صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صدها اثر تاریخی و طبیعی در شهر قزوین وجود دارد

قزوین مقصدی کمتر شناخته شده برای گردشگران

شهر قزوین با وجود داشتن آثار تاریخی و طبیعی فراوان و متنوع آنطور که باید در بین گردشگران و هموطنان شناخته شده نیست.
شهر قزوین با وجود داشتن آثار تاریخی و طبیعی فراوان و متنوع آنطور که باید در بین گردشگران و هموطنان شناخته شده نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، بسیاری از هموطنان در سفر به شمال کشور و یا در حین مسافرت به پایتخت از قزوین عبور کرده‌اند اما از وجود صدها اثر تاریخی و طبیعی در این شهر بی خبر هستند.
اطلاع رسانی و معرفی آثار تاریخی و طبیعی شهر قزوین می‌تواند پای خیلی از گردشگران را به این شهر و استان مملو از جاذبه‌های گردشگری باز کند.
شهر قزوین را به لحاظ داشتن جاذبه‌های تاریخی فراوان و متنوع به جرات می‌توان گلستانی رنگارنگ دانست، وجود مساجد و مدارس، دروازه‌ها، عمارت‌ها، کلیساها، آب انبارها، گرمابه‌ها، بازارها و سراها و خانه‌های تاریخی مختلف در این شهر موید این موضوع است.

** کاخ چهلستون و سردرب عالی قاپو یادگار پایتختی قزوین در دوره صفویه
قزوین در دوران صفوی برای بیش از نیم قرن پایتخت ایران بوده است، به همین دلیل نیز بسیاری از آثار تاریخی این شهر مربوط به این دوره می‌باشند.
آثاری چون عمارت چهلستون و سردرب عالی قاپو از این دسته‌اند که مشابه چنین مجموعه‌هایی را در اصفهان نیز که پس از قزوین پایتخت صفویان بوده، مشاهده می‌کنیم.
عمارت چهلستون به همراه سردرب عالی قاپو تنها آثار باقی مانده از ارگ سلطنتی و یا دولتخانه صفوی در قزوین هستند.
عمارت چهلستون معروف به کاخ چهلستون یا کلاه فرنگی ساختمانی هشت ضلعی در میان باغی در مرکز شهر قزوین است و در ۲ طبقه بنا شده و در طبقه نخست آن بقایای نقاشی‌های دوران صفوی پیداست و در طبقه دوم آن نیز موزه خوشنویسی قرار دارد.
وجود موزه خوشنویسی در این مکان از آن جهت حایز اهمیت است که قزوین بنام پایتخت خوشنویسی ایران شناخته می‌شود.
سردرب عالی قاپو نیز بنایی چشم نواز با یک ایوان بزرگ با سه ردیف طاق نماست و همان گونه که از نامش پیداست دربی است که از خیابان شهدا (سپه) نخستین خیابان ایران به سوی دولتخانه صفوی (ارگ سلطنتی شاه طهماسب) باز می‌شود.
گردشگرانی که از از خیابان بزرگ، زیبا و تاریخی شهدا (سپه) به سمت سردرب عالی قاپو می‌روند، شکوه و عظمت این بنای تاریخی را بهتر درک می‌کنند چرا که از هر نقطه از این خیابان این بنای کم نظیر خودنمایی می‌کند.
گراند هتل از اولین نمونه‌های هتل به شیوه‌های مدرن در ایران که در دوره قاجاریه ساخته شده نیز امروزه در مجموعه دولتخانه صفوی قرار دارد و وجود آن حاکی از اهمیت قزوین از دیرباز تاکنون در حوزه تجارت و گردشگری است.
بناهای بلدیه، سردار مفخم و سپهدار از دیگر عمارت‌های تاریخی قزوین هستند که دیدنشان برای گردشگران خالی از لطف نیست.

