چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در آخرین نشست شورای گفتگوی سال 96 تاکید شد

تاکید بخش دولتی و خصوصی بر تقویت بورس کالا

هفتاد و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که آخرین نشست امسال بود، عصر روز گذشته به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. یکی از مباحث اصلی مطرح شده در این جلسه به مکانیسم عرضه و تعیین قیمت ورق های فولادی شرکت فولاد مبارکه در بورس کالای ایران اختصاص داشت که حاضران هر یک نظرات خود را اعلام کردند اما جمع بندی آن به یکی از نشست های بعدی این شورا موکول شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، هفتاد و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که آخرین نشست امسال بود، عصر روز گذشته به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. یکی از مباحث اصلی مطرح شده در این جلسه به مکانیسم عرضه و تعیین قیمت ورق های فولادی شرکت فولاد مبارکه در بورس کالای ایران اختصاص داشت که حاضران هر یک نظرات خود را اعلام کردند اما جمع بندی آن به یکی از نشست های بعدی این شورا موکول شد.
مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصاد و دارایی پس از مطرح شدن مواردی از سوی حاضران عنوان کرد که با توجه به اینکه تولیدکننده، مصرف کننده و سامانه بهین یاب در این موضوع دخیل هستند، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تصمیم گیری نهایی را در این زمینه انجام دهد.
کرباسیان در مورد مباحث مطرح شده در خصوص عملکرد بورس کالا با اعلام این موضوع که بورس کالا یک ابزار است و تصمیم گیر نیست، گفت: بنده به دولتی نگاه کردن به بورس کالا اعتقادی ندارم اما به اینکه کشف قیمت محصولات باید در بورس کالا انجام شود، اعتقاد دارم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به انتقاد یکی از حضار در مورد ترکیب هیات مدیره بورس کالا عنوان کرد: اگر به دنبال حل مشکلات صنایع پایین دست هستید، مطرح کردن این مسائل هیچ مانعی را در این حوزه رفع نمی کند؛ بنده درباره تغییرات هیات مدیره بورس کالا وارد نمی شوم چراکه به سهامداران این شرکت احترام می گذارم و این سهامداران هستند که اعضای هیات مدیره شرکت ها را تعیین می کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به لزوم برگزاری نشستی دیگر با ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات ذینفعان، اعلام کرد: در نشست بعدی باید در اولین قدم به سمت محوریت قرار دادن بورس کالا حرکت کنیم و دومین قدم نیز به سمت گستردگی عرضه انواع کالاها در نقاط مختلف کشور در بورس برویم تا به طور متمرکز در بازار کالا عمل کنیم.
تغییرات مواضع سندیکا قابل قبول نیست
معاون امورمعادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص بحث عرضه و تعیین قیمت ورق فولاد در بورس کالا گفت: طی ۵ سال گذشته شاهد اختلاف میان سندیکای لوله و پروفیل و فولاد مبارکه هستیم که در این زمینه تغییرات موضوع سندیکا در مقاطع مختلف منطقی به نظر نمی رسد.
جعفر سرقینی با بیان اینکه وزارت صنعت با ورود فولاد اهواز و گیلان به بورس کالا کاملاً موافق است، افزود: در خصوص حل مشکلات عرضه و قیمت گذاری ورق فولاد، شورای رقابت یک مصوبه را ابلاغ کرد. همزمان با این مصوبه، ما نیز تعرفه واردات ورق را از ۲۰ به ۱۰ درصد کاهش دادیم تا سندیکای لوله و پروفیل به راحتی بتوانند مواد اولیه را تامین کنند اما به یکباره با تغییرات قیمت های جهانی شاهد هستیم که سندیکا اعلام می کند، مصوبه ای را که طی یکسال بررسی از سوی شورای رقابت ابلاغ شده را قبول ندارد.
معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت عنوان کرد: همچنین سندیکای لوله و پروفیل که امروز از عرضه حداکثری فولاد مبارکه در بورس کالا سخن می گوید، در گذشته طی نامه ای خواستار عرضه ۱۰ درصدی ورق در تالار بورس و عرضه ۹۰ درصدی در مچینگ بوده که این تغییرات مواضع سندیکا به هیج عنوان منطقی و قابل قبول نیست.
