صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نکته سلامتی

چگونه در سفر مسموم نشویم؟

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بیشترین تخلفاتی که در سال‌های گذشته دیده شد، در زمینه بهداشت فردی و نحوه نگهداری مواد غذایی بود.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بیشترین تخلفاتی که در سال‌های گذشته دیده شد، در زمینه بهداشت فردی و نحوه نگهداری مواد غذایی بود. بر همین اساس امسال در دستورالعمل مان تاکید کردیم که بازرسان به این موضوعات بویژه در بحث بهداشت و ایمنی مواد غذایی، توجه ویژه داشته باشند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سلامت نیوز، جام جم نوشت: سید رضا غلامی، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: طرح نوروزی وزارت بهداشت در زمینه نظارت بر بهداشت اماکن عمومی و رستوران‌ها هرساله صورت می‌گیرد، البته در طی سال نیز به طور مستمر در ساعات اداری و غیر اداری همکاران در سرتاسر کشور به این نظارت‌ها مشغول هستند اما در ایام خاص مانند نوروز، محرم، ماه رمضان و... تشدید فعالیت در این خصوص صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: با نزدیک شدن به ایام نوروز، این نظارت‌ها در قالب مدیریت مهندسی بهداشت عمومی در سلامت نوروزی انجام می‌شود. به طور معمول، بازرسی‌ها در ساعات اداری صورت می‌گیرد اما در این ایام در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل را نیز همکاران مشغول به کار هستند. این طرح از ۱۵ اسفند ماه آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد.
غلامی ۱۲۴۰ تیم بازرسی و نظارتی را در ساعات غیر اداری و تعطیل مشغول فعالیت اعلام کرد و گفت: نظارت در برخی از شهرستان‌ها و مراکز استان‌های زیارتی مانند مشهد و قم به علاوه مراکز تفریحی و گردشگری مانند استان‌های ساحلی جنوبی و شمالی کشور بیشتر و شدیدتر است.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز محیط و کار خاطرنشان کرد: اولویت کار وزارت بهداشت نظارت بر رستوران‌های سطح شهر، هتل‌ها، پایانه‌های مسافربری، سرویس‌های عمومی، اماکن و مراکز عمومی بخصوص رستوران‌های بین راهی، تفرجگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی است. این مراکز در صدر اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت قرار دارد که تحت کنترل و بازرسی قرار می‌گیرند.
به گفته وی، بیشترین تخلفاتی که در سال‌های گذشته دیده می‌شد، در زمینه بهداشت فردی و نحوه نگهداری مواد غذایی بود. بر همین اساس امسال در دستورالعمل‌مان تاکید کردیم که بازرسان به این موضوعات بویژه در بحث بهداشت و ایمنی مواد غذایی، توجه ویژه داشته باشند.
غلامی اظهار داشت: بهداشت موادغذایی، نگهداری و عرضه مواد غذایی، محل و شرایط نگهداری، شرایط فراوری غذا بخصوص نگهداری غذاهای پخته، بهداشت یخچال‌ها و سردخانه‌ها تحت کنترل و بازرسی قرار می‌گیرد.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز محیط و کار وزارت بهداشت نظارت بر گوشت‌های مصرفی در رستوران‌های بین راهی را وظیفه سازمان دامپزشکی اعلام کرد و گفت: البته همکاران ما در خصوص فراورده‌های گوشتی نظارت دارند اما سازمان دامپزشکی باید نظارت‌های دقیقی تری را در این رابطه انجام دهد که اتفاقاً وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی طی همکاری دوجانبه فعالیت‌های ویژه ای را در سراسر کشور انجام می‌دهند. خوشبختانه در چند سال اخیر طی برنامه ریزی های صورت گرفته با سازمان‌های مختلف، آمارهای تخلف به شدت رو به کاهش است و درصدد آن هستیم این آمار را به صفر برسانیم.
وی تاکید کرد: سامانه پاسخگویی ۱۹۰ برای رسیدگی به شکایات مردمی است لذا اگر کسی متوجه تخلفی در این موارد شد حتماً اطلاع رسانی کند.
به گفته غلامی، نظارت و بازرسی از مراکز و اماکن عمومی هیچ زمانی به اطلاع قبلی مدیر آن مرکز نمی‌رسد.
این مسئول وزارت بهداشت در ادامه توصیه‌هایی به مسافران نوروزی کرد: اولین توصیه در این خصوص رعایت بهداشت فردی است و اولویت رعایت بهداشت فردی شستشوی مرتب دست هاست، برخی خانواده‌ها در سفر با خود مواد غذایی حمل می‌کنند لذا مواد غذایی پخته شده اشتباه ترین گزینه در این خصوص است. همچنین افرادی که برای صرف غذا به رستوران‌ها مراجعه می‌کنند بهداشت مکان و محیط را نادیده نگیرند و علاوه بر آن حتماً غذای گرم مصرف کنند و اگر در رستورانی غذای سرد سرو شد از خوردن آن نیز اجتناب کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در این برنامه علاوه بر بازرسی‌های بهداشت محیطی که بصورت تخصصی توسط اکیپ‌های بازرسی انجام می‌شود، بازرسی‌های مشترک نیز با سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان دامپزشکی، اداره اماکن نیروی انتظامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مراجع قضائی و ستاد نوروزی استان‌ها و شهرستان‌ها نیز انجام خواهد شد