صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عصر امروز

قرارداد توسعه میدان های سپهر و جفیر امضا می شود

قرارداد توسعه میدان های سپهر و جفیر، بعدازظهر یکشنبه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد امضا می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، این قرارداد در چارچوب الگوی جدید قراردادهای نفتی، عصر امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفندماه) بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به عنوان یکی از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا می‌شود.
این قرارداد برای یک دوره ۲۰ ساله امضا می‌شود و هدف آن، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۱۱۰ هزار بشکه نفت و تولید تجمعی حدود ۵۱۲ میلیون بشکه در ۲۰ سال است که هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم آن معادل ۲ میلیارد و ۴۲۷ میلیون دلار و هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۴۱۳ میلیون دلار برآورد شده است.
پیش از این در بهمن ماه پارسال، تفاهم‌نامه مطالعاتی میدان‌های سپهر و جفیر بین شرکت ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد امضا شده بود که پس از دریافت نتایج مطالعات و الگوی فنی و مالی این شرکت و انجام بررسی‌های لازم در بخش‌های مختلف شرکت ملی نفت، این پیشنهاد تأیید و مذاکرات قراردادی بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی با این شرکت آغاز و پس از یک دوره مذاکرات فشرده نهایی شد.
میدان‌های سپهر و جفیر در سال ۱۹۷۶ میلادی با حفر چاه شماره یک جفیر کشف شده‌اند. این میدان‌ها در بخش شمال شرقی حوزه رسوبی دشت آبادان و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار گرفته‌اند. در نیمه دوم امسال، با مطالعه و بررسی‌های انجام شده ازسوی مدیریت‌های ذی‌ربط شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابع، ارتباط ساختاری مخازن این میدان‌ها و لزوم توسعه یکپارچه آنها به منظور حداکثر کردن ثروت ملی اثبات شد.