صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب و کار» از چشم انداز فناوری اطلاعات در سال 97 گزارش می دهد

اقتصاد استارت آپی

امروزه استارت آپ ها در اقتصاد کشورها نقش مهمی دارند، به طوری که در سطح جهان دولت‌ها تلاش کرده‌اند تا اقتصاد خود را مبتنی بر توسعه استارت آپ ها کنند و بدین ترتیب زمینه حضور در بازارهای بین المللی را بیش از پیش فراهم آورند.
شایلی قرائی
امروزه استارت آپ ها در اقتصاد کشورها نقش مهمی دارند، به طوری که در سطح جهان دولت‌ها تلاش کرده‌اند تا اقتصاد خود را مبتنی بر توسعه استارت آپ ها کنند و بدین ترتیب زمینه حضور در بازارهای بین المللی را بیش از پیش فراهم آورند.
در ایران نیز پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه به دست آمده و با بها داردن به استارت آپ ها مشاهده می‌کنیم که حضور آنها در اقتصاد کشور روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.
در این رابطه رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید براینکه فرهنگ کسب و کارهای نوین در کشور در حال نهادینه شدن است، می‌گوید: استارتاپ ها یا همان شرکت‌های نوپا به طور حتم چهره اقتصاد کشور را در کوتاه مدت دگرگون می‌کنند. اسماعیل قادری فر با بیان اینکه در مجموع روند شکل گیری استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین و خلاق در کشور بسیار مناسب و رو به رشد بوده است، گفت: قطع به یقین می‌توان به این عرصه هم در حوزه نقش آفرینی اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی به ویژه اشتغال پایدار و سطح بالا امیدوار بود.
وی ادامه داد: کسب و کارهای نوین به خصوص کسب و کارهایی که بر پایه اقتصاد دیجیتال استوار است، می‌توانند چهره اقتصاد را دگرگون کرده و این بحثی است که پیش تر در دنیا ثابت شده است. رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری درعین حال گفت: البته توسعه و نقش آفرینی مؤثر استارت آپ ها و کسب و کارهای نو و خلاق در گرو حمایت‌های جدی دولت به خصوص سازمان‌ها و نهادهای تسهیلگر و مهم‌تر ایجاد اکوسیستم و زیست بوم مورد نیاز است که البته این بخش رو به رشد بوده است.
وی با اشاره به شروع خدمات رسانی یکی از استارت آپ های موفق کشورمان در حوزه گردشگری به عنوان یک بخش اساسی و مورد نیاز مردم، تاکید کرد: به طور حتم عملکرد مناسب این شرکت نوپا که در حال حاضر در تهیه بلیت و رزرو هتل فعال است می‌تواند در افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده سفرهای مردمی آن هم بدون هیچ گونه استفاده از منابع دولتی اثربخش باشد.
به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خدمات گردشگری به طورحتم با روح و روان مردم سرو کار دارد و نحوه خدمات رسانی در این حوزه که در بخش داخلی به خصوص ایام نوروز و تابستان با تقاضای بالایی مواجه است، در ایجاد آرامش مردم بسیار تأثیرگذار است.
وی در ادامه اظهارکرد: نقش معاونت علمی نیز در برابر شرکت‌های نوپا حمایت هرچه بهتر از روندی کاری آنان و و ایجاد تسهیلگری به منظور ارائه خدمت بیشتر و کیفی‌تر به مردم و همچنین اشتغالزایی مناسب است.
وی در خصوص اینکه آیا روند تعامل بخش‌های دولتی مرتبط با شرکت‌های نوپا و استارت آپ ها نسبت به سالیان گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است یا خیر، اظهار کرد: من فکر می‌کنم فرهنگ کسب و کارهای نو و استارت آپی به تدریج در حال نهادینه شدن است. رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: نسبت به دو سه سال گذشته وضعیت تعامل با شرکت‌های نوپا به ویژه در حوزه گردشگری، آی تی و تجارت الکترونیک و کسب و کارهای وابسته در حوزه ارائه مجوزها تا حدودی مناسب و همراه با تسهیلگری بوده است. وی ادامه داد: به طور حتم استارت آپ ها و شرکت‌های نوپا به شرط داشتن ایده و تیم مناسب و فعالیت در چارچوب قوانین و ضوابط کشور با مشکل خاصی مواجه نخواهند شد.
قادری فر در ادامه، فرهنگ سازی را بزرگ‌ترین دستاوردی دانست که در حوزه کسب و کارهای نوین اتفاق افتاده است و در ادامه اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده این تب و شور و نشاطی که به زعم وی کشور را فرا گرفته است، بتواند هرچه قانونمندتر و نظام مندتر شکوفا و فراگیر شود و در خدمت مردم توسعه یابد.
 
 
از ایده‌های اقتصادی استقبال و حمایت شود
مسعود قربانی، کارشناس فناوری اطلاعات
طی سالی که گذشت، شاهد اقدامات بسیار ارزنده‌ای در حوزه استارت آپ ها بودیم. وزارت ارتباطات به عنوان متولی این امر تلاش بسیاری برای به ثمر رسیدن این فعالیت‌ها کرد. با توجه به اینکه امروزه اقتصادها در سراسر جهان حول محور استارت آپ ها می چرخد ضرورت دارد کشور ما نیز همگام با تمام جهان برای توسعه بین المللی خود در این راه قدم بگذارد.
تلاش‌هایی که انجام شده بسیار جای تقدیر دارد، ولی با این حال لازم است گفته شود که این مقدار از پیشرفت‌ها به هیچ عنوان کافی نبوده و برای رشد اقتصاد استارت آپی تلاش بسیار بیشتری لازم است.
باید حمایت‌ها از استارت آپ های داخلی افزایش پیدا کند و روند اعطای وام‌های با بهره بسیار ناچیز و یا حتی بدون بهره تسهیل شود. استارت آپ هایی که ایده‌هایی در سطح جهانی دارند اگر از حمایت برخوردار باشند، قادر خواهند بود به تحقق اقتصاد مبتنی بر استارت آپ ها کمک بسیاری کنند.
بنابراین لازم است در سال ۹۷ توجه بیشتری به این حوزه شود و از ایده‌های اقتصادی استقبال و حمایت شود. سرمایه‌ها باید به این سمت سوق داده شود، چراکه دنیای امروز دنیای استارت آپ است و تمام اقتصادهای دنیا حول محور آن می چرخد. در تمام دولت‌ها به منظور کاهش هزینه‌ها و سهولت دسترسی به خدمات اقتصاد استارت آپی را راه اندازی کردند تا حضور بین المللی خود و همچنین موفقیت‌های جهانی را تضمین کنند. در ایران نیز با وجود پتانسیل‌ها و سرمایه‌های لازم باید تغییر جهت به سمت اقتصاد استارت آپی داشته باشیم.