صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گزارش رییس جمهوری از ایران در سال 96

روحانی: تورم سال 96 کشور تک رقمی بود

رییس جمهوری اسلامی وضعیت ایران در سال 96 را تشریح کرد و گفت: تورم ایران در این سال تک رقمی بود . در کشور شاهد حرکات مثبتی بودیم و در زمینه های مختلف رکوردهای خوبی داشتیم.
رئیس جمهوری اسلامی وضعیت ایران در سال ۹۶ را تشریح کرد و گفت: تورم ایران در این سال تک رقمی بود. در کشور شاهد حرکات مثبتی بودیم و در زمینه‌های مختلف رکوردهای خوبی داشتیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: در زمینه محصولات کشاورزی ٢٦ درصد رشد داشته‌ایم، در گندم به خودکفایی رسیدیم.
وی با بیان اینکه تحول بسیار مثبتی در سال ۹۶ در کشور ایجاد شده است، بیان داشت: ما در سال ۹۶ که رو به پایان است ۶ فاز پارس‌جنوبی را افتتاح کرده‌ایم که کارعظیم و بزرگی است، در این منطقه گازی که بین ما و همسایگان مان مشترک است برای اولین بار در سال ۹۶ توانستیم به سطح برداشت همسایه‌مان برسیم و در این زمینه جلوتر نیز برویم.
روحانی با اشاره به اینکه تولید گاز در پارس‌جنوبی در ۴ سال گذشته از ۲۸۵ میلیون متر به ۵۵۵ میلیون متر رسیده که حدود ۲ برابر است، خاطر نشان کرد: ما امسال نیاز به خرید گاز از کشوری نداشتیم که بخواهند برای ما ناز کنند و قیمت را بالا ببرند.
رئیس‌جمهور به پیشرفت صنعت پتروشیمی نیز اشاره کرد و افزود: در سال ۹۶، پنج فاز پتروشیمی را اصلاح کردیم و در سال ۹۷، پنج مجتمع پتروشیمی دیگر را افتتاح خواهیم کرد. روند به سمت پیشرفت به سوی رونق اقتصادی است، اگرچه در سال ۹۶ صادراتمان نسبت به وارداتمان رشد داشت و بالای ۵ درصد رشد ارزشی نسبت به پارسال بود، اما واردات ما کمی بیشتر شده و نسبت صادرات و واردات مقداری نسبت به پارسال متفاوت است، اما وقتی به آمار ریز مراجعه کردم بعضی از آنها خوشحال کننده است.
روحانی ادامه داد: ما در پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار کمتر صادر کردیم و این موضوع جای خوشحالی دارد زیرا این یک میلیارد دلار را به تولیدات پایین‌دستی در صنعت اختصاص داده‌ایم، یعنی تولید را بالا برده‌ایم، البته در صادرات مواد معدنی با کاهش مواجه بودیم که این موضوع نیز خوشحال‌کننده است برای اینکه از خام فروشی جلوگیری کرده‌ایم.
رئیس جمهوری گفت: سنگی که قبلاً مستقیم به خارج صادر می‌شد که البته به کنستانتره و کندوله تبدیل می‌شود ولی ظاهراً صادرات کاهش پیدا کرده است اما کاهش مثبت است.
وی با تاکید براینکه اگر واردات کشور کالای سرمایه‌ای باشد، خوشحال‌کننده خواهد بود، افزود: ۲۷ درصد در واردات کالای سرمایه‌ای رشد داشته‌ایم و این برای ما خوشحال‌کننده است. مجموعه کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای ۸۲ درصد واردات ما است.
روحانی ادامه داد: در تولید خودرو از یک میلیون و ۳۰۰ هزار به یک میلیون و ۶۰۰ هزار رسیده‌ایم. وقتی تولید خودروی ما ۳۰۰ هزار بیشتر افزایش پیدا می‌کند، برخی از قطعات نیز وارداتش بیشتر می‌شود. این واردات ناراحت کننده نیست برای اینکه به تولید داخلی ما کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه ترکیب واردات ما نگران‌کننده نیست، تصریح کرد: وضعیت حمل و نقل کشور در شرایط بهتری قرار گرفته، امسال راه‌آهن همدان را افتتاح کردیم و امیدوار هستیم که در روزهای آخر سال راه آهن کرمانشاه را متصل کنیم.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: در سال آینده در سه استان آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی و گیلان خط راه‌آهن افتتاح خواهد شد و در این زمینه طرح‌های مهمی را برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی با اشاره به سفر فروردین ماه خود به جمهوری آذربایجان از امضای قرارداد و سرمایه‌گذاری‌های مشترک خبر داد و گفت: در سفر به هند هم سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط راه آهن به چابهار و زاهدان بررسی شد.
روحانی با بیان اینکه سال ۹۶ در تاریخ ایران از لحاظ افتتاح خط راه آهن رکورد زده است، گفت: ۵۱۶ کیلومتر خط راه آهن جدید افتتاح شده و ۷۰۰ خط راه آهن دوم و سوم افتتاح شده است که مجموعاً بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر خط راه آهن احداث شده است.
وی با بیان اینکه در تولید بنزین به سمت خودکفایی رفته‌ایم تصریح کرد: یک فاز پالایشگاه خلیج فارس افتتاح شده و فاز دوم و سوم آن هم با تولیدات ۳۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل تا پایان سال آینده افتتاح خواهد شد که حتی می‌توانیم صادرات بنزین را هم انجام دهیم.
رئیس جمهوری با اشاره به وجود مشکلاتی در بخش مسکن در سال ۹۶ بیان کرد: در سال گذشته مشکلات بخش مسکن تا حدودی رفع شده و در چند ماه آخر سال فروش مسکن ۱۹ درصد افزایش یافت و به رونق بازار مسکن کمک کرد.