صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رجیستری برند جدید و جریمه چهار میلیاردی اپراتورها

مشمول رجیستری شدن شیائومی در کنار برندهای سونی، تکنو و هوآوی، جریمه چهار میلیاردی اپراتورهای موبایل به دلیل عدم اهتمام به حفظ اطلاعات مشترکین و برگزاری نشست آنلاین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مهم‌ترین اخبار حوزه ICT‌ در هفته گذشته بود.
مشمول رجیستری شدن شیائومی در کنار برندهای سونی، تکنو و هوآوی ، جریمه چهار میلیاردی اپراتورهای موبایل به دلیل عدم اهتمام به حفظ اطلاعات مشترکین و برگزاری نشست آنلاین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مهم‌ترین اخبار حوزه ICT در هفته گذشته بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در نخستین روز هفته به صورت آنلاین به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه براساس برنامه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا پایان برنامه ششم خانوارها باید از اینترنت ۲۰ مگابیت بهره‌مند شوند، گفت: تکنولوژی ما ADSL است و پنج درصد ظرفیت مشترکان ما می‌توانند ۱۶ مگابیت برثانیه خدمات دریافت کنند. مفهوم ۲۰ مگ این است که باید تکنولوژی تغییر کند و به سمت VDSL یا FTTH حرکت کنیم. شرکت‌ها را هم برای استفاده از ظرفیت بورس و جذب سرمایه خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کرده‌ایم. امیدواریم تا پایان سال ۹۷ بیش از ۲ میلیون پورت پرسرعت سرویس دهد.
نمی‌خواهم رییس‌جمهور شوم
او همچنین درباره شایعاتی که درباره تمایل او به رئیس‌جمهور شدن مطرح شده بود، اظهار کرد: مصوبات شورای عالی فضای مجازی فصل‌الخطاب تکالیف دستگاه‌هاست. مثلاً در حوزه پیام‌رسان بومی عده‌ای علاقه‌مندند بگویند کار وزارت ارتباطات است. اما وظیفه صرفاً ایجاد زیرساخت است و اعتمادسازی و کاربرد و ترویج وظیفه ما نیست و معلوم است وظیفه کیست. وقتی می‌گوییم دیگران وظایف‌شان را انجام دهند، می‌گویند می‌خواهد رییس‌جمهور شود. نه تا به حال به ریاست جمهوری فکر کرده‌ام، نه ایده‌ای برای ریاست جمهوری دارم. دربی قبلی هم ورزشگاه بودم، چون پسرانم علاقه‌مندند. حالا چون رییس فیفا آمده است می‌گویند رفته است که دیده شود.
او درباره آخرین وضعیت تحول دولت الکترونیکی نیز اظهار کرد: وزارت ارتباطات اقدامات فنی لازم را انجام داده است. اما بحث چرخه و فرآیند این دولت الکترونیک، در سازمان‌های دولتی ایرادهایی دارد. اینکه هر سازمان یک لینک را در پنجره دولت الکترونیک قرار دارد، نمی‌تواند مفهوم دولت الکترونیکی را محقق کند. آن چیزی که باید انجام شود این است که زنجیره خدمات در ادارات تعریف شود تا مردم دچار سرگردانی در ادارات نشوند.
اجرا شدن رجیستری برای شیائومی
حسین فلاح جوشقانی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- از اجرای طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) برای نشان شیائومی خبر داد و گفت: در راستای حفظ حقوق مشترکان و جلوگیری از فروش گوشی‌های قاچاق به جای گوشی‌های قانونی به مردم، همزمان با اجرای طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت برای نشان‌های «سونی» و «تکنو» از شنبه ۲۶ اسفندماه ۹۶ نشان «شیائومی» هم مشمول این طرح می‌شود.
لزوم شکل‌گیری فضای مجازی در سکوهای بومی
سیدابوالحسن فیروزآبادی - رییس مرکز ملی فضای مجازی- هم در همایش علمی تخصصی افتا درباره کلان داده و اینترنت اشیاء، با تاکید بر لزوم ملی شدن خدمات فضای مجازی و اینکه در صورت خودکفایی در این حوزه به عنوان یک ملت هویت خواهیم داشت، اظهار کرد: در غیر این صورت به اتباع ملت‌های دیگر تبدیل می‌شویم و به جای افراد ایرانی، افراد تلگرامی و واتس‌اپی ایجاد می‌شوند. موتورهای جست‌وجو، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، شبکه ارتباطی ای میل و خدمات ابری باید حتماً ملی شوند.
وی با بیان اینکه ما در حوزه خدمات ابری اولویت را بر پلت‌فرم‌ها گذاشتیم، افزود: ما در هیچیک از خدمات ابری خودکفا نیستیم. حتی در شبکه اجتماعی سرگرمی هم برروی یک شبکه عقب‌افتاده مانند تلگرام هستیم.عقب‌افتاده از این جهت که مربوط به پیش از شکل‌گیری فضای مجازی است و از امکانات الکترونیکی استفاده می‌کند، نه هویت مشخصی دارد و در کانال‌هایش اجازه می‌دهد مطالب به بحث گذاشته شود.
