چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خبر داد

آتش‌سوزی در کاخ سرهنگ‌آباد زواره

اصفهان -مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با تأیید خبر آتش‌سوزی در کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد گفت: دلیل اصلی این امر هنوز مشخص نیست و پیگیری حقوقی و انتظامی توسط همکاران ما در اردستان در حال انجام است.
اصفهان -مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با تأیید خبر آتش‌سوزی در کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد گفت: دلیل اصلی این امر هنوز مشخص نیست و پیگیری حقوقی و انتظامی توسط همکاران ما در اردستان در حال انجام است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، فریدون الله‌یاری افزود با تأیید خبر آتش سوزی در کاخ چهلستون سرهنگ آباد واقع در شهر زواره اردستان اظهار داشت: این بنا دارای مالکیت خصوصی است و روز گذشته مالکان در این مکان حضور داشتند و حتی ورود و خروج افراد به این بنا کنترل می‌شده است.
وی با بیان اینکه صبح امروز خبر آتش‌سوزی در کاخ سرهنگ آباد به یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان اطلاع داده شد، افزود: این بنا با فاصله زیاد از شهر اصفهان قرار داد و بخشی از مسیر نیز خاکی و صعب‌العبور است اما مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان بلافاصله در محل حضور یافتند و آتش نشانان زواره و اردستان نیز به مهار آتش پرداختند.
بیشترین خسارت به سازه‌های چوبی این بنا در ایوان عمارت وارد شده است
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه بیشترین خسارت به سازه‌های چوبی این بنا در ایوان عمارت وارد شده است، بیان داشت: بخشی از این سازه‌های چوبی سال گذشته توسط میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفته بود و رقم قابل توجهی نیز صرف آن شده بود که متأسفانه در این آتش سوزی از میان رفته است.
وی ادامه داد: دلیل اصلی این امر هنوز مشخص نیست و کارشناسان آتش نشانی در حال برسی موضوع هستند ضمن اینکه پیگیری‌های حقوقی و انتظامی توسط همکاران ما در شهرستان اردستان در حال انجام است.
میراث فرهنگی در ارتباط با حفاظت از سرهنگ‌آباد به توافق با مالکان نرسیده است
الله‌یاری در ارتباط با امکان بازسازی بخش‌های سوخته و ادامه برنامه‌های مرمتی این بنا در سال جاری ابراز داشت: طرح مرمت کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد وجود دارد و این کاخ قابل بازسازی و مرمت کامل است اما هنوز با مالکان به جمع بندی نرسیدیم.
وی اضافه کرد: مشکلی که به طور معمول در این ارتباط وجود دارد این است که مالک مبادرت به حفظ این بنا نمی‌کند و این در حالی است که حفاظت هر بنای تاریخی دارای مالک، برعهده خود این افراد است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: در این ارتباط باید رایزنی‌های لازم را با مالکان کاخ سرهنگ آباد انجام دهیم که یا مالک مبادرت به واگذاری به بخش خصوصی کرده و بهره‌بردار برای این بنا تعریف شود یا اینکه خود اقدام به حفاظت از کاخ کند.
حفاظت از «سرهنگ‌آباد» با روند فعلی سخت است
وی افزود: با توجه به بعد مسافت تهدیدهای مختلفی برای این بنا وجود دارد که حفاظت از آن با روند فعلی بسیار سخت است و باید علاوه بر برنامه‌ریزی برای مرمت، چاره‌ای عاجل برای حفاظت از این کاخ ضمن اندیشیده شود.
گفتنی است کاخ یا کوشک و یا شکارگاه سرهنگ‌آباد در سال ۱۳۵۵ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۲۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.