**امامزاده حسین فرزند امام رضا (ع) و مقبره چهار انبیاء، نشان دهنده ظرفیت قزوین در گردشگری مذهبی
قزوین با وجود اینکه یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد اما همچون صدها بنای تاریخی و اثر طبیعی دارای امامزادگان زیادی نیز می‌باشد که از شاخص ترین آنها باید به امامزاده حسین (ع) در شهر قزوین اشاره کرد.
آستان امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا (ع) فرزند هشتمین امام شیعیان و زیارتگاه چهارانبیاء معروف به پیغمبریه مدفن چهارتن از پیامبران الهی بنام‌های سلام، سلوم، سهولی و القیا از امامزادگان و بقاع متبرکه مطرح کشور و یکی از پایگاه‌های اصلی جذب گردشگران در قزوین به شمار می‌روند.
بنای مربوط به آستان امامزاده حسین (ع) مربوط به دوران صفوی است و با داشتن یک صحن و چند رواق، مهم‌ترین و بزرگترین مکان زیارتگاهی استان قزوین به شمار می‌رود.
امامزاده سلطان سید محمد (ع)،امامزاده علی (ع)،امامزاده اسماعیل (ع)، آمنه و حلیمه خاتون (س) از دیگر بناهای زیارتگاهی شاخص شهر قزوین هستند.
آرامگاه حمدالله مستوفی با گنبدی مخروطی شکل از مورخان و جغرافیدانان بزرگ قرن هشتم به همراه بقعه شهید ثالث از دیگر آرامگاه‌های قزوین به شمار می‌روند که مورد توجه گردشگران قرار دارند.

**مساجد تاریخی قزوین، از شاهکارهای معماری ایران
قزوین دارای مساجد تاریخی زیادی است که بسیاری که مورد توجه گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، قرار می‌گیرد.
مسجد جامع عتیق از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین مساجد این شهر به شمار می‌رود و مناره‌های کم نظیر و ایوان‌های رفیع و گچبری های زیبای آن این بنا را به یکی از شاهکارهای معماری دوران اسلامی تبدیل کرده است.
این مسجد که در خیابان شهدا (سپه) نخستین خیابان ایران قرار دارد، در زمان هارون الرشید ساخته شده و تا زمان قاجاریه الحاقات و اصلاحاتی بر روی آن انجام شده است.
مسجد حیدریه با قدمتی تاریخی که البته زمان ساخت آن مشخص نیست، مسجد سنجیده مربوط به دوران سلجوقی و مسجد النبی (شاه) مربوط به دوره قاجاریه از دیگر مساجد مطرح و تاریخی قزوین به شمار می‌روند که هرکدام برای گردشگران ارزش ساعت‌ها بازدید و تماشا را دارند.
مسجد مدرسه حیدریه بنایی سه طبقه با بیش از پنجاه حجره، مسجد مدرسه شیخ الاسلام و مسجد مدرسه سردار در کنار مدرسه التفاتیه و مدرسه نوین امید از دیگر مسجد-مدرسه‌های قدیمی قزوین هستند که با معماری دلنواز جزو بناهای تاریخی قزوین به شمار می‌روند.

**۲ دروازه از چهار دروازه قدیمی باقی مانده ایران در قزوین
قزوین در گذشته دارای ۹ دروازه بوده است که اکنون ۲ مورد از آنها بنام‌های تهران قدیم و درب کوشک باقی مانده‌اند.
دروازه تهران قدیم مربوط به دوره قاجار و دروازه درب کوشک با یک هزار سال قدمت در قزوین به همراه سردر باغ ملی در تهران و دروازه سمنان از معدود دروازه‌های تاریخی به جا مانده در کشور هستند.
این ۲ دروازه امروزه با توسعه شهر قزوین در داخل شهر قرار دارند و مشاهده آنها شهروندان و گردشگران را به گذشته‌ها دور می‌برد.

**قزوین، شهر آب انبارها
شهر قزوین در گذشته، تابستان‌ها با کمبود آب روبرو بوده است بنابراین ساکنان آن به فکر ذخیره آب افتاده و آب انبارهای زیادی را اعم از شخصی و عمومی در آن ساخته‌اند.
از آب انبارهای عمومی قدیمی به جای مانده در قزوین می‌توان به آب انبار سردار محله راه ری که از بناهای دوره قاجار است، اشاره کرد.
این آب انبار بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران به شمار می‌رود.
سردار کوچک، حاج کاظم و حکیم از دیگر آب انبارهای قزوین به شمار می‌روند که دیدن آنها و پی بردن به چگونگی ذخیره آب در گذشته برای گردشگران خالی از لطف نیست.