به گفته او در فضای جدید مجازی ما مجبوریم از سکوهای بومی (پلت‌فرم‌ها)، ماشین‌های جست‌وجوی بومی و پیام‌رسان های ایرانی استفاده کنیم. دولت مصمم است تا سازوکار حمایت از تولید پلت‌فرم‌های خدمات پایه را فراهم کند تا با مشارکت آگاهانه مردم و بخش خصوصی این سکوهای ارتباطی تولید شود.
رضا جواهری - رییس مرکز مدیریت راهبردی افتا - هم در این همایش با اشاره به اینکه حضور در فضای مجازی مستلزم آموزش و آگاهی‌رسانی است گفت: دانلود و استفاده از نرم‌افزارهای کِرَک‌شده، قفل شکسته و رایگان موجب شده است تا حملات در فضای مجازی افزایش یابد. بدافزارها و ویروس‌ها در فضای مجازی به راحتی با استفاده از فلش‌ها وUSB ها جابجا می‌شوند و سازمان‌ها و مردم باید بسیار مراقب این موضوع باشند.
رشد چهار رتبه‌ای در شاخص‌های IDI
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- همچنین در مراسم هفتمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات(فاوا) و یکصد و چهل و یکمین سالگرد تاسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که روز دوشنبه برگزار شد، با بیان اینکه ایران از نظر شاخص‌های IDI شاهد چهار رتبه رشد بوده است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که در سال گذشته پوشش شبکه در کشور ۶۲ درصد بوده است که امسال با رشد قابل توجهی که در این حوزه رخ داده است.
وی با تاکید بر ضرورت تحقق دولت الکترونیکی برای مبارزه با فساد اداری، اظهار کرد: نگذشتن از کسانی که ذهن مردم و اعتماد مردم را خدشه‌دار کرده‌اند، بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که نگذاریم جوانانمان که در یک پست اداری با اختیارات لازم قرار دارند به فساد آلوده شوند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان این‌که من وزیر ارتباطات بخشی از انرژی خود را برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر صرف کرده‌ام و هنوز موفق نشده‌ام، گفت: آخرین بهانه‌ای که آورده می‌شود بحث امنیت است در حالی که بزرگترین اقدام ضد امنیتی همین به اشتراک نگذاشتن اطلاعات بین دستگاهی است.
مشکل پیام‌رسان‌ها با وام حل نمی‌شود
جهرمی همچنین در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه عقلای کشور در شورای عالی فضای مجازی سندی را طراحی کردند که بندهای مختلفی دارد اظهار کرد: این‌طور نیست که با اعطای وام مشکل حل شود، مشکل پیام‌رسان‌ها فقط مشکل مالی و حتی اعتمادی نیست. مردم باید از پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند، کسب‌وکارشان را روی خدمات بومی بیاورند که امنیت بیش‌تر، کیفیت بهتر و سرعت بالاتری داشته باشد.
وی با بیان این‌که پیام‌رسان‌ها هم باید برای بهبود کیفیت خود کار کنند و شفاف باشند، اظهار کرد: ما از پیام‌رسان‌ها انتظار نداریم که از همان ابتدا در ترازهای یک بین‌المللی باشند اما باید کارشان را پیش ببرند و از کسب‌وکارهای داخلی حمایت کنند. کانال‌هایی که در پیام‌رسان‌های خارجی نام داشته و ثبت شدند و دارای شناسنامه هستند، وقتی می‌خواهند وارد پیام‌رسان بومی شوند باید با فعالیتشان با هماهنگی وزارت ارشاد تسهیل شود. همچنین پیام‌رسان‌ها باید نسبت به درخواست‌های خارج از ضوابط و مقررات محکم و پاسخگوی حریم خصوصی مردم باشند.
مشکل آن تن‌دهی اپراتورها چیست؟
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکلات آن تن‌دهی اپراتورها، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که از سمت ساکنین مناطق شهری وجود دارد مشکلاتی در زمینه‌ی آن تن‌دهی اپراتورها وجود دارد. نبود یک ادبیات واحد بین شهرداری و اپراتورها باعث می‌شود نقاطی که باید برای زدن سایت اختصاص یابد، در اختیار اپراتورها قرار نگیرد یا بعضاً مشاهده می‌شود در برخی از مناطق شهری سایتی نصب شده و ساکنان آن منطقه به دادگاه شکایت کردند.
آذری جهرمی ادامه داد: وقتی سایت جمع‌آوری شود، اپراتورها دچار مشکل خواهند شد. شاید در ۱۰۰ روز اخیر ما ۴۰ حکم جمع‌آوری سایت‌های موبایل در تهران را داشتیم. با جمع‌آوری سایت و خاموش کردن برق‌اش اولین اتفاقی که می‌افتد این است که پوشش منطقه دچار مشکل می‌شود. برای این موضوع کارگروهی بین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و معاونت امور شهرداری تهران شکل گرفته است که به یک گفتمان واحد برسیم و مشکلات را حل کنیم.
