صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فصل شکوفایی روابط تجاری ایران با ترکمنستان و آذربایجان

همایش تجاری ایران با ترکمنستان و آذربایجان فروردین‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، همایش تجاری ایران با ترکمنستان و آذربایجان فروردین‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد.
بهروز الفت، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا در خصوص اهمیت روابط تجاری ایران با ترکمنستان گفت: کشور ترکمنستان از مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی ایران در حوزۀ cis محسوب می‌شود و به دلیل تنوع محصولات صادراتی به این کشور بیشترین رقم صادرات ایران به ترکمنستان صورت می‌گیرد همچنین بیشترین صادرات ایران به ترکمنستان در حوزۀ خدمات فنی و مهندسی است که بیش از ۱ میلیارد دلار پروژه در دست اجرا وجود دارد و پروژه‌هایی نیز به ارزش ۴ میلیارد در مرحلۀ انجام قرارداد است.
وی با اشاره به نقش ترکمنستان به عنوان شاهراه تجاری به کشورهای آسیای میانه است، افزود: سفر ریاست جمهوری با رویکرد بهبود روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور و امضای بیش از ۱۰ سند همکاری در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد که سند موافقت‌نامۀ همکاری‌های صنعتی، با توجه به سیاست صنعتی شدن ترکمنستان، بیانیۀ ۵ سالۀ امور بازرگانی و تجاری و پیشنهادات طرف ایرانی در خصوص تجارت آزاد، از جمله اسنادی خواهد بود که زمینه‌ساز تسهیل روابط تجاری با ترکمنستان است.
الفت با تأکید بر تمرکز عمده در حوزۀ صادرات خدمات فنی و مهندسی در همایش تجاری ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: در این همایش تجاری، حدود ۸۰ شرکت فعال صادراتی در زمینه‌های مختلفی چون صنایع غذایی، محصولات صنعتی، مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات، خدمات فنی و مهندسی و... در مذاکرات رو در رو با طرف ترکمن حضور خواهند یافت.
مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا در خصوص همایش آتی در کشور آذربایجان گفت: پس از ترکمنستان، رئیس جمهوری ایران به آذربایجان سفر خواهد کرد که طی این سفر اسناد همکاری در زمینه‌های صنعتی، انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان همتای خود در آذربایجان و چندین سند مهم همکاری در زمینه‌های مختلف که با هماهنگی طرف آذری اجرا و به امضا خواهد رسید.
بهروز الفت افزود: طی حضور رئیس جمهور کشورمان در آذربایجان، خط تولید دنا از شرکت ایران خودرو در منطقۀ نفت چاله افتتاح خواهد.
وی با اشاره به استقبال طرف آذری از برگزاری همایش تجاری با ایران، گفت: این همایش با حضور ۵۰ شرکت ایرانی، اتاق‌های استانی و فعالان اقتصادی برگزار خواهد که تلاش می‌کنیم روسای جمهور دو کشور نیز در این همایش حضور داشته باشند.
الفت، ترمیم و بهبود روابط و ارتقای زیرساخت‌های تجاری با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان را به منزلۀ تشهیل در ورود ایران به بازار کشورهای cis و بازار بزرگ روسیه، قزاقستان و ازبکستان عنوان کرد.
گفتنی است، علاقمندان برای حضور در این دو رویداد بزرگ تجاری می‌توانند حداکثر تا پایان هفته به سایت سازمان توسعه تجارت ایران مراجعه کنند یا با دفتر اروپا و امریکا این سازمان تماس حاصل کنند.