**کوچک‌ترین کلیسای ایران در قزوین
کلیسای کانتور کوچک‌ترین کلیسای ایران و بنابه برخی نوشته‌ها سومین کلیسای کوچک جهان به شمار می‌رود و یادگار حضور روس‌ها در قزوین است که امروزه جنبه گردشگری دارد.
این کلیسا که مخصوص پیروان مذهب ارتدوکس است در دوره قاجاریه احداث شده و دارای شکلی صلیبی است و نمای آن با آجرهای قرمز پوشانده شده و به لحاظ فرم ساخت از معماری متفاوتی نسبت به دیگر بناهای قدیمی قزوین برخوردار است.
کلیسای رفیع از دیگر کلیساهای قزوین است که در سال ۱۲۸۷ شمسی برای ارامنه ساکن در این شهر ساخته شد.

**خانه‌های قدیمی، نشانگر اصالت تاریخی قزوین
با وجود از بین رفتن بخش زیادی از بافت تاریخی قزوین در اثر تغییر سبک زندگی و گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت، وجود خانه‌های تاریخی با معماری زیبا و خاص نشانگر اصالت تاریخی این شهر است.
از جمله این خانه‌ها می‌توان به خانه (حسینیه) امینی‌ها، خانه بهروزی، خانه مستشار، خانه آرازی، خانه یزدی و خانه داعی اشاره کرد.
هرکدام از این بناها می‌تواند لحظات زیادی گردشگران را به خود مشغول کنند.

**گرمابه‌های تاریخی، جلوه‌ای دیگر از آثار و بناهای تاریخی قزوین
گرمابه‌های تاریخی زیادی در شهر قزوین وجود دارد که زمان ساخت برخی از آنها به دوره صفویه باز می‌گردد.
حمام قجر یکی از این بناهاست که مربوط به دوره صفویه است و امروزه با تبدیل آن به موزه مردم شناسی به یکی از مراکز پررفت و آمد گردشگرانی که به قزوین سفر می‌کنند، به شمار می‌رود.
گرمابه بلور از بناهای دوره زندیه، گرمابه صفا و گرمابه رضوی از دیگر حمام‌های تاریخی قزوین به شمار می‌روند که می‌توانند برای گردشگران جذابیت‌های خاصی داشته باشند.

**بازارها و سراهای قدیمی قزوین از آثار کم نظیر شهرسازی سنتی در ایران
سرای سعدالسلطنه از بناهای دوره قاجاریه از جمله بخش‌های بازار سنتی قزوین است که طی سال‌های گذشته مرمت و بازسازی شده و به بازارچه دائمی صنایع دستی در این شهر تبدیل شده است.
این بنا با ۲.۵ هکتار وسعت یکی از وسیع‌ترین سراها و بازارهای تجاری قدیمی در ایران به شمار می‌رود و پس از مرمت امروزه به یکی از پربازدیدترین مکان‌ها برای گردشگرانی که به قزوین سفر می‌کنند، بدل شده است.
بازار قیصریه، بازار و سرای وزیر، سرای حاج رضا و سرای رضوی (شاه) از دیگر بخش‌های بازار سنتی قزوین هستند که با معماری زیبا و قدیمی خود روح و جان شهروندان و گردشگرانی که در آنها گشت و گذار می‌کنند و به خرید می‌پردازند را جلا می بخشد.

**وصف باغستان‌های سنتی قزوین در سفرنامه ناصرخسرو
در کنار آثار تاریخی یاد شده، قزوین از یک جاذبه منحصر به فرد طبیعی نیز بنام باغستان‌های سنتی با قدمت بیش از یک هزار سال برخوردار است.
بخش زیادی از این باغستان‌ها در نیم قرن اخیر بدلیل توسعه شهر و انگیزه‌های سودجویانه از بین رفته و اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از این مجموعه باقی مانده است که دور این شهر از سمت شرق، جنوب و غرب را احاطه کرده‌اند.
در سفرنامه ناصرخسرو نیز از این باغستان‌های زیبا، چشم نواز و روح نواز یاد شده است.
این مجموعه طبیعی زیبا یکی از جاذبه‌های مهم طبیعی شهر قزوین به شمار می‌رود.