ممکن است تلگرام فیلتر شود
اما فضای انحصاری ایجادشده در تلگرام موجب شده با فیلترینگ این پیام‌رسان و یا اختلال سراسری هرچند کوتاه، کسب‌وکارهایی که وابستگی زیادی به آن دارند، دچار مشکل شوند. از این رو گاهی زمزمه‌هایی مبنی بر فیلتر تلگرام با همین دلایل شنیده می‌شود اما ظاهراً هنوز تصمیم قطعی درباره آن گرفته نشده است. سیدابوالحسن فیروزآبادی، با اشاره به بر احتمال رفع فیلتر توییتر اظهار کرد: ما دایم فضای مجازی را بررسی می‌کنیم. درباره توییتر هم بررسی‌ها در حال انجام است و احتمال اینکه در سال آینده این اتفاق بیفتد، باید بررسی شود.
وی همچنین با تاکید بر مضرات فضای انحصاری تلگرام، در پاسخ به اینکه آیا احتمالی مبنی بر لزوم فیلتر تلگرام وجود دارد، بیان کرد: اگر به این نتیجه برسیم، این کار را انجام می‌دهیم و احتمال آن وجود دارد. البته در این راه خود مردم هم باید بررسی کنند که کسب و کارها و خدمات آموزشی و جدی خود را بر بستر خارجی صورت ندهند. زیرا به هر حال بستر خارجی به دلیل عدم تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی هر لحظه امکان دارد که به طور موقت یا دائم فیلتر شود. به همین دلیل توصیه ما این است که مردم و خصوصاً پایگاه‌هایی که کاربر زیادی دارند، حتماً در یک پیام‌رسان ایرانی ارائه خدمت داشته باشند.
در برخورد با ارزهای دیجیتالی محتاط باشید
اقبال نشان دادن به ارزهای دیجیتالی مسوولان بانکی را هم وادار کرده کم‌کم تصمیمی درباره نحوه برخورد با این ارزهای نسبتاً تازه به دوران رسیده بگیرند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیراً از پیاده‌سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌بانک خبر داد و گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری و نظام مالی کشور و نیز ظرفیت بالای جوانان کشور، در جلسه‌ای که با هیئت مدیره پست‌بانک ایران داشتم، مقرر شد این بانک با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، اولین ارز دیجیتال طراحی‌شده را به صورت آزمایشی پیاده‌سازی و این مدل را برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه کند.
در این راستا ابوالحسن فیروزآبادی درباره تصمیماتی که در حوزه استفاده از ارزهای دیجیتالی و ورود به این حوزه گرفته شده اظهار کرد: ما در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی این موضوع هستیم و به طور مفصل جلسات مشترکی با بانک مرکزی داریم.
البته فیروزآبادی ورود به عرصه ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین که هنوز توسط مسوولان بانکی تایید نشده‌اند را توصیه نکرده و بیان کرد: به دلیل اینکه روی رنجیره بازار ارز مجازی در کشور هیچ‌گونه کنترل و مدیریتی وجود ندارد و در حقیقت صراف‌هایی که به این فعالیت مبادرت می‌کنند، مجوز ندارند نظر و توصیه‌مان به مردم این است که به هیچ وجه فعلاً وارد این فضا نشوند تا سیاست و مقررات خود را در از حوزه اعلام کنیم.
جریمه چهار میلیاردی اپراتورها به دلیل لو رفتن شماره کاربران
آشکار شدن این موضوع که شماره‌های مشترکین دو اپراتور هنگام استفاده از اینترنت همراه و ورود به برخی سایت‌ها، در اختیار سایت پذیرنده قرار گرفته است، موجب شد این اپراتورها به دلیل عدم اهتمام در حفظ اطلاعات مشترکین، ۴۰ میلیارد ریال جریمه شوند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این خصوص اعلام کرد: گزارشات واصله از مشترکین اپراتورهای همراه اول و ایرانسل حاکی از آن بود هنگام استفاده کاربران از اینترنت همراه و ورود به برخی سایت‌ها، شماره مشترکین در اختیار سایت پذیرنده قرار گرفته است. پس از احراز تخلف صورت‌گرفته، ضمن اخطار به اپراتورهای تلفن همراه، خطای مورده اشاره رفع و با نظر به لزوم بررسی بیشتر و انجام تنظیمات امنیتی کامل‌تر، این سرویس در حال حاضر متوقف شده است.
بنابراین با عنایت به گزارش مرکز ماهر و توضیحات ارائه‌شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه، نقض هدفمند حریم خصوصی مشترکین توسط اپراتورهای مذکور رخ نداده است ولی اشتباه و کاستی اپراتورهای تلفن همراه در کنترل موضوع و مشکلاتی که در تنظیمات این سرویس توسط شرکت‌های طرف قرارداد اپراتور وجود داشته، موجب سوءاستفاده شده است. بر این اساس، بنابر مفاد موافقت‌نامه پروانه اپراتورهای تلفن همراه، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و شرکت ارتباطات سیار ایران هریک مشمول جریمه و به میزان حداکثر ۲۰ میلیارد ریال شدند.