صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکید کرد

پایبندی شرکت ملی گاز به مسئولیت‌های اجتماعی در استان بوشهر

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: شرکت ملی گاز به اجرایی شدن مسئولیت‌های اجتماعی خود در استان بوشهر و شهر جم، پایبند است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, حمیدرضا عراقی که پنج‌شنبه ۲۴ اسفندماه در آیین «روز ملی جم» به نمایندگی از وزیر نفت شرکت کرده بود، اظهار کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار که هدف اصلی همه ماست، باید در نخستین گام، بتوانیم مسئولیت‌های خود به‌ویژه مسئولیت‌های اجتماعی را به‌درستی انجام دهیم. به عنوان نمونه، اگر ما در این شهر از آب منطقه برای انجام کارهای صنعتی استفاده کرده‌ایم، باید آن را دوباره برای ساکنان منطقه تأمین کنیم.
وی با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز، ۱۰۰ میلیارد تومان برای سد باغان و تأمین آب شهر جم سرمایه‌گذاری می‌کند تا مسئولیت اجتماعی خود را به بهترین شکل در این منطقه انجام داده باشد، گفت: چنین سرمایه‌گذاری‌هایی از وظایف اصلی شرکت ملی گاز ایران است، زیرا باید این منطقه نیز مانند دیگر مناطق توسعه یابد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، این شرکت سالانه بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های بهداشت و درمان خانواده‌ها و افرادی غیر از کارکنان خود پرداخت می‌کند و به رغم آنکه آن را جزو وظایف مسئولیت اجتماعی خود می‌داند، اما بر این باور است که این موضوع نباید سبب شود سازمان‌هایی که وظیفه ذاتی‌شان پرداختن به این امور است، کنار روند؛ هرچند این اتفاق گاهی می‌افتد.
عراقی تصریح کرد: توسعه، بحث چندان پیچیده‌ای نیست، اما در کشور ما و در این زمینه، یک اشتباه راهبردی که اتفاق افتاده این است که نمی‌دانیم توسعه از انسان و در واقع، از ذهن انسان آغاز می‌شود و مادامی که به این ذهن نیاموزیم که به‌جای خدمتگزار بودن باید توانمند بود، توانمند شد و توانمند تربیت کرد، نمی‌توان به توسعه واقعی دست یافت، زیرا در جامعه کنونی، ما فرزندان خود را نیز با همین ذهنیت و مهیا کردن همه چیز از سوی والدین برای آنها بزرگ می‌کنیم و با این کار، توانمندی را از آنان می‌گیریم.
معاون وزیر نفت در امور گاز یادآور شد: در اداره و محل کار هم به جای این‌که به کارکنان خود اختیار بدهیم و تفویض اختیار کنیم، بهتر است شورا ایجاد کنیم و آنها را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت دهیم، زیرا در طول تاریخ، زمانی شخص رشد می‌کند و بارور می‌شود که در مسائلی که می‌تواند حضور مفید داشته باشد، حضور یابد و در نقدها و مناظره‌ها و... فعالیت داشته باشد.
توسعه بدون انسان‌محوری امکان ندارد
معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: توسعه بدون انسان‌محوری انجام نمی‌شود، یعنی رشد به تنهایی امکان‌پذیر است، اما توسعه اتفاق نمی‌افتد، توسعه در رفتار، کردار و احترام به دیگران و در یک کلام، کرامت انسانی نهفته است و در کل می‌توان چنین گفت که انسان اگر محور توسعه نباشد، توسعه مفهومی نخواهد داشت.
عراقی ادامه داد: دومین شاخص توسعه، حفاظت از محیط زیست است. برای دستیابی به توسعه پایدار، باید در گام دوم از محیط زیست خود محافظت کنیم، زیرا ضربه زدن به طبیعت، ضربه زدن به خلقت خداوندی است و موجبات نابودی منابع را فراهم می‌کند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران سومین شاخص توسعه پایدار را نقش فعال کودکان و نوجوانان در این زمینه دانست و تاکید کرد: رعایت تمامی این موارد به توسعه پایدار می‌انجامد. بانوان نیز در جامعه و توسعه پایدار نقشی فعال دارند، زمانی معتقد بودند که با آمدن فناوری در جامعه، زمینه توسعه فراهم و فرهنگ آن جامعه عوض می‌شود، اما هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که توسعه در دنیا به هیچ‌وجه نمی‌تواند نقشی ایفا کند، مگر آن‌که با فرهنگ آن جامعه عجین شود و جامعه‌ای خلاق و پویا را به‌وجود آورد.
تعلیم و تربیت؛ ارکان اصلی توسعه پایدار
عراقی با اشاره به رکن مهم تعلیم و تربیت در زندگی اظهار کرد: آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، سرچشمه تمام فضایلی است که در بعد وجودی یک انسان بارور می‌شود. الفبای توسعه پایدار در یک جامعه، مرهون آن است که دریابیم چگونه با یکدیگر زندگی کنیم و برای رسیدن به اهدافی درست، آن هم در کشوری با این فرهنگ غنی، متحد باشیم و مهارت‌های خود را عملیاتی سازیم.
وی، اخلاق، امنیت و مشارکت همه مردم در امور را از دیگر شاخص‌های توسعه پایدار برشمرد و توضیح داد: بدون اخلاق و ایجاد امنیت لازم، نمی‌توان توسعه یافت. افزون بر این، در هیچ کشوری، بدون کمک دولت، توسعه اتفاق نمی‌افتد، این در حالی است که اگر توسعه تنها وابسته به دولت باشد، محال است توسعه‌ای همه‌جانبه و کامل و پایدار رخ دهد.