صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تحقیقات نشان می دهد

شبکه های اجتماعی برای این دسته از جوانان سودمند است

جوانانی که در پرورشگاه‌ها زندگی می‌کنند بسیار بیشتر از همسن و سال‌های عادی خود در برابر بیماری‌های روانی آسیب پذیر هستند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیر مهمی در کاهش آن داشته باشد.
جوانانی که در پرورشگاه‌ها زندگی می‌کنند بسیار بیشتر از همسن و سال‌های عادی خود در برابر بیماری‌های روانی آسیب پذیر هستند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیر مهمی در کاهش آن داشته باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شفقنا زندگی، بسیاری از این جوانان در مکان‌های مراقبتی مختلفی زندگی می‌کنند، مانند پرورشگاه‌ها یا با دوستان و خویشاوندان خانواده درجه یک خود. بسیاری بر این عقیده هستند که این افراد به طور خاص به خاطر آسیب پذیر بودن در برابر ضعف سلامت ذهنی شناخته شده هستند و آن‌قدرها که داستان‌های خود را با افرادی که ممکن است به آنها آسیب برسانند به اشتراک می‌گذارند مراقبانی را که می‌خواهند به آنها کمک کنند سهیم نمی‌کنند.
تاکنون تصور بر این بود که استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای چنین افرادی با ریسک همراه است، یعنی تماس‌های ناخواسته و ناخوشایند از خانواده شان بر هر مزیت بالقوه ای غلبه داشت. این فرضیه، این ایده را که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند «سرمایه اجتماعی» را افزایش دهند تحت الشعاع قرار می‌داد، اصطلاحی که بر فرصت‌های شناختن و در تماس بودن با افراد دیگر حاصل می‌شود دلالت دارد. در نتیجه تحقیقات چندانی برای فهمیدن چگونگی مصرف رسانه‌های اجتماعی توسط افراد تحت مراقبت و چگونگی سودمندی این رسانه‌ها انجام نشده است.
حس تعلق
به همین منظور، بیش از ۱۰۰ مورد مشاهده در چهار خانه مسکونی در یک دوره هفت ماهه انجام شد تا تجربیات دسته اول ۱۰ جوان در استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان بخشی از زندگی روزمره آنها مشاهده شود. همچنین چند مصاحبه کانونی و مصاحبه نیز با این افراد و مراقبان آنها صورت گرفت.
نتایج نشان داد که پاسخ دهندگان از اپلیکیشن ها برای به روز بودن با دوستان و در برخی موارد با خانواده یا مراقبان قبلی خود استفاده می‌کردند. در واقع، به جای اینکه چنین کاری آنها را در معرض خطر قرار دهد، حس تعلق آنها را افزایش داده بود. حمایت عاطفی که آنها از افراد بیرون از محیط مراقبتی دریافت می‌کردند نیز بسیار مهم بود به ویژه برای کسانی که به طور مکرر احساس بی ارزش بودن، افسردگی و انزوا داشتند. براساس این تحقیق، افراد مورد مطالعه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند تا به آنها در جابه جایی از خانه‌های مراقبت کمک کند چرا که این امر به احساس گم گشتگی روانی در آنها منجر می‌شود.
پرورش آنلاین
شیوه استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط جوانان تحت مراقبت با جابه جایی آنها میان مکان‌های مختلف تغییر می‌کند. هرچند ما مطمئن نیستیم که آیا استفاده از این رسانه‌ها می‌تواند در مواقعی که آنها با سلامت ذهنی ضعیف یا خوشبختی عاطفی ناکافی روبرو هستند نیز سودمند باشد یا خیر. نکته مهم این است که مدیریت کارهای آنلاین به بخش مهمی از گذار نوجوانان به بزرگسالی تبدیل شده است و این نکته برای مراقبان و مسئولان بسیار حیاتی است.