صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت

سیستان و بلوچستان در طرحهای سرمایه گذاری خارجی سوم شد

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: این استان پارسال از میان 31 استان کشور رتبه سوم عملیاتی و اجرایی شدن طرح های سرمایه گذاری خارجی را به دست آورد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: این استان پارسال از میان ۳۱ استان کشور رتبه سوم عملیاتی و اجرایی شدن طرح‌های سرمایه گذاری خارجی را به دست آورد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، ماندانا زنگنه اظهار داشت: سیستان و بلوچستان تا پایان سال ٩٦ موفق به اخذ ١۵ مجوز سرمایه گذاری خارجی با حجم حدود هزار و ۲۶۰ میلیون دلار از سرمایه گذاران کشورهای کره جنوبی، افغانستان، آلمان، ایتالیا، ترکیه، هند و چین شد.
وی ادامه داد: این سرمایه گذاری ها در زمینه نیروگاه‌های تجدید پذیر، کارخانه‌های فولاد سازی و بسته بندی آب، مشارکت در توسعه بندر چابهار و انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار بوده است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان گفت: با راه اندازی این طرح‌ها در آینده نزدیک ضمن انتقال فناوری به کشور؛ تحولات خوبی در بهبود فضای کسب و کار در این استان انجام خواهد شد.
وی افزود: سیستان و بلوچستان بر اساس اعلام سازمان سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۵ نیز موفق به کسب رتبه سوم جذب سرمایه گذاری خارجی شده بود.
زنگنه با بیان اینکه تا سه سال قبل هیچ گونه سرمایه گذاری خارجی در سیستان و بلوچستان به ثبت نرسیده بود افزود: بعد از برجام با فراهم شدن شرایط حضور سرمایه گذاری خارجی و همچنین با تلاش مسئولان استانی در هدایت و رایزنی با سرمایه گذاران کشورهای مختلف امروز شاهد توفیقات خوبی در این بخش هستیم.
سیستان و بلوچستان با برخورداری از هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آب‌های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که شرایط ممتاز را برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آب‌های شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا داراست.
همچنین اقلیم مناسب کشت محصولات سود آور صادراتی، دشت‌های هموار و زمین مستعد برای کشاورزی، وجود هشت بندر صیادی، قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در کمربند فلزایی و معدنی جهان، اقلیم مناسب برای توسعه فعالیت‌های گردشگری در سواحل دریای عمان و دامنه‌های تفتان و سایر نقاط استان، وجود نهادهای مهم اقتصادی و توسعه‌ای در سطح استان بویژه منطقه آزاد چابهار با امتیازات ویژه برای سرمایه گذاری تولیدی و خدماتی، بهره مندی از نزدیکترین مسیر به کشورهای آسیای میانه برای ترانزیت کالاهای بین المللی و انتقال محصولات و شاهراه ترانزیت کالا از جنوب به شمال و برخوداری از تمامی زمینه‌های انرژی‌های تجدید پذیر از مهمترین ظرفیت‌های این استان است.