**بوستان ملی باراجین و دهکده طبیعت، از جاذبه‌های جدید گردشگری قزوین
بوستان ملی باراجین با یک هزار و ۴۰۰ هکتار مساحت یکی از تفرجگاه‌های مهم شهروندان قزوینی و یکی از جاذبه‌های طبیعی برای گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، به شمار می‌رود.
این بوستان ملی با داشتن امکاناتی چون بازیگاه، آلاچیق، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و کمپ‌های اقامتی یک محیط بکر و زیبا برای شهروندان و گردشگرانی که به دنبال آرامش و استراحت در طبیعت هستند، به شمار می‌رود.
دهکده طبیعت (باغ وحش) این بوستان نیز به دلیل تنوع زیستی و نحوه جانمایی و زندگی حیوانات در نوع خود در کشور بی نظیر است و از زیبایی خاصی برخوردار می‌باشد و بازدید از آن به گردشگرانی که به قزوین سفر می‌کنند، پیشنهاد می‌شود.

**گردشگری، محور اصلی توسعه قزوین است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در گفت و گو با ایرنا گفت: قزوین بیشتر به عنوان شهر و استانی صنعتی و کشاورزی شناخته می‌شود در صورتی که ظرفیت‌های گردشگری آن بسیار پررنگ‌تر از این ۲ حوزه است اما بدلایل مختلف در سالیان گذشته کمتر به این موضوع و ظرفیت پرداخته می‌شد.
محمدعلی حضرتی با بیان اینکه رویکرد مسئولان استان قزوین نسبت به حوزه گردشگری در سال‌های اخیر متفاوت شده است، افزود: در سال گذشته گردشگری به عنوان محور اصلی توسعه قزوین مطرح و این موضوع در سند آمایش این استان نیز قید شد.
این مسئول با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری قزوین به هموطنان صورت گرفت، افزود: این تلاش‌ها به خوبی جواب داد و منجر به رشد قابل ملاحظه ورود گردشگران به قزوین شد.
وی اضافه کرد: با این وجود هنوز خیلی‌ها از وجود صدها اثر تاریخی و طبیعی در شهر و استان قزوین بی خبر هستند و نیاز داریم تا با تبلیغات و اطلاع رسانی و برنامه ریزی بهتر برای جذب گردشگران جدید برنامه ریزی کنیم.

**قزوین جزو بیست مقصد برتر گردشگری ایران
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: با اقدام‌های انجام شده در سال‌های اخیر به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین، این شهر به عنوان یکی از بیست مقصد برتر گردشگری ایران شناخته شده است.
علی فرخزاد گفت: تلاش داریم تا با توسعه زیرساخت‌ها همچون ایجاد هتل‌ها و مجموعه‌های بوم گردی و دیگر خدمات مورد نیاز گردشگری در مجاورت بناهای تاریخی و آثار طبیعی گردشگران بیشتری را به قزوین جذب کنیم.
این مسئول در پایان افزود: با توجه به ظرفیت‌های قزوین و وجود صدها اثر تاریخی و طبیعی این استان می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری ایران تبدیل شود.
قلعه تاریخی حسن صباح در الموت، دریاچه اوان، برج‌های دوگانه خرقان، چشمه‌های آبگرم یله گنبد و خرقان، غارهای ولی و شمس کلایه، درخت چنار خونبار زرآباد، ایوان سنگی نیاق، بقعه پیر تاکستان، صخره‌های اندج، کافر قلعه، قلعه لمبسر، پل شاه عباسی محمدآباد، کاروانسرای هجیب و تپه زاغه بویین زهرا از اجتماعات اولیه انسانی از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان قزوین به شمار می‌روند.
استان قزوین کمتر از یک درصد مساحت کشور را در برگرفته است و دارای یک هزار و ۳۴۶ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور می‌باشد.