صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کارمندان زن در ژاپن با مجوز کارفرمایشان باردار می‌شوند!

زنان کارمند در ژاپن بر اساس برنامه زمانی که از طرف کارفرمایشان دریافت می‌کنند می‌توانند باردار شوند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، زنان کارمند در ژاپن بر اساس برنامه زمانی که از طرف کارفرمایشان دریافت می‌کنند می‌توانند باردار شوند. برخی شواهد حاکیست در ژاپن به کارمندان زن برنامه زمانی داده می‌شود که نشان می‌دهد چه زمانی می‌توانند ازدواج کنند یا باردار شوند.
اولین شکایتی که در این رابطه در یک روزنامه ژاپنی مطرح شد به ماه گذشته بازمی‌گردد که در آن همسر یکی از کارمندان زن در استان «آیچی» به این موضوع انتقاد کرده بود.
او در شکایت خود نوشته است: همسرم که در یک مهد کودک مشغول است اخیراً متوجه بارداری خود شد. مدیر او از جمله افرادی است که برای کارمندان خود تعیین می‌کند می‌توانند در چه زمانی ازدواج کنند یا باردار شوند و از آنجایی که از قبل از موضوع بارداری همسرم اطلاع نداشته و همسرم به اصطلاح خارج از نوبت باردار شده با او بدرفتاری می‌کند.
همسر این زن می‌گوید: کارفرمای همسرم از او خواست به خاطر اینکه زودتر از همکاران ارشد خود باردار شده و قوانین را نقض کرده عذرخواهی کند و اگرچه او این کار را انجام داد اما هنوز با او بدرفتاری می‌شود و شرایط سختی بین همکارانش دارد.
به دنبال مطرح شدن این موضوع کارمندان دیگری که نسبت به این شیوه رفتاری کارفرمایان اعتراض داشتند تجربیات خود را بازگو کردند.
یکی از خبرنگاران حوزه جمعیت‌شناسی در ژاپن گفت: این سیاست در محیط‌های کاری که اکثریت کارمندان آن زن هستند رایج است.
به گزارش روزنامه دیلی‌میل، ژاپن به دلیل برخورداری از قوانین سخت و طاقت‌فرسای شغلی شناخته شده است که همین امر باعث شده افراد از فرصت تشکیل خانواده محروم شوند و همچنین به بحران جمعیتی منجر شده است به گونه‌ای که تعداد نوزادان متولد شده در سال قبل نسبت به رکوردهای ثبت شده از سال ۱۸۹۹ پایین‌تر بوده است.