صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون اقتصادی وزارت کشور

برنامه توسعه پایدار اقتصادی در 31 شهرستان اجرا می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور از تدوین برنامه راهبردی - عملیاتی توسعه پایدار اقتصادی، با تأکید بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در 31 شهرستان کمتر توسعه یافته خبر داد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور از تدوین برنامه راهبردی - عملیاتی توسعه پایدار اقتصادی، با تأکید بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، بابک دین پرست اظهار داشت: با توجه به گستردگی مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی در شهرها و روستاها، موضوعاتی از قبیل؛ تثبیت جمعیت، فراهم کردن زمینه و گسترش امکانات زیستی و فعالیت‌ها و استفاده بهینه عوامل تولید با رعایت اصول اقتصاد پایدار، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از اهمیت بسیاری در نظام برنامه ریزی توسعه ملی برخوردار است.
دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شوق و غرب کشور افزود: در همین راستا، وزارت کشور براساس رسالت ذاتی خود در راستای پی ریزی بسترهای توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای و همچنین با عنایت به منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و سیاست راهبردی دولت خدمتگزار، برای ایجاد تعادل و توسعه متوازن و توجه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین کنترل آسیب‌های اجتماعی، تدوین برنامه راهبردی - عملیاتی توسعه پایدار اقتصادی در ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داد.
وی خاطر نشان کرد: این روند که بر اساس تجربه موفق برنامه‌های مشترک وزارت کشور و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای توانمندسازی در شهرستان قلع گنج کرمان، دنبال شده، رونق تولید و ایجاد بسترهای اشتغال زایی و کارآفرینی روستایی، پایداری و ماندگاری جمعیت سکونتگاه‌های روستایی، افزایش بهره وری و اثر بخشی در فعالیت‌های اقتصادی، تنوع بخشی به فعالیت‌ها در اقتصاد روستایی و ارتقاء شاخص‌های کیفیت زندگی و معیشتی را هدف قرار داده است.
دین پرست اظهار داشت: در همین راستا ۳۱ شهرستان هدف (هر استان یک شهرستان) براساس تلفیق و جمع‌بندی از فهرست مناطق کمتر توسعه یافته کشور (مصوب هیأت وزیران)، اخذ نظر استانداری‌ها و رتبه بندی و استعلام مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور انتخاب شده است.
وی افزود: در گام بعدی؛ در نشستی با حضور استانداران، معاونین اقتصادی و عمرانی استانداری‌ها، فرمانداران ۳۱ شهرستان منتخب، مدیران استانی ذیربط و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های ملی مرتبط با موضوع، اجرای این طرح بسیار مهم آغاز خواهد شد.
معاون وزیر کشور گفت: همچنین به منظور هرچه بهتر و سریع‌تر اجرا شدن برنامه فوق، وزیر کشور در نامه‌ای به رئیس جمهوری درخواست کرد، مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط، از جمله، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی، سازمان‌های برنامه و بودجه، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صندوق توسعه ملی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و کمیته امداد حضرت امام (ره) و...، همکاری و هماهنگی‌های لازم را در این زمینه با وزارت کشور به عمل آورند که بر اساس این درخواست، دستور همکاری‌های لازم دستگاه‌های ذیربط از سوی رئیس محترم جمهور به معاون اول رئیس جمهور صادر شد.
وی افزود: برهمین اساس، در ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری به اعضای هیأت دولت، اقدام لازم و همکاری با وزیر کشور برای پیشبرد این طرح‌ها، مورد تأکید قرار گرفت.