صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بررسی آمارنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد

تولید بیش از 19 میلیون تن فولاد خام در 11 ماه 96

بررسی آمارنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 19 میلیون و 77 هزار و 700 تن فولاد خام در کشور در 11 ماه سال 96 و رشد 11.5 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال 95 است.
بررسی آمارنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۱۹ میلیون و ۷۷ هزار و ۷۰۰ تن فولاد خام در کشور در ۱۱ ماه سال ۹۶ و رشد ۱۱.۵ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ است.
‌‌‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،
و بر پایه جدیدترین آمار انجمن جهانی فولاد که دی ماه سال گذشته منتشر شد، چین با تولید ۸۳۱.۷ میلیون تن فولاد خام، عنوان بزرگترین تولیدکننده را در میان ۶۶ کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی از آن خود کرد؛ تولید ایران نیز در این سال به ۲۱.۷ میلیون تن فولاد خام رسید.
در افق سند چشم انداز ۲۰ ساله صادرات ۱۵ تا ۲۰ میلیون تنی فولاد خام و تولیدات مربوطه دیده شده است.
برپایه این گزارش، در ۱۱ ماه پارسال ۱۷ میلیون و ۴۵۲ هزار تن انواع محصولات فولادی در کشور تولید شد.
این مقدار تولید محصولات فولادی در همسنجی با پارسال رشد ۵.۶ درصدی را نشان می‌دهد.
در این مدت ۱۴۲ هزار و ۱۰۰ تن کاتد مس، ۳۲۱ هزار و ۷۰۰ تن شمش آلومینیوم و ۲۲۰ هزار و ۸۰۰ تن آلومینا تولید شد که به ترتیب رشد منفی ۱۷.۸ درصدی، ۳.۳ درصدی و ۲.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن داشته است.
** رشد ۸.۶ درصدی تولید سنگ آهن
بررسی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد در ۱۱ ماه پارسال تولید سنگ آهن در کشور با ثبت رشد ۸.۶ درصدی در همسنجی با سال ۹۵ به ۳۱ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۴۰۰ تن رسید.
آمارها حاکی است فقط در بهمن ماه پارسال بیش از ۳.۲ میلیون تن از این محصول در کشور تولید شده است.
** کاهش تولید سیمان
برپایه این گزارش، در مدت یاد شده ۴۹ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۷۰۰ تن سیمان از سوی کارخانجات مختلف سیمان کشور تولید شد؛ اما این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن (۵۰ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۵۰۰ تن) کاهش ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.
این گزارش حاکی است؛ تا پایان بهمن ماه ۹۶، یک میلیون و ۲۹۰ هزار و ۴۰۰ تن کنسانتره زغالسنگ در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ رشد ۱۵.۱ درصدی داشته است.
همچنین در مدت یاد شده ۳۴۲ میلیون و ۲۱ هزار مترمربع کاشی در کشور تولید شد که افزایش ۱۷.۳ درصدی در مقایسه با ۱۱ ماه سال ۹۵ داشت.
علاوه بر این در این مدت، حدود ۹۰۱ هزار تن شیشه جام، ۳۷۷ هزار تن ظروف شیشه‌ای، بیش از ۴۱ هزار تن ظروف چینی و افزون بر ۹۳ هزار تن چینی بهداشتی در کشور تولید شد. تولید این ظروف به ترتیب با رشد ۲۱.۱ درصدی، منفی ۱۱.۳ درصدی، منفی ۵.۵ درصدی و ۲۱.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن همراه بوده است.