 724روستا در کشور زندگی می کنند که 43/28درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.