وی گفت: سندیکا یکبار به طور مشخص در مورد میزان عرضه ورق در تالار و سیستم مچینگ تصمیم بگیرد تا موضوع را بررسی کنیم.
به گفته سرقینی، نکته مهم لزوم تقویت بورس کالا به منظور تامین نیاز مصرف کنندگان دائمی ورق است. به طوریکه هر مقدار سیستم مچینگ در بورس کالا محدود شود، خلاف قواعد بین المللی رفتار کرده ایم چراکه در دنیا قراردادهای بلند مدت به منظور تامین نیاز مستمر وجود دارد. در حال حاضر نیز فولاد مبارکه تا ۴۰ درصد ورق گرم را در تالار بورس عرضه می کند و مصرف کنندگان دائمی نیز مواد مورد نیازشان را از سیستم مچینگ تامین می کنند.
وی در پایان گفت: بهترین پیشنهاد برای حل مشکلات صنایع پایین دستی، پایش بهین یاب است به طوریکه با تقویت بهین یاب باید زمینه ثبت سفارش خرید در بورس براساس ظرفیت مصرف کنندگان فراهم شود تا با این کار به طور اتوماتیک شاهد کاهش تقاضا و قیمت های متعادل تر در بازار ورق باشیم.
تقویت بورس کالا تاکید شورای گفتگو
غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: نشست هایی از این دست با حضور صنایع بالادست و پایین دست به منظور اصلاح ضعف های احتمالی رویکرد کاملاً منطقی و قابل قبولی است به طوریکه در خصوص بحث عرضه ورق های فولاد میان عرضه کنندگان و مصرف کنندگان و همچنین بورس کالا به عنوان بستر این معاملات نشستی برگزار شد.
رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مسوولان بورس در این نشست عنوان کردند که اگر ضعفی در فرآیند معامله ای وجود دارد آمادگی دارند تا پس از بررسی آن را اصلاح کنند، گفت: بورس کالا دارای جایگاهی اثرگذار در اقتصاد ماست و این گونه نشست ها نیز در راستای تقویت این بورس و حمایت از تولیدکنندگان برگزار می شود.
به گفته شافعی، بورس های کالا در کل دنیا نیز بخش مهمی در اقتصادها هستند و ما نیز باید در راستای ارتقاء این بازار که به شفافیت و سلامت اقتصادی کمک می کند، حرکت کنیم.
بورس کالا از شفاف ترین ساختارهای اقتصادی است
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در نشست شورای گفتگو گفت: موضوع مطرح شده به تازگی در جلسه ای در وزارت اقتصاد بررسی و در آنجا نیز به سندیکای لوله و پروفیل اعلام کردیم که سازمان بورس آماده ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات سندیکا در راستای اصلاح و بهبود است.
شاپور محمدی با تاکید بر اینکه ساختار بازار سرمایه و از جمله بورس کالا، شفاف ترین ساختار موجود در اقتصاد است، گفت: مطرح کردن مباحث کلی در جلسات نمی تواند برای صنایع راهگشا باشد، اما بازهم تاکید می کنیم که ما پیشنهادات برای اصلاح روندها را روی چشمانمان می گذاریم؛ پس انتظار داریم که اگر ضعفی در روند معامله یک محصول وجود دارد، به طور مشخص عنوان شود تا در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ترکیب هیات مدیره بورس کالا نیز عنوان کرد: در این مورد نیز قانون تجارت تعیین تکلیف کرده است. اینکه بگوییم یک تولیدکننده نباید عضو هیات مدیره بورس کالا باشد، طبیعتاً مصرف کننده نیز نباید عضو باشد؛ پس هیات مدیره را چه افرادی باید تشکیل بدهند؟ در ضمن مگر می توان حق رای را از سهامدار گرفت چراکه این سهامداران هستند که اعضای هیات مدیره را تعیین می کنند و به این ترتیب طرح مواردی که هیچ مصداقی ندارد، نمی تواند به حل موضوع کمک کند.