صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رشد لاک‌پشتی صادرات خدمات فنی و مهندسی

تا پایان ۹ ماهه اول پارسال صادرات خدمات فنی - مهندسی، گردشگری و ترانزیت در مجموع بالغ بر هشت میلیارد دلار ارزآوری داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در یک سال قبل ۲.۶ درصد افزایش داشته است.
تا پایان ۹ ماهه اول پارسال صادرات خدمات فنی - مهندسی، گردشگری و ترانزیت در مجموع بالغ بر هشت میلیارد دلار ارزآوری داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در یک سال قبل ۲.۶ درصد افزایش داشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، آمارهای منتشر شده گویای آن است که تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۶ صادرات خدمات فنی و مهندسی بالغ بر ۵۴۵ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال قبلش ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است.
در حوزه گردشگری درآمدزایی کشور بالغ بر پنج میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به سال قبل خود ۳.۶ درصد کاهش داشته است.
اما در زمینه ترانزیت در سال گذشته با رشدی ۱۷ درصدی بیش از دو میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار درآمدزایی صورت گرفته است که در این میان بخش ریلی با افزایش ۵۸ درصدی مواجه بوده و درآمدهای ترانزیتی در بخش دریایی پنج درصد کاهش داشته است. ترانزیت هوایی نیز بیش از ۲۹۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار درآمدزایی داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال قبلش ۷.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در حوزه ترانزیت دریایی نیز بیش از ۲۰۳ میلیون دلار کالا جابجا شده است که البته این رقم نسبت به سال ماقبل آن کاهشی پنج درصدی داشته است.
همچنین در بخش ترانزیت جاده‌ای بیش از یک میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار کالا درآمدزایی شده است که این رقم در مدت یک سال رشدی ۲۰ درصدی داشته است. در ۹ ماهه سال قبل، درآمد ترانزیت ریلی نیز ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در یک سال قبلش ۵۸ درصد رشد نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، پیش از این رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی گفته بود جای ما در صادرات جایگاه فعلی نیست، چرا که اکنون ما رقمی معادل ۰.۲۴ درصد از ظرفیت صادرات دنیا را داریم که این رقم یعنی هیچ.
محمدرضا انصاری همچنین متذکر شده بود که در حال حاضر در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی تنها دو میلیارد صادرات داریم که بخش عمده‌ای از این صادرات مربوط به مپنا می‌شود، در حالی که می‌توان در مدت پنج سال این رقم را افزایش داد.
وی با بیان اینکه معوقات بانکی در حال حاضر رقمی بالا را تشکیل می‌دهد و در عرصه صادرات بر اساس کارنامه افراد به آنها اعتبار تخصیص داده نمی‌شود، گفت: بحث جایزه‌های صادراتی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع جایزه صادراتی مانند یک چاشنی است که برای دینامیت عمل می‌کند. در سال ۱۳۸۱ که در دوره مسئولیت آقای شریعتمداری بود که ایشان درباره این موضوع نظراتی را منعکس کردیم و بر همین اساس مجوزهای لازم از دولت گرفته شد. بدین ترتیب از سال ۱۳۸۱، سالانه حدود ۴۵ درصد رشد در صادرات خدمات فنی- مهندسی را شاهد بودیم اما از سال ۱۳۹۱ اعطای این جوایز با مشکلاتی همراه شد و در دوره‌ای تصمیم گرفته شد که این جوایز اعطا